Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, îi cere premierului Marcel Ciolacu peste 300 de milioane de euro pentru salariile Carpatica Feroviar pe primele cinci luni de funcționare și pentru ca noua societate să poată cumpăra de la CFR Marfă vagoane, locomotive și spații de mentenanță.
Când toată lumea era cu ochii-n patru pe alegerile cruciale de duminică, pe site-ul Ministerului Transporturilor a fost postat miercuri proiectul de Ordonanță de Urgență privind alocarea unei sume din fondul de privatizare în vederea majorării capitalului social al Societății Carpatica Feroviar România S.A. si a altor operațiuni aferente acesteia.
S-a înființat cu 125.000 de lei, acum vor mai veni peste 1,5 miliarde
”Noua CFR Marfă” a fost înființată cu un capital social minim inițial, de 125.000 de lei, bani necesari pentru începerea procedurilor legale de obținere a tuturor autorizațiilor necesare pentru funcționare ca operator de transport feroviar. Acum, se trece la următoarea etapă și se solicită de la Guvern suma de 1.521.810 mii lei, echivalentul a 305 milioane de euro.
În Nota de fundamentare a proiectului de act normativ se precizează faptul că suma pentru capitalizare a fost obținută în urma realizării unui plan de afaceri pentru primii cinci ani de activitate care a fost comunicat Comisiei Europene. Totodată, planul a fost supus analizei în cadrul unui Test al Investitorului Privat Prudent, realizat de către un expert independent, respectiv KPMG Advisory SRL. Această societate de audit a fost angajată de către MTI pentru a furniza “Servicii de consultanță externă în vederea actualizării testului investitorului privat prudent (TIPP)”, cu data de referință 30 august 2024.
Este nevoie de activele CFR Marfă
”Pentru deservirea scopului pentru care a fost înființată, Carpatica Feroviar România SA are nevoie pe de o parte de dobândirea activelor necesare desfășurării activității societății nou înființate, de asigurarea resurselor umane, precum și a celor financiare necesare operaționalizării societății, obținerea licenței de transport si a tuturor autorizațiilor specific feroviare”, se arată în documentul citat.
Suma menționată, cu care se va majora capitalul social, reprezintă prețul de evaluare al activelor necesare pentru desfășurarea activității, reprezentând locomotive, vagoane, mijloace fixe, obiecte de inventar, terenuri și clădiri necesare mentenanței și reparației materialului rulant achiziționate direct de la CFR Marfă, la care s-a aplicat o rată de actualizare a vânzării în bloc de 15%. Banii vor fi virați de Ministerul Finanțelor, din Fondul de privatizare în contul deschis la Trezoreria Statului al societății Carpatica Feroviar România SA.
Se cumpără locomotivele, vagoanele și spațiile de mentenanță
Să vedem defalcat pe ce se vor duce banii. În primul rând, este vorba de materialul rulant și spațiile de mentenanță, pentru care va fi utilizată suma de 1.488.765.654 de lei cu TVA inclusă: 1.165.509.742 lei fără TVA pentru contravaloarea materialului rulant, mijloace fixe și piese de schimb necesare mentenanței și reparației materialului rulant achiziționat; 221.446.851 de lei reprezentând TVA; 101.809.061 de lei pentru construcțiile și terenurile necesare mentenanței și reparației materialului rulant, pentru care nu se aplică TVA.
Valoarea activelor achiziționate de către Carpatica Feroviar România a fost determinată pe baza Raportului de evaluare realizat de către KPMG Advisory.
Circuitul banilor în natură
Tot în Nota de fundamentare se explică și care va fi circuitul banilor alocaț de Guvern pentru cumpărarea activelor de la CFR Marfă:
- Societatea Carpatica Feroviar România va achita suma de 1.488.765.654 lei în contul indicat de ANAF, deschis la Trezorerie Statului. reprezentând plata către CFR Marfă. Suma încasată de ANAF, se va duce către stingerea ajutorului de stat de la privatizarea eșuată de acum 11 ani, iar dacă mai rămân bani se vor mai achita parțial și obligațiile fiscale restante ale CFR Marfă.
- ANAF confirmă către Carpatica Feroviar România SA și CFR Marfă încasarea contravalorii activelor;
- După confirmarea încasării sumelor de către ANAF, CFR Marfă va emite facturi către Carpatica Feroviar România SA pentru activele vândute;
- Transferul de proprietate de la CFR Marfă la Carpatica Feroviar România SA pentru activele achizitionate se va realiza pe baza unui Ordin al Ministrului Transporturilor și Infrastructurii, prin protocol de predare-primire.
Salariile Carpatica Feroviar, asigurate pentru primele cinci luni
Restul de 33.044.122 lei din suma primită de la Guvern se va utiliza pentru acoperirea necesarului pentru primele cinci luni de funcționare a noii societăți, până la obținerea tuturor avizelor și certificării necesare realizării activității de transport feroviar de marfă, precum și a obținerii contractelor de transport.
Această sumă include: capital circulant (salarii și cheltuieli curente pentru primele cinci luni de funcționare), contravaloarea autorizațiilor, licențelor, programelor informatice necesare pentru începerea activității – cea de transport și cea de reparații.
200 de locomotive și 6.500 de vagoane vor fi transferate
La finele lunii octombrie, în marja evenimentului Zilele Feroviare 2024, directorul general al CFR Marfă, Daniel Apostolache, a explicat cum se va face transferul activităților de la CFR Marfă către Carpatica Feroviar.
El a precizat că CFR Marfă va intra în faliment și în lichidare imediat ce Carpatica Feroviar va obține toate autorizările necesare pentru a deveni operator feroviar. Cel mai probabil, acest lucru se va întâmpla în luna martie 2025, moment când expiră și concordatul preventiv în care se află societatea de ani buni.”De când se va autoriza Carpatica Feroviar, CFR Marfă nu va mai furniza servicii de transport”, a precizat șeful CFR Marfă.
CFR Marfă va rămâne cu datoriile la stat, aferente ajutorului de stat acordat la privatizarea eșuată din 2013, pe modelul aplicat la divizarea SNCFR în octombrie 1998. Carpatica Feroviar va prelua 200 de locomotive și 6.500 de vagoane de la CFR Marfă, contra cost, iar banii vor ajunge direct în conturile ANAF, pentru stingerea datoriei. De asemenea, noua societate va prelua și șase secții IRLU, pentru a avea unde-și repara locomotivele.
Cât privește cei peste 3.000 de salarția pe care CFR Marfă îi are în prezent, ei nu vor fi preluați automat de Carpatica Feroviar, dar ”vor avea unde să-și depună CV-urile”, a spus Daniel Apostolache. El a precizat că noua societate va prelua ”atât personal cât va fi nevoie, în funcție de contractele care vor exista”.