spot_img
miercuri, iulie 6, 2022
spot_img

S-a stabilit firma de la care CFR va cumpăra șină de cale ferată de peste un miliard de lei

Compania națională CFR SA a desemnat, zilele trecute, câștigătorul licitației pentru o cantitate de până la aproximativ 115.000 de tone de șină tratată și netratată (două loturi).

Potrivit anunțului publicat recent, câștigătorul contractului pentru ambele loturi este firma austriacă Voestalpine Rail Technology GmbH. România nu mai are capacități de producție a șinei de cale ferată.

La licitație a participat și compania italiană JSW Steel. Anunțul de atribuire arată că Voestalpine a câștigat procedura pentru ambele loturi, respectiv șină tratată și netratată. Cu o ofertă de 1.118,9 milioane lei, mai puțin decât valoarea maxim admisă de CFR SA.

Valoarea minimă a contractului semnat este de 67,82 milioane lei.

Licitația a demarat în ultima parte a anului trecut cu oferte depuse de JSW Steel Italy și Voestalpine Rail Austria. Prima dintre acestea a depus ofertă doar pentru lotul de șină de cale ferată netratată, în timp ce Voestalpine a prezent o propunere atât pentru lotul de șină tratată, cât și pentru cel de șină netratată.



Este vorba de un acord cadru pe patru ani pentru o cantitate de până la 115 mii tone. Valoarea licitației a fost cuprinsă între 39 și 504 milioane lei la cea tratată și de 28 milioane lei și 636 milioane lei cea netratată.

Șina urmează să fie importată, căci România nu mai are nicio capacitate în funcție de producerea șinei de cale ferată, în pofida mărimii rețelei de cale ferată și a stării deplorabile în care se află aceasta. În anii 1980, combinatul de la Călărași era unul dintre producătorii importanți de șină de cale ferată din Europa Centrală și de Est. La finele anului trecut, Ioan Pintea, șef al CFR SA la acel moment, menționa faptul că România nu produce șină de cale ferată și că suntem nevoiți să o importăm din Italia, Austria sau Polonia.

Șina reprezintă cea mai importantă componentă a suprastructurii căii ferate, având un rol deosebit în circulația vehiculelor feroviare în condiții de siguranță, prin asigurarea ghidării materialului rulant, se arată în anunț. În timpul exploatării, fiind în contact direct cu materialul rulant, șina CF este supusă în mod constant eforturilor transmise de acesta, fiind provocate defecte atât în interiorul, cât și la suprafața șinei. Șina CF este confecționată din oțeluri speciale cu caracteristici fizico-mecanice care să permită preluarea și transmiterea în siguranță a sarcinilor date de materialul rulant în circulație. În funcție de solicitările la care vor fi supuse în exploatare, șinele sunt de diferite tipuri. Din punct de vedere al secțiunii transversale și din punct de vedere al durității, în C.N.C.F. ”C.F.R” S.A. s-a luat decizia de a uniformiza tipurile de șină cu care se echipează rețeaua de cale ferată, acestea fiind tip 60E1 și 49E1, utilizate atât în aliniament, cât și în curbe cu raze mai mici de 500 de metri, unde se vor introduce în cale șine cu duritate sporită prin tratament termic.

Șina cumpărată va avea un termen de garanție de cinci ani.

Ultimele Articole