spot_img
vineri, august 19, 2022
spot_img

România va deschide linii cu ecartament dublu, european-românesc și ucrainean-rusesc

Măsura realizării unor linii duble, la standard european/românesc și la standard ucrainean/sovietic este prevăzută în programul de acțiuni pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare și transferul modal către calea ferată, program dat publicității joi. Alte măsuri dedicate sprijinului Ucrainei vor fi aplicate în portul Constanța.

Un proiect aferent a fost dat publicității joi și vine să modifice planurile inițiale aprobate anul trecut prin HG 1302/2021. Modificările sunt impuse de accesarea primei tranșe din fondurile europene la care România are acces prin PNRR. În plus, argumentează Ministerul Transporturilor, modificările vin să corespundă unei noi realități – cea a războiului din Ucraina.

Programul de acțiune pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare și transferul modal către calea ferată al fluxurilor de transport de călători și marfă completează (…) Hotărârea de Guvern nr. 1302/2021, prin identificarea rezultatelor care vor contribui direct la creșterea traficului feroviar de călători și de marfă cu 25% până în anul 2026. Mai mult, Programul de acțiune ia în considerare planurile și schimbările geopolitice apărute după emiterea H.G. nr. 1302/2021, prin adoptarea de politici de transport feroviar dedicate sprijinului Ucrainei”.

Tranzitul de mărfuri spre și dinspre Ucraina, respectiv mobilitatea mărfurilor și a persoanelor în contextul reconstrucției Ucrainei vizează intervenții concrete în vederea gestionării efectelor războiului, sustenabilitatea economică, precum și reconstrucția Ucrainei și dezvoltarea relațiilor de schimb atât cu Ucraina, cât și cu Republica Moldova.



Ce se prevede în relația cu Ucraina

Măsura 6 dedicată țării vecine privește tranzitul de mărfuri spre și dinspre Ucraina, respectiv mobilitatea mărfurilor și a persoanelor în contextul reconstrucției Ucrainei. Ar fi vorba de adoptarea de politici de transport feroviar dedicate sprijinului Ucrainei, construcția a 3 instalații de transpunere boghiuri (ecartament normal – ecartament larg). Dacă România folosește ecartamentul european, sub 1500 mm, Ucraina îl folosește pe cel sovietic de 1520 mm. De aceea, trecerea trenurilor dintr-o țară în alta este în prezent dificilă, necesitând transferul mărfurilor dintr-un tren în altul.

Termenele sunt: până în trimestrul 2 – 2023 adoptarea legii și intermediar trimestrul 4 – 2022 finalizarea analizei de potențial și a nevoii de conectivitate, respectiv minimum o instalație nouă de transpunere boghiuri.

Cele mai importante intervenții care să aibă efecte imediate în creșterea conectivității feroviare cu Republica Moldova și Ucraina sunt:

  • Prelungirea liniei cu ecartament larg din Socola cap Y, până în stațiile CF Nicolina și Iași (aproximativ 7 km), plus construcția unor noi linii încălecate (dublu ecartament) în cele două stații. La aceasta se adaugă și lucrări de adaptare a instalațiilor de SCB (semnalizare – centralizare – bloc). De asemenea, aceeași intervenție se poate propune și pentru sectorul de cale ferată Vicșani – Dornești – Suceava (aproximativ 45 km).
  • Instalarea de echipamente pentru transpunerea vagoanelor de marfă și călători (schimbarea boghiurilor pentru cele două ecartamente). Acesta vor fi amplasate în Vicșani, Cristești Jijia sau Nicolina, Galați – Brateș, Valea Vișeului. În contextul prelungirii liniei încălecate până la Suceava, se propune instalarea unui astfel de echipament și în stația Suceava Nord.
  • De asemenea, se propune amplasarea unei astfel de instalații și în portul Constanța (coroborat cu construcția unei linii încălecate pe o distanță de aproximativ 1 km), pentru transpunerea vagoanelor de marfă cu ecartament larg care se descarcă sau se încarcă pe nave de tip Ro-Ro. Astfel, vagoanele de tren de pe rutele de tip Ro-Ro care făceau legătura cu portul Odessa, pot fi preluate, procesate și expediate din portul Constanța, atât în perioada conflictului armat din Ucraina, cât și după încheierea acestuia.
  • Instalarea de echipamente care permit schimbarea automată a ecartamentului osiilor pentru trenurile aflate în mers, în capetele stațiilor Cristești Jijia, Vicșani.

Statul român va încuraja achiziția de vagoane de marfă care să asigure nevoia de transport între Portul Constanța și Ucraina și care să fie apte pentru transpunere între cele două ecartamente. Vagoanele trebuie să fie apte să circule și în Statele Membre, având în vedere dezvoltarea unor noi fluxuri de marfă, via Portul Constanța și Marea Neagră.

Ce își propune noul pachet de măsuri

Investițiile propuse au în vedere atingerea obiectivelor asumate prin Regulamentul 1315/2013 privind orientările Uniunii pentru dezvoltarea rețelei transeuropene de transport și vizează respectarea și includerea următoarelor tipuri de intervenții integrate:

  • investiții în infrastructura de transport;
  • investiții în infrastructura necesară pentru asigurarea protecției mediului, reducerii emisiilor de carbon, siguranței și eficienței serviciilor de transport;
  • în procesul de elaborare a Planului Naţional de Redresare și Rezilienţă (PNRR) a fost agreată necesitatea unui program de acţiune pentru atingerea obiectivelor de reformă asumate în ceea ce priveşte creşterea traficului feroviar până în anul 2026.

Acest program include:

  • un sistem cu indicatori pentru prioritizarea investițiilor;
  • o structură responsabilă cu pregătirea proiectului;
  • măsuri de creștere a traficului de marfă feroviar cu cel puțin 25% până în 2026 față de 2020;
  • măsuri specifice în vederea atingerii unui obiectiv de creștere a numărului de călători din transportul feroviar cu o medie de 25% față de nivelul de referință din 2021;
  • măsuri de creștere a utilizării materialului rulant nou achiziționat;
  • măsuri de transfer al călătorilor de la transportul cu autobuze/microbuze la transportul feroviar pe rutele de navetă.

Ultimele Articole