Romania trebuie sa se concentreze pe reabilitarea infrastructurii feroviare

“In ultimii cinci ani, s-a obtinut o finantare mai mica de 10% din necesarul proiectelor de reabilitare a infrastructurii feroviare din Romania, iar un procent de 60% din subsisteme este restant la reabilitare, aceasta situatie determinand restrictii de viteza si in lant, la scaderea atractivitatii transportului feroviar. Conform unei analize elaborate de BEI, aproape 10.000 km de cale ferata sunt scadenti la modernizare din cauza subfinantarii, a incertitudinii unui buget anual, a pierderilor interne a facilitatilor pentru reinnoirea infrastructurii (cum ar fi utilajele companiei nationale de infrastructura feroviara) si, la nivel national, din cauza antreprenorilor care si a eforturilor lor redirectionate catre alte moduri de transport sau tari”, a declarat Mihai Frumosu, Senior Transport Expert – Banca Europeana de Investitii, in cadrul Summitului Zilele Feroviare, organizat de Club Feroviar si Asociatia Industriei Feroviare din Romania – AIF, la Bucuresti.
Analiza arata ca necesarul investitional pentru reabilitarea infrastructurii se cifraza la 5,8 miliarde de euro, suma ce ar sustine reabilitarea a 660,5 km de linii pe an, pentru o perioada de programare de 15 ani. Ca urmare, este necesara o investitie de 386 milioane de euro pe an pentru reabilitarea infrastructurii.
Mihai Frumosu a precizat ca, pentru a ajunge mai rapid la cresterea calitatii infrastructurii, lucrarile de reabilitare pot conduce la indeplinirea unor obiective, comparativ cu proiectele de modernizare. “Fata de modernizare, in reabilitarea infrastructurii nu sunt provocari majore de proiectare si de mediu, pregatirea proiectelor se poate face mult mai rapid si este mai ieftina si nu sunt necesare exproprieri si nici cercetari arheologice. De asemenea, prin noile tehnologii, viteza de reabilitare este mai mare decat realinierea liniilor de cale ferata, iar ca avantaje putem mentiona rapiditatea implementarii proiectelor si valoarea financiara adaugata. Conform analizelor noastre, fata de modernizare, activitatea de reabilitare este cu peste 40% mai rapida si mai ieftina”, a explicat Frumosu.
In Romania, pe segmentul de transport, BEI a alocat o finantare de 1 miliard de euro, sprijina modernizarea retelei de cale ferata, inclusiv pe Coridorul IV, precum si modernizarea retelei de metrou si a constructiei noii linii – Magistrala 5. De asemenea, banca ofera servicii de consultanta pentru CFR SA, Autoritatea pentru Reforma Feroviara, dar si Metrorex, prin PASSA (format standard de contract pentru asistenta tehnica).