“Programul Operational de Infrastructura Mare (POIM) al Romaniei include un volum de lucrari mare cu resurse de implementare limitate. In cadrul POIM, exista o finantate a proiectelor in valoare de 1,7 mld euro, iar prin Fondul European de Dezvoltare Regională, 500 mil euro. Acestea include proiecte fazate, sectiunea Km 614 – Simeria, parte a Coridorului IV paneuropean si proiectele Metrorex. O finantare CEF de 677 mil euro include modernizarea sectiunilor Sighisoara-Cata si Apata-Brasov, tot parte a Coridorului IV. Pentru proiectele viitoare ale POIM, este necesara cresterea capacitatii de implementare si alocarea surselor aditionale”, a precizat Mihai Frumosu, Specialist in Transporturi al Biroului de Mobilitate BEI din Bucuresti, in cadrul Forumului de Tehnologii si Servicii Railway PRO – „Inovare prin tehnologii inteligente pentru infrastructura”, organizat de catre Railway PRO si Club Feroviar in perioada 24 – 25 februarie, la Buzau.
In ceea ce priveste cresterea capacitatii necesare de implementare, acesta a explicat ca, pentru proiectele fazate, este nevoie de imbunatatirea capacitatii de realizare si rezolvarea rapida a problemelor contractuale. De asemenea, pentru proiectele neincepute, este nevoie de intreruperea activitatilor si intreprinderea unei revizuiri a documentelor de fezabilitate, proiectare si achizitii, precum si de inlaturarea tuturor potentialelor surse de blocaj in implementare folosing lectii invatate in POS-T.
Reprezentatul BEI a tinut sa mentioneze ca cca 45% din Fonduri Europene au fost pierdute din cauza pregatirii proiectelor in graba, a legislatiei rigide si nefavorabile sau contrare, a lipsei de familiarizare privind rigorile birocratice ale UE, a procedurilor interne complexe si greoaie, a explicat Frumosu.