Compania CFR Marfă scoate din nou joi la licitație cu strigare ferry-boat-ul Eforie, după ce la ședințele de vânzare precedente de la Bursa de Mărfuri nu a găsit niciun cumpărător. Din vara acestui an au avut loc mai multe ședințe de vânzare ale ferry-boat-urilor fără succes. România se chinuie să își vândă ferry-boat-urile.
Bursa Română de Mărfuri are programată joi dimineață, 16 noiembrie, ora 10.00, o ședință de licitație pentru vânzarea navei ferry-boat Eforie, aparținând CFR Marfă.
România se chinuie să își vândă ferry-boat-urile, Georgia preia business-ul
În ultimele luni, CFR Marfă a avut mai multe ședințe de licitație cu strigare la Bursa Română de Mărfuri pentru ferryboat-ul Eforie. Potrivit anunțului, vânzarea se face prin licitație deschisă urmată de strigare liberă a prețului.
România a deținut două nave ferry-boat, respectiv Eforie și Mangalia, construite în 1991 și 1988 pentru a asigura transportul vagoanelor, containerelor și camioanelor TIR între porturile Constanța și Samsun (Turcia), în condițiile în care, până în anul 1990, exista un trafic important între România și țările asiatice, în special Turcia și Iran. Cele două nave au un deplasament de 12.000 tdw fiecare și pot încărca la bord 40 de tiruri sau 40 de vagoane. Cele două nave, Mangalia și Eforie, au fost oprite la țărm în august 2008, respectiv mai 2009. Statul român, printr-o decizie a Consiliului Suprem de Apărare a Țării (CSAT) a decis ca cele două nave să fie păstrate în stare de funcțiune, având statut de „dotări strategice din punct de vedere militar”.
Georgia ocupă nișa de piață
În luna iunie 2023, o companie georgiană a decis să acopere nișa de piață a transportului ferry pe Marea Neagră. Un nou serviciu de feribot a început să facă legătura între portul Constanța din România și Poti din Georgia, transporând atât pasageri, cât și mărfuri pe Marea Neagră.
Noul feribot Constanța-Poti este operat de o companie georgiană numită E60 Shipping.
Acesta poartă numele rutei europene E60, care pornește de la Brest, în extremitatea vestică a peninsulei franceze Bretania, până la pasul Irkeshtam, care formează granița dintre Kârgâzstan și China.
Primul feribot de pe această nouă rută a plecat din Constanța la 27 iunie 2023, având nevoie de două nopți pentru a ajunge în orașul portuar georgian Poti, situat pe țărmul estic al Mării Negre.
Noul serviciu de transport cu feribotul între România și Georgia este operat de o navă de pasageri Ro-Ro (Roll-on/roll-off) numită M/v Vilnius, cu un tonaj brut de 22.341. M/v Vilnius a navigat anterior pentru UkrFerry pe ruta dintre Chornomorsk și Poti.
Acesta poate transporta vagoane de cale ferată (până la 50), remorci, containere, mașini, motociclete, precum și pasageri. E60 Shipping intenționează să opereze un serviciu de feribot aproximativ o dată pe săptămână în fiecare direcție, deși datele specifice de plecare din Constanța și Poti pot varia săptămânal. Pentru pasageri sunt disponibile atât cabine standard, cât și apartamente.