Premierul Marcel Ciolacu a anunțat joi că România nu va mai cumpăra trenurile cu hidrogen din fonduri europene și că banii vor fi transferați la autostrăzi.
”Vom avea o renegociere. Ministrul își asumă. E ăla cu trenurile cu hidrogen. Ați văzut vreunul în Europa, în lume, vreun tren cu hidrogen? A ținut Grindeanu licitația de trei ori. Nu s-a prezentat nimeni. De ce? Pentru că nu există niciun tren cu hidrogen. Asta au trecut în PNRR. Normal că acum domnul ministru Câciu a cerut ca acei bani, 360 milioane de euro pentru trenurile cu hidrogen să îi prindă pentru cofinanțări la autostrăzi. Lucrăm cu materialul clientului”, a spus Ciolacu, după o întâlnire cu șefa Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, citat de Economedia.
De ce banii pentru trenurile cu hidrogen nu rămân în sectorul feroviar?
Decizia premierului pare cel puțin bizară. Într-adevăr, licitațiile pentru trenurile cu hidrogen au tot fost anulate din lipsă de oferte, însă de ce merg banii la autostrăzi și nu spre cumpărarea de trenuri electrice?
Apoi, la finele lunii trecute, Autoritatea pentru Reformă Feroviară a lansat o nouă consultare de piață, a șasea, pe subiectul despre cum trebuie să arate și ce trebuie să poată face noile trenuri cu hidrogen care vor fi cumpărate, așa cum am scris la vremea respectivă. Atât consultarea din iunie, cât și cea demarată în SEAP la data de 29 iulie 2024, își propun „Obținerea de propuneri și recomandări din partea operatorilor economici producători de automotoare în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen asupra specificațiilor tehnice”. În cadrul consultării încheiate la 27 iunie, ARF a primit propuneri privind unele cerințe tehnice, condiții de plată, mentenanță, garanții etc.
În februarie 2024, președintele ARF, Ștefan Roșeanu, făcea declarații critice privind oportunitatea cumpărării trenurilor. ”Avem în derulare licitaţia cea mai complicată, cea a trenurilor pe hidrogen. Avem semnale că de data aceasta am lăsat suficient de jos coada, cât să ajungem aproape de ceea ce poate de fapt industria să facă pentru că ceea ce s-a lăudat industria în 2021 n-are nicio legătură cu realitatea. Şi pentru că este una dintre bornele PNRR, a trebuit să facem compromisuri peste compromisuri. Vă dau un exemplu, cel mai concludent: dacă în toate celelalte licitaţii fiabilitatea pe care noi o cerem este de peste 98%, deci avem punctaj între 98% şi 99,99%, aici a trebuit să scădem cerinţa de fiabilitate la 90% – şi încă primim semnale că s-ar putea ca nici la 90% să nu poată trenurile să fie garantate pentru că, în realitate, trenuri pe hidrogen, în Occident, au ajuns să stea la gard, deoarece celulele de producţie a energiei electrice nu funcţionau aşa de bine în timpul rece, cum s-a crezut în fazele de prototip”, spunea Ștefan Roşeanu, la un eveniment dedicat infrastructurii de transporturi și logisticii.