vineri, septembrie 6, 2024
spot_img

România primește o mică parte din fondurile necesare achiziționării a 37 de trenuri

Comisia Europeană a anunțat luni aprobarea alocării a peste 52 de milioane de euro (prima tranșă) din Fondul european de dezvoltare regională pentru sprijinirea achiziţionării a 37 de trenuri electrice, contract a cărui valoare totală depășește două miliarde de lei, respectiv 400 de milioane de euro.

Potrivit unui comunicat anterior al ARF, valoarea totală a proiectului este de 2.058.873.685,65 lei, finanțarea fiind distribuită după cum urmează: 257.456,992,17 lei – 85% contribuția Uniunii Europene, 45.433.586,82 lei – 15% contribuţia Guvernului României, 1.755.983.106,66 lei, cheltuieli neeligibile, inclusiv TVA, sumă finanțată prin Programul Transport (PT) 2021-2027.

Informațiile sunt neclare (cum pot fi 257 de milioane de lei 85% din 2.058 de milioane de lei sau cum pot fi finanțate cheltuielile neeligibile de către Uniunea Europeană?), însă, cel mai probabil, ARF vrea să spună că 257 de milioane de lei vin prin POIM – Fondul de Dezvoltare Regională, 45,43 milioane de lei este contribuție de la bugetul de stat, iar 1.755 milioane de lei e finanțare din „noul” Program Operațional – POT 2021-2027.

Perioada de implementare a proiectului este de 36 de luni, respectiv între: 25.03.2022-28.02.2025, la care se adaugă și perioada de desfășurare a activităților proiectului, înainte de semnarea Contractului de Finanțare, conform regulilor de eligibilitate a cheltuielilor.

13 rute pentru 37 de trenuri

Revenind la comunicatul de luni, trenurile sunt destinate pentru 13 rute interregionale din România, contract aflat în derulare, care a fost încheiat între Autoritatea pentru Reformă Feroviară – în calitate de Beneficiar și Alstom Ferroviaria S.p.A. (cu Alstom Transport S.A. în calitate de subcontractant declarat) – în calitate de Furnizor.

Astfel, Comisia Europeană precizează că introducerea acestor rame electrice de ultimă generaţie, cu o capacitate de minimum 300 de călători pe tren, va îmbunătăţi conectivitatea şi confortul călătorilor şi va reduce emisiile generate de transporturi. De asemenea, această investiţie va spori semnificativ calitatea serviciilor feroviare de pe principalele coridoare feroviare interregionale electrificate care leagă Bucureştiul de centre de activitate regională, precum Arad, Cluj-Napoca, Constanţa, Braşov, Timişoara, Iaşi, Galaţi, Craiova, Petroşani şi Suceava. „Noile rame feroviare vor avea un impact pozitiv asupra întregii reţele feroviare din România. Sporirea frecvenţei şi a confortului călătoriilor, precum şi stimularea folosirii trenurilor sunt importante pentru coeziunea teritorială şi socială, facilitând accesul tuturor la locuri de muncă şi la serviciile publice. Acest lucru îmbunătăţeşte sustenabilitatea transporturilor, contribuind astfel la tranziţia verde. Politica de coeziune acţionează împreună cu autorităţile române pentru a pune în aplicare obiectivele Pactului verde european”, a declarat comisarul pentru coeziune şi reforme, Elisa Ferreira.

ARF îi plătește pe alții să îi urmărească contractele

Potrivit altui comunicat de presă, ARF a desemnat compania franceză Egis pentru supervizarea contractului de achiziție a ramelor interregionale, 37 unități. Este de neînțeles de ce o instituție de stat, ce are propriii specialiști trebuie să plătească din fonduri publice o altă companie privată care să îi verifice, de exemplu, respectarea graficului de livrare a trenurilor sau facturile emise de furnizor. O posibilă explicație este „băgarea pe gât” a unor astfel de companii străine de către finanțatorul Comisia Europeană.

Valoarea totală estimată a contractului este 2,48 milioane de lei, iar durata acestuia este de 51 de luni.
Printre sarcinile principale ale Supervizorului aferente contractului nr. RUIC 257/25.03.2022, încheiat între Autoritatea pentru Reformă Feroviară – în calitate de Beneficiar și Alstom Ferroviaria S.p.A. (cu Alstom Transport S.A. în calitate de subcontractant declarat) – în calitate de Furnizor:
  • emiterea dispozițiilor legate de derularea Contractului, conform obligațiilor asumate, către Furnizor, în numele Autorității Contractante, numai cu avizul prealabil al acesteia;
  • verificarea ritmului de îndeplinire a Graficului de livrare;
  • participarea la efectuarea testelor și a procedurilor de recepție;
  • verificarea facturilor emise de către Furnizor, în ceea ce privește realitatea livrărilor/ serviciilor facturate și conformitatea lor cu prevederile Contractului.
  • Finantarea proiectului va fi asigurată în cadrul Programului Transport (PT) pentru perioada 2021-2027, din fondurile alocate sectorului de transport feroviar, cofinanţarea fiind asigurată de la bugetul de stat.

IN THE SPOTLIGHT

Aproape 10.000 de ceferiști „păcăliți” de Guvern în noua lege a pensiilor

Aproape 10.000 de ceferiști care ar fi putut ieși la pensie mai devreme cu cinci ani pe baza legii 195 pierd acest drept odată...

Ultimele Articole