spot_img
duminică, decembrie 4, 2022
spot_img

România pierde 250 de milioane euro, fonduri nerambursabile pentru trenurile de călători

Curtea de Apel a respins joi ultima cerere a firmelor Alstom, CRRC – Astra și Siemens ca licitația de achiziție a trenurilor electrice regionale, organizată de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), să nu fie anulată. Consecința directă e pierderea unor fonduri nerambursabile de 250 de milioane de euro dedicate achiziției de material rulant.

La capătul a trei ani de dispute interminabile, procese, mii de pagini de corespondență, contestații etc licitația de achiziție a 40 până la 80 de trenuri electrice regionale rămăne anulată.



Curtea de Apel București a respins joi acțiunea depusă de cei trei participanți menționați mai sus împotriva anulării procedurii pe motive care, în ultimă instanță, nici măcar nu puteau fi puse în sarcina participanților. „Respinge plângerile, ca nefondate. Definitivă”, au decis judecătorii.

Decizia CA București vine după ce în luna noiembrie Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor adopta o decizie similară, de anulare a licitației, pe motivul invocat de ARF că nu se pot compara ofertele din punct de vedere al consumului de energie.

În acest moment există doar o cale de atac excepțională împotriva deciziei CA București ce are de regulă șanse foarte mici de reușită.

Paradoxal este că modul de calcul al consumului energetic a fost unul impus chiar de către ARF. În mai multe rânduri, pe durata procedurii, participanții au cerut explicații privind condițiile de calcul a consumului, respectiv încărcătură tren, număr opriri, viteză, funcționare climatizare etc, iar răspunsurile ARF au fost nesatisfăcătoare. „În urma unor întrebări adresate am fost trimiși inclusiv să consultăm situl Infofer – Mersul Trenurilor” spune cu năduf reprezentantul unei firme participante la licitație.

 

Comunicat de presă al ARF privind achiziția. Decembrie 2018

 

În sceneta organizată sub bagheta fostului șef al ARF, Gigi Gavrilă, ARF a cooptat inclusiv o institutie de învățământ superior ca să analizeze tehnic posibilitatea comparării ofertelor. Cadrele universitare au decis că ofertele nu pot fi comparate în mod real. Cu așa desfășurare de forțe, în lume ar trebui să nu mai poată avea loc licitații de rame electrice, fără experți cooptați de la faimoasele universități europene și americane. Aceasta ca și cum nu tot ARF realizase caietele de sarcini.

Un sfert de miliard de euro, pierduți

Un aspect trist al fiascoului acestui proiect este  pierderea a 250 de milioane euro bani alocați gratis de către Comisia Europeană României pentru cumpărarea de material rulant. Proiectul era prins în Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) care s-a derulat în perioada 2014-2020, cu posibilitatea cheltuirii sumelor până la finele lui 2021.

Ramele urmau să fie utilizate pentru serviciul comercial, pe liniile electrificate de pe reţeaua feroviară românească, alimentate de la linia de contact de 25 kV, 50 Hz pentru a circula pe calea ferată cu ecartament normal de 1435 mm, capabile să atingă o viteză de 160 km/h, destinate în principal transportului feroviar suburban și regional.

„Valoarea estimată a contractului de achiziţii a Ramelor Electrice Regionale este de 120 de milioane de euro, fără TVA (…) Valoarea totală actuală a fondurilor eligibile pentru achiziția de material rulant – prevăzute în POIM – este de circa 250 de milioane de euro, cu posibilitatea suplimentării acestora”, anunța ARF exact cu trei ani în urmă în 28 decembrie 2018.

Un parc feroviar învechit

Cele 40-80 de rame electrice ar fi urmat să schimbe un peisaj cenușiu și ruginit la propriu al transportului feroviar de călători din România. Cei mai mari operatori privați dețin în majoritate rame fabricate în urmă cu 30 de ani, luate aproape ca fier vechi din țările vestice, în timp ce operatorul de stat deține un parc format din locomotive energofage, prea puternice pentru cerințele pieței și incapabile să asigure o prestație flexibilă la care se adaugă câteva zeci de rame Siemens Desiro la care piesele de schimb se găsesc cu greu.

În doi ani, CFR Călători a modernizat 110 vagoane, potrivite mai degrabă pe rutele intercity, nu pe cele de scurt parcurs, unde recomandate sunt ramele regionale electrice.

Ultimele Articole