România, pe a 26-a poziție în topul vitezei trenurilor în Europa

Un studiu inedit făcut de un pasionat al industriei feroviare din Cehia arată că România se află pe a 26-a poziție la viteza medie a trenurilor.

Românii au dreptul de a nu se simți ultimii în Europa, din punct de vedere a vitezei de circulație a trenurilor, potrivit datelor prezentate zilele trecute de către userul ceh „Rosta_CZ” pe un site al pasionaților din industria feroviară.

Poziția ocupată de țara noastră este însă a doua jumătate a clasamentului Potrivit explicațiilor date de forumist,  au fost calculate vitezele medii de circulație pe rute între cel mai mare oraș al unie țări și următaorele cinci orașe. Mediile au fost realizate prin divizarea distanței la timp, iar la final s-a făcut media vitezelor.

În România, spre exemplu, el a luat în calcul trenurile dintre București și Cluj – Napoca, Timișoara, Iași, Constanța și Craiova. Cea mai mare viteză medie a fost cea spre Constanța – 114,41 kilometri la oră iar cea mai mică spre Cluj Napoca, anume 53,25 kilometri la oră. Media tuturor vitezelor către cele cinci destinații a rezultat 72,96 kilometri la oră. Dacă însă este scoasă din calcul linia spre Constanța, una dintre puținele linii modernizate, atunci media vitezei scade la 62 de kilometri la oră, România ajungând în spatele Letoniei și la egalitate cu Bulgaria.

Cel mai prost s-a clasat Albania cu 27,6 kilometri la oră (trenul între Durres și Shkoder parcurge distanța de 105 kilometri în apropape patru ore (fără zece minute). Pe ultimele locuri mai sunt Macedonia de Nord cu 53,1 kilometri la oră, Serbia cu 54 kilometri la oră, Bosnia Herțegovina cu 54,5 kilometri la oră. Bulgaria figurează cu o viteză de 61,9 kilometri la oră, iar Republica Moldova nu este menționată.

La partea superioară a clasamentului figurează Spania cu o viteză de 199,4 kilometri la oră. Astfel, distanța Madrid – Barcelona se parcurge în doar două ore și jumătate, deși sunt 622 kilometri. Până la Timișoara un tren plecat din București face peste 9 ore deși distanța este cu 100 de kilometri mai mică decât cea dintre cele două orașe spaniole.

Spania este urmată în acest top de Franța (195,9 km/oră), Italia (169,6 km/oră), Germania (141,6 km/oră). Rusia apare și ea cu peste 100 de kilometri la oră, cel mnai probabil datorită unor linii modernizate, precum Moscova  – Leningrad (646 kilometri parcurși în trei ore lși jumătate).

Studul și explicațiile autorului sunt disponibile aici. Studiul nu are o mare acuratețe în condițiile în care unii critici spun că ar fi trebuit ponderate vitezele cu distanțele pe acare acestea sunt atinse. Una este un tren care merge cu 200 de kilometri la oră doar până la Constanța, alta să fie parcurși până la Satu Mare, spre exemplu.

Tabelul complet al vitezelor medii este disponibil aici

Planurile noii conduceri a CFR SA sunt de a crește viteza de circulație și în România. La puțin timp după ce a fost numit director general al CFR SA, Constantin Axinia, a spus că vrea să crească viteza medie a trenurilor la 80 km/oră.

El a declarat că acest lucru este fezabil într-un interval nu prea mare de timp, chiar până la finele anului în curs, chiar dacă acum viteza medie de deplasare pe calea ferată a trenurilor de călători este de aproximativ 46 kilometri pe oră.

”Sigur, ne ajută și Coridorul (Coridorul european Constanța – București – Brașov – Curtici – n.red.), unde vom avea alte porțiuni pe care se va circula cu 160 km/oră. 160 aici, 80 dincolo, 100 în altă parte, 40 în altă parte, facem o medie ponderată și va rezulta 80 km/oră”. Constantin Axinia a precizat că majorarea vitezei medii a trenurilor se va face prin ridicarea de restricții de circulație, cele mai multe fiind pe raza regionalelor Craiova și Timișoara.

Viteza medie a trenurilor, trasă în jos de restricții

Recent, președintele Federației Sindicale Drum de Fier, Florin Dobrescu, a declarat la B 1 TV că, din 13.500 km, cât măsoară rețeaua de cale ferată din România, 9.800 sun restanți la reparații capitale.

Pe de altă parte, pe rețea există 1.373 de ”puncta negre” cu restricții de viteză, în creștere cu peste o sută în numai un an de zile. Și asta, spune liderul sindical, pentru că în cursul anului trecut nu s-a făcut nicio reparație la infrastructura feroviară. Cele mai multe asemenea puncta periculoase pe calea ferată sunt pe marile magistrale, cum ar fi București – Craiova – Timișoara – Arad sau București – Iași, a menționat el.