Romania Euroest oferă gratuit know-how CFR Marfă și Călători pentru conversia locomotivelor DH pe baterii

9 iulie 2020

Compania constănțeană Romania Euroest, deținătoare a unui brevet OSIM privind trecerea locomotivelor diesel hidraulice pe baterii de acumulatori, și-a oferit gratuit licența sa spre implementare operatorilor de transport feroviar național CFR Marfă și CFR Călători.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

Societatea Romania Euroest SA a proiectat, realizat, omologat, brevetat OSIM, certificat CE-NNTR (evaluarea conformității de către AFER ), pus în funcțiune și predat în exploatare în ultimii ani, 12 locomotive modernizate, obținute prin transformarea vechilor locomotive diesel-hidraulice de 1.250 CP.

Euroest informează că produsul său a ajuns la maturitatea tehnologică necesară. Anume, forța de tracțiune este comparabilă cu cea a vechilor locomotive plus 15%, putere obținută prin cuplu si datorită unui control al anti-patinajului.

Avantajul conversiei este eliminarea consumului de motorină, lubrifianți, a uzurilor normale și a excesului de manoperă privind mentenanța motorului Diesel și instalațiile adiacente. Amortizarea produsului prietenos cu mediul are loc într-o perioadă cuprinsă între 1 și 3 ani în funcție de intensitatea exploatării.

Potrivit informațiilor Club Feroviar, România Euroest a oferit CFR Marfă și Călători gratuit proiectul, omologareea, brevetul OSIM și certificarea CE-NNTR, în vedera modernizării parcurilor proprii de LDH 1250.

Compania constățeană va oferi inclusiv asistența tehnică cu personal de specialitate în vederea conversiei primelor două locomotive.

Operațiunile de modernizare  ar putea beneficia chiar de fonduri naționale și europene. Împreună cu brevetul, societățile naționale feroviare vor primi și informații privind furnizorii de piese  necesare și manualele de mentenanță ale locomotivelor, totul gratuit.

Cele două locomotive Euroest, implementări diferite

Potrivit sitului propriu de prezentare, Romania Euroest are două produse rezultate din conversia locomotivelor DH de 1.250. Este vorba de locomotiva plug-in hybrid (LHy-M) și de plug-in pe baterii (LEA).

Peste 10.000 de locomotive diesel cu vârsta medie mai mare de 36 ani trebuie înlocuite în întreaga Europă până în 2025 datorită poluării. Produsul LHy-M transformă locomotivă clasica diesel hidraulică într-o locomotivă cu propulsie electrică și un generator diesel care îi asigură în teorie rază nelimitată de acțiune.

LHy-M include dotări moderne ce au fost proiectate să se potrivească structurii clasice a locomotivei diesel hidraulice.

Proiectul locomotivei LHy-M este premieră mondială prin conceptul tehnic, avantajele competitive/comparative și potențialul de exploatare: reducerea emisiilor poluante 70%, consumurilor specifice 30-60%, mentenanței 15%

Celălalt produs, anume LEA (locomotiva electrică cu acumulatori) este destinat serviciului de manevră feroviară pe linii ferate uzinale neinteroperabile pentru un tonaj maxim remorcat de 2500 t, cu viteza maximă de 30 km/h. Sursa de energie este asigurată de bateriile Li-Ion ce se dimensionează conform aplicației pentru care se utilizeaza locomotiva, autonomia fiind între 12 – 24 h. Încărcarea bateriilor se face de la o sursă exterioară de 3×400 V 50 Hz dimensionată corespunzător capacității bateriilor, durata de încărcare de la 20% la 100% fiind de aproximativ 2h. Puterea motorului electric asincron de tracțiune se alege în funcție de aplicația pentru care este utilizată locomotiva.

Pentru creșterea autonomiei și pentru îmbunătățirea performanțelor, produsul poate fi echipat cu un grup electrogen devenind astfel locomotivă hibrid.

Ce a presupus conversia?

Pentru realizarea locomotivei s-au păstrat de la vechea locomotivă LDH 1250 CP șasiul care a fost balastat și consolidat în zonele identificate ca deficitare, capota mare, capota mică și cabina, boghiurile complete, axele cardanice dintre reductor și boghiuri, rezervoarele de aer, rezervoarele de combustibil.

Toate celelalte echipamente integrate pe locomotivă sunt produse de ultimă generație, iar unele dintre ele au fost realizate special.

Reductorul a fost special proiectat pentru această aplicație, convertoarele de tracțiune de curent alternativ sunt special concepute pentru a încărca bateria, fără nici un alt echipament suplimentar la bord, acţionând sub controlul sistemului de management al bateriei, în scopul de a efectua redistribuirea sarcinii între celulele bateriei în tot timpul serviciului și nu numai în etapa finală a încărcării.

Aceasta este o abordare unitară, nouă, care permite utilizarea completă a capacității bateriei reducând semnificativ timpul alocat unei încărcări complete.

În aceste condiții o încărcare completă, pornind de la starea descărcată, nu durează mai mult de două ore și jumătate, fiind limitată doar de nivelul tehnologic al bateriilor.

Grupul electrogen îndeplinește cele mai recente și exigente reglementări europene privind emisiile poluante, sistemul de frană Knorr cu comandă electropneumatică asigură un nivel de siguranță corespunzător, comandă prin radio și totodată protejează roțile contra blocării în timpul procesului de frânare.

Locomotiva Hibrid LHy-M își menține compatibilitatea tehnică excelentă cu alte vehicule feroviare, în cadrul convoaielor de manevră, dar și a altor instalații fixe din componența infrastructurii feroviare. Locomotiva este stabilă în rulare, respectă vitezele reglementate și asigură paramerii contactului roată – șină.

Fundamentarea preţurilor, a economiilor ce se obţin în exploatare, reducerea noxelor şi creşterea fiabilităţii şi, implicit, a disponibilităţii, sunt argumente convingătoare pentru orice operator de servicii de manevră cu locomotive diesel, pentru luarea unei decizii privind efectuarea unei astfel de modernizări.

Locomotivele au fost premiate

Produsele sunt rodul unei colaborări a Romania Euroest cu INDA SRL Craiova, Reșița Reductoare Regenerabile SA, Integral Consulting R&D, Tehnoind Electric SRL, Knorr Bremse, Endress Group și Atlas Copco Airpower.

Produsele au primit distincții în 2017 din partea Asociației Generale a Inginerilor din România  (AGIR) și a Club Feroviar pentru „invenție, cercetare și inovare”. Romania Euroest a livrat aproximativ zece astfel de locomotive Cominatului Siderurgic Sidex din Galați.