România are la dispoziție trei ani pentru a termina metroul spre Otopeni. Altfel pierde jumătate de miliard de euro

23 iulie 2020

România trebuie să cheltuiască până în decembrie 2023 suma de 517 milioane euro pusă la dispoziție de către Comisia Europeană pentru realizarea stației de metrou 1 Mai – Otopeni în București. Aceasta în condițiile în care nu se știe nici măcar ce firmă va face lucrările.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

Eugen Tomac nu crede că metroul se va termina în 2023

Șanse maxime de a pierde încă o dată fonduri uriașe puse la dispoziție de către Comisia Europeanăî pentru realizarea unor proiecte importante de infrastructură de transport. Aceasta după ce joi ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a informat că România a pierdut 330 de milioane de euro de la UE pentru modernizarea căii ferate Brașov – Sighișoara, din cauza întârzierilor in proiect și a contestațiilor.

Un răspuns al comisarului european pentru reforme și coeziune Elisa Ferreira, trimis la solicitarea europarlamentarului român Eugen Tomac, descrie o situație critică în privința proiectului de realizare a magistralei de metrou 1 Mai – Otopeni.

În răspuns se arată că exproprierile nu sunt făcute, nu e selectată firma constructoare iar pentru secținea a doua, anume Tokyo (zona Piața Presei  – Otopeni) nu este nici măcar definitivată documentația de licitație.

Uniunea Europeană alocă României 517 milioane euro cu condiția utilizării banilor până la finele lui 2023. Anunțul inițial a fost că primul segment se va termina până în iunie 2023.

Ce spune Comisia?

„În cadrul proiectului „Construcția magistralei de metrou M6 (1 Mai — Otopeni)” din București, Fondul de coeziune sprijină construcția tronsonului cuprins între stațiile 1 Mai și Tokyo cu un grant în valoare de 517 milioane EUR, în timp ce restul proiectului este finanțat din fonduri publice și private naționale.

În conformitate cu principiile gestiunii partajate, statele membre sunt responsabile de punerea în aplicare a proiectelor finanțate din Fondul de coeziune, prin utilizarea sistemelor lor de gestiune și control. Serviciile Comisiei au consultat autoritățile române, care le-au furnizat următoarele informații:

— Achiziția de terenuri: se prevede că cea de a treia procedură de achiziții publice va avea loc în curând. Procedurile anterioare au fost anulate din motive judiciare și administrative.

— Contractul de proiectare și construcție a tronsonului cuprins între stațiile 1 Mai și Tokyo: procedura de achiziții publice a fost lansată la 15 martie 2019. În urma unei contestații depuse de un ofertant necalificat, procedura este încă în curs de desfășurare.

— Contractul de proiectare și construcție a stației Tokyo în direcția Otopeni: anunțurile de participare la licitație și documentația sunt în prezent în curs de examinare de către autoritatea contractantă”, răspunde Comisia europarlamentarului român.

 

Rețetă românească: Decizii proaste condimentate cu contestații nesfârșite ale firmelor nemulțumite ce abuzează sistemul

Situația licitației este complicată. Metrorex a respins inițial drept neconformă oferta depusă de către ujnul dintre participanți, firma Aktor Grecia, însă într-un final aceasta a avut câștig de cauză la Curtea de Apel București, după ce pierduse procesul la Tribunalul București.

În mai 2020 Curtea de Apel a decis că Metrorex trebuie să reevaluze oferta Aktor, fapt pentru care compania de stat a anulat toate comunicările făcute participanților. Noile decizii ale comisiei de licitație vor putea fi și acestea contestate la CNSC și instanțe de judecată existând astfel, din nefericire, posibilitatea ca licitația să se întindă pe încă un an punând astfel sub pericol pornirea lucrărilor și absorbția fondurilor europene, mai ales în situația în are existâ și o parte d eproiectare ce durează luni bune.

„Întârzierile procedurilor de achiziții au condus la o întârziere în ceea ce privește demararea lucrărilor de construcții, prevăzută pentru 15 iunie 2019 conform calendarului inițial. Acest lucru ar putea conduce, de asemenea, la întârzieri în finalizarea proiectului, programată inițial pentru data de 15 iunie 2023. Eligibilitatea cheltuielilor pentru perioada de programare 2014-2020 se încheie în decembrie 2023.

Deși Uniunea Europeană ne-a pus la dispoziție banii, linia de metrou spre aeroportul din capitală este în continuare doar un proiect.

Lucrările urmau să înceapă în a doua parte a anului trecut, după ce Comisia aprobase, în februarie 2019, alocarea a peste 517 milioane de euro pentru construirea unei secțiuni de 6 km din totalul de 14 km a magistralei M6.

Suntem la mijloc de 2020 și situația este neschimbată. Prin urmare, am adresat Comisiei Europene o întrebare referitoare la stadiul acestui proiect. Răspunsul oferit de comisarul european pentru coeziune și reforme, doamna Elisa Ferreira, este lămuritor.

Achiziția de terenuri nu este încheiată. Contractul de proiectare și construcție cuprins între stațiile 1 Mai și Tokyo: în curs de desfășurare a procedurii de achiziții publice. Contractul de proiectare și construcție a stației Tokyo în direcția Otopeni: în curs de examinare de către autoritatea contractantă.

Firește, întârzierea începerii lucrărilor va însemna întârzierea finalizării proiectului. Prin urmare, nu vom avea metrou spre Otopeni în vara lui 2023 și probabil nici prea curând după această dată”, spune pesimist Eugen Tomac.

Licitația a împlinit deja un an

Metrorex a publicat pe 15 martie 2019 anunţul de licitaţie pentru proiectarea şi execuţia structurii de rezistenţă a secţiunii 1 Mai – Tokyo a Magistralei 6 de metrou. Valoarea contractului este estimată la 1,27 miliarde de lei iar durata acestuia va fi de patru ani. Contractul pentru secţiunea 1 Mai – Tokyo include lucrări de proiectare şi execuţie staţii şi tuneluri: Galerie la staţia 1 Mai existentă, Pajura, Expoziţiei, Montreal, Gara Băneasa, Aeroport Băneasa, stația şi galeria Tokyo şi Tunel 1 Mai – Tokyo.

Criteriul de atribuire va fi cel mai bun raport calitate – preţ, cea mai importantă componentă fiind cea tehnică, cu o pondere de 60%. Linia nouă de metrou va avea un traseu de 14,2 km şi va cuprinde 12 staţii, cu următoarele denumiri: Staţia 1 Mai (existentă), Pajura, Expoziţiei, Piaţa Montreal, Gara Băneasa, Aeroport Băneasa, Tokyo, Washington, Paris, Bruxelles, Otopeni, Ion I.C. Bratianu, Aeroport Otopeni.

Cine participă la licitație

Zece candidaţi s-au înscris la licitaţia pentru proiectarea şi execuţia secţiunii 1 Mai – Tokyo (Băneasa Shopping City, mall-ul omului de afacer fugar Puiu Popoviciu) a Magistralei 6, până la termenul limită din 25 iunie 2019. Iată lista celor zece candidați:

  1. Aktor Societate Tehnica Anonima – Activ Group Management – Omikron Kappa Consulting SA.
  2. Asocierea Strabag SRL – Ozgun Insaat Taahhut Sanayi ve Ticaret LTD. STI.
  3. Asocierea Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret A.S. – Makyol Insaat Sanayi Turizm ve Ticaret A.S.
  4. Asocierea Kalyon – Sinohydro
  5. Asociere Acciona Construccion S.A. – Impresa Pizzarotti & C SpA Italia S.p.A.
  6. Asocierea Astaldi S.p.A. – Salini Impregilo S.p.A.
  7. Asocierea China Tiesiju Civil Engineering Co. LTD, Institutul de Cercetări în Transporturi INCERTRANS S.A., Studio Corona SRL Civil Engineering
  8. Asocierea China Communications Construction Company & 3TI Progetti Italia – Ingegneria Integrata S.p.A.
  9. Asocierea Esta Construction LLC – Dogus Insaat ve Ticaret A.S.
  10. Asocierea FCC – Gulermak J.V.