România, a șasea rețea ca lungime în UE, cu mari inegalități privind densitatea, electrificarea

13 iunie 2021

România deține a șase rețea europeană feroviară ca lungime, statistică ce este însă caracterizată de inegalități in ceea ce privește densitatea rețelei la nivel național sau electrificarea.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

Datele făcute publice zilele trecute de către Eurostat arată că România avea în 2019 10.378 kilometri de cale ferată, fiind depășită de Germania (38.394 km), Franța (27.715 km), Polonia (19.398 km), Italia și Suedia, ultimele două, fiecare cu puțin mai mult de 10.000 km și situate doar puțin peste România.

Cea mai densă reţea feroviară din Uniunea Europeană a fost consemnată în 2019 în regiunile oraşelor Berlin, Germania (698 km de căi ferate la 1.000 kilometri pătraţi) şi Praga, Cehia (491 km per 1.000 kilometri pătraţi), urmate de Hamburg, Germania (395 km per 1.000 kilometri pătraţi), Budapesta, Ungaria (390 km per 1.000 kilometri pătraţi) şi Bremen, Germania (337 km per 1.000 kilometri pătraţi).

Cea mai aglomerată regiune a României, Bucureștiul, de patru ori mai aerisită decât cea a Germaniei

Distribuţia regională a infrastructurii feroviare este determinată şi de evoluţii istorice specifice, caracteristicile geografice, precum şi prezenţa activităţilor economice, cum ar fi ramuri ale industriei grele sau infrastructurile aferente porturilor maritime. Hamburg şi Bremen sunt două regiuni mai mici unde prezenţa extinsă a liniilor de cale ferată de transport către şi de la porturile maritime contribuie la densitatea ridicată a reţelei feroviare.

Liniile de cale ferată pentru transportul mărfurilor joacă, de asemenea, un rol cheie în unele regiuni, unde mineritul şi industria oţelului rămân importante, cum ar fi regiunea Saarland din vestul Germaniei (134 km per la 1.000 kilometri pătraţi) şi Slšskie, în sudul Poloniei (156 km per la 1.000 kilometri pătraţi).

În România, densitatea reţelei feroviare în 2019 era de 45 km de căi ferate la 1.000 kilometri pătraţi, cea mai ridicată densitate se înregistra în regiunea Bucureşti-Ilfov, 153 km per la 1.000 kilometri pătraţi, iar cea mai scăzută în regiunea Sud-Muntenia, 36 km per la 1.000 kilometri pătraţi.

Cu 4.000 km electrificați, România se află pe locul șase după Franța, Polonia, Italia, Suedia, Turcia, însă din punct de vedere a ponderii rețelei electrificate România se găsește în al doilea eșalon.