Sorin Zbengheci, Rofersped: decidenții politici nu au ajutat în niciun fel transportul feroviar

23 septembrie 2020

Sorin Zbengheci, manager marketing vânzări la Rofersped, reclamă faptul că decidenții politici nu au acordat niciun fel de sprijin nici societății sale și nici transportului feroviar în general, puternic afectat de măsurile impuse în contextul pandemiei de coronavirus. El a acordat un interviu pentru Club Feroviar, în cadrul campaniei noastre prin care ”luăm pulsul” transportului pe șină din România și al industriei conexe, în general și în contextul special cauzat de pandemie.

Rofersped

Club Feroviar: Cum vedeți piața de muncă în domeniul transportului pe șină în contextul general – care sunt cele mai mari probleme cu care va confruntați, dar și care ar fi punctele de atracție pentru un candidat la un loc de muncă în acest domeniu?

Sorin Zbengheci: Problema principală este scăderea  volumului de mărfuri ce se transportă pe calea ferată, care inevitabil a condus la diminuarea veniturilor obținute. În al doilea rând, ar fi lipsa oricărui sprijin din partea decidenților politici, care ar putea să ne ajute pentru a trece peste această pandemie mai ușor, cu o diminuare a tarifului de TUI, o reducere a accizelor la motorina utilizată etc. Punctele de atracție pentru un candidat la un loc de muncă în acest domeniu nu prea există. Salariile nu sunt foarte mari, deci neatractive pentru generația tânără, iar munca de „ceferist” este considerată o muncă grea.

Club Feroviar: Cum a fost afectată activitatea societății dumneavoastră de pandemia de coronavirus, din punctul de vedere al volumului de muncă, dar și financiar și la nivelul resurselor umane?

Sorin Zbengheci: Ca marea majoritate a firmelor, și societatea noastră a fost afectată de pandemia de coronavirus. În primul rând, am înregistrat o scădere a volumului de marfă de transportat pe cale ferată. Aceasta a avut un impact asupra bugetului companiei noastre, unde am înregistrat o scădere față de veniturile bugetate. La nivelul resurselor umane utilizate, având în vedere că suntem o companie cu număr mic de angajați, nu a fost nevoie să luăm măsuri ce ar fi implicat diminuarea veniturilor angajaților noștri. Angajații noștri sunt cel mai important lucru pentru noi și împreună am găsit soluții fiabile pentru toți, pentru a putea trece împreună peste această pandemie.

Rofersped a luat măsuri de protejare a salariaților

Club Feroviar: Ce măsuri ați luat pentru a contracara efectele măsurilor impuse în contextul pandemiei?

Sorin Zbengheci: Am luat măsuri de protejare a salariaților prin implementarea sistemului de telemuncă, asigurarea de materiale igienico – santiare și produse de dezinfecție la birou, măști medicale de protecție, distanțarea socială prin videoconferințe etc.

Club Feroviar: Ați primit ajutor din partea decidenților politici (ex. șomaj tehnic, subvenții, credite șamd)? Dacă da, sub ce formă?

Sorin Zbengheci: Din păcate, nu am primit ajutor. Dar constat că transportul rutier este mai atrăgător pentru anumiți decidenți politici, astfel încât UDMR solicită printr-un proiect de lege scutirea temporară a vehiculelor comerciale de peste 2,4 tone de la plata rovinietei și a taxei de pod în 2020. Pentru calea ferată nici o propunere din partea cuiva. Și noi am dori să fim scutiți de plata TUI până la sfârșitul anului 2020.

Club Feroviar: În cât timp estimați că își va reveni la normal piața pe care vă desfăsurati activitatea?

Sorin Zbengheci: Piața transporturilor feroviare de marfă  depinde foarte mult de comsum. Dacă consumul este în scădere, fabricile își diminuează producția și, prin urmare, nu este nevoie de multă marfă. Cred totuși, că în unul sau doi ani piața de transport feroviar își va reveni la nivelul anului 2019.

Speranțe pentru revenirea cât mai curând la normal a activității 

Club Feroviar: În cât timp estimați că va reveni la normal activitatea societătii?

Sorin Zbengheci: Normal, un cuvânt foarte căutat în acest moment. Revenirea la normal a activității companiei, ca înainte de pandemie, din păcate nu se poate determina în acest moment. Sperăm ca „normal” să fie foarte curând.

Club Feroviar: Ce lucruri credeți că nu vor mai fi la fel ca înainte de pandemie, din punct de vedere al modelului de business?

Sorin Zbengheci: În primul rând, testăm telemunca, un concept care până la pandemie nu a fost luat în calcul de către companie. Acum, analizând atât plusurile cât și minusurile pe care le aduce telemunca, considerăm că o parte din personalul TESA ar putea lucra în acest sistem. În același timp, analizăm să ne diversificăm business-ul, astfel încât în cazul unei alte noi pandemi, impactul să fie cât mai redus asupra companiei.