Președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România (FSTFR), Rodrigo Maxim, a anunțat luni că membrii de sindicat sunt foarte nemulțumiți de anularea a 250 de trenuri și că în perioada următoare va fi declanșată greva spontană la CFR Călători.
Anularea acestor trenuri, unele Regio și altele Interregio, din care unele cu grad mare de ocupare a fost decisă de conducerea operatorului feroviar de stat pentru a nu se mai plăti ore suplimentare către mecanicii de locomotivă, revizori de locomotive, șefi de tură tracțiune, conductorii de tren și șefii de tren, acari, manevranți și șefi de manevră etc. În comunicatul dat publicității, liderul sindical explică faptul că aceste funcții sunt cu personal insuficient, din cauză că s-au tot pensionat și s-au tot tăiat posturile rămase astfel vacante, fără a se mai face angajări.
Atât la SNTFC CFR Călători SA, cât și la CNCF CFR SA au fost prelungite Contractele Colective de Muncă, fără creșteri salariale pentru anul 2025, din cauza inexistenței bugetelor de venituri și cheltuieli pe anul 2025 aprobate prin Hotărâri de Guvern. În paranteză fie spus, nici bugetul Metrorex pe 2025 nu era aprobat atunci când conducerea a cedat presiunii sindicaliștilor și a acordat o majorare salarială de 1.050 de lei de persoană.
Ulterior a apărut Ordonanța de Urgență nr. 156/2024, invocată de conducerea CFR Călători pentru a reduce veniturile lunare din anul 2025 pentru ceferiștii care efectuau, la fel ca în anii anteriori, ore suplimentare. ”Pentru a se putea realiza această reducere a veniturilor lunare a angajaților SNTFC CFR Călători SA, s-a venit cu anulări de trenuri, ceea ce nemulțumește atât ceferiștii, cât și poporul român. CFR Călători pierde și încasări, și compensație, precum și contravaloarea facilităților de călătorie”, se arată în comunicat.
Greva spontană la CFR Călători, pe 1 sau 3 februarie
”Vă sesizăm faptul că este adevărat că organizațiile sindicale nu pot organiza legal greve generale, dar membrii de sindicat ne-au anunțat verbal că este posibil ca în perioada următoare să aibă loc oprirea spontană a lucrului pe Calea Ferată Română, probabil începând din 1 sau 3 februarie 2025, dacă de la 1 februarie 2025 nu se repun în circulație trenurile de călători anulate nejustificat în ianuarie 2025 de către conducerea SNTFC CFR Călători SA. Mai exact, unii ceferiști afirmă ca vor opri spontan lucrul pe 1 februarie 2025, iar alții afirmă că vor opri lucrul spontan pe 3 februarie 2025 sau în oricare altă zi din luna februarie 2025, dar în mod sigur când își vor face norma lunară de lucru din februarie 2025”, precizează Rodrigo Maxim.
Dacă nu vor fi repuse trenurile în circulație, la anul ar putea veni Curtea de Conturi a României care să constate că CFR Călători primește compensație necuvenită, așa cum s-a întâmplat în cazul Transferoviar Călători, așa cum a scris Club Feroviar.
Liderul sindical mai spune că la întâlnirea de vinerea trecută (când a avut loc mitingul în Piața Victoriei) cu reprezentanții Guvernului României (șeful Cancelariei Prim-Ministrului, Ștefan Radu Oprea, secretarul de stat de la Ministerul de Finanțe Mihai Diaconu și responsabilul din Guvernul României cu Dialogul Social, Ciprian Văcaru) aceștia au explicat că prevederile din Ordonanța Trenuleț cu interzicerea plății orelor suplimentare și cu interzicerea angajării pe funcțiile deficitare nu se referă la CFR Călători și CFR SA.