Club Feroviar vă prezintă rezultatele OTF privați de călători pe 2023, operatorii care au avut cifră de afaceri în creștere sau dimpotrivă, cine a trecut de la profit la pierdere și cine face angajări.
Pe site-ul Ministerului Finanțelor au fost publicate bilanțurile pe anul trecut pentru trei dintre cei șase operatori feroviari de călători care activează pe rețeaua feroviară din România. Operatorul feroviar de stat SNTFC CFR Călători și doi operatori privați (Softrans și Interregional Călători) nu au publicat bilanțurile. CFR Călători este însă liderul pieței din punctul de vedere al cifrei de afaceri, deci aici nu pot apărea surprize. Pe de altă parte, Interregional Călători și Softrans nu au cote de piață mari, deci nu ar putea oferi nici ei surprize la capitolul cifră de afaceri.
Regio Călători, liderul pieței transportatorilor privați
Să vedem așadar care este situația celor trei operatori ale căror bilanțuri pe anul trecut sunt oficiale.
Detașat, pe primul loc se află operatorul brașovean Regio Călători, cu o cifră de afaceri de 255.582.341 de lei, echivalentul a peste 51 de milioane de euro. Indicatorul este în creștere față de anul precedent, când a fost de 218.667.607 lei (aproape 44 de milioane de euro).
Profitul este însă la jumătate, de la 5.547.768 de lei în 2022 (1,11 milioane de euro), la 2.419.225 de lei (485.000 de euro). În ceea ce privește resursa umană, numărul de salariați a crescut de la 615 în 2022 la 640 în 2023.
”Nu avem probleme cu personalul. Facem continuu școli de pregărire pentru mecanici și șefi de tren, mai ales în perspectiva sosirii noilor trenuri cumpărate de Atoritatea pentru Reformă Feroviară. Nu poți să mergi cu ore suplimentare, că-ți pleacă oamenii”, a declarat pentru Club Feroviar directorul general al Regio Călători, Valentin Ciapraz.
Rezultatele OTF privați de călători: TFC trece de la profit la pierdere
Pe locul 2 din punctul de vedere al cifrei de afaceri se află Transferoviar Călători. Operatorul deținut de omul de afaceri Călin Mitică a avut în 2023 o cifră de afaceri netă de 200.658.728 de lei, echivalentul a 40,3 milioane de euro, în creștere față de anul precedent, când valoarea a fost de numai 179.127.938 (36 de milioane de euro).
Numai că atunci când vine vorba de rezultatul net al exercițiului lucrurile stau taman pe dos. Dacă în 2002 TFC a obținut un profit de 2.356.916 lei (473.000 de euro), pentru 2023 a raportat o pierdere de 407.262 de lei (82.000 de euro). Cât privește numărul de angajați ai TFC, acesta a crescut de la 486 la 496.
Profit dublu pentru Astra Trans Carpatic. Operatorul face angajări
În fine, dar nu în cele din urmă, pe site-ul Ministerului Finanțelor este disponibil și bilanțul Astra Trans Carpatic pe 2023.
Compania deținută de omul de afaceri Valer Blidar, patronul Astra Vagoane Călători Arad, a consemnat anul trecut o cifră de afaceri netă de 26.494.470 de lei, echivalentul a 5,3 milioane de euro, în creștere de la valoarea de 19.641.499 de lei (3,9 milioane de euro) din 2022.
Și profitul operatorului a crescut, ba chiar s-a dublat, de la 1.230.228 de lei (247.000 de euro) în 2022, la 3.198.896 de lei (642.000 de euro). Dacă în 2022 numărul mediu de angajați al ATC era de 80, acum el a crescut la 92.
Rezultatele din bilanțul ATC nu vin decât să confirme ceea ce Club Feroviar a prezentat la finele lunii februarie a acestui an, când am realizat un interviu cu directorul general al operatorului, Liviu Pescărașu.
La începutul anului în curs, Astra Trans Carpatic avea 107 salariați, iar în comparație cu începutul anului 2023 se constata o creștere de 8%. Anul trecut, în rândul salariaților ATC nu au avut loc pensionări, ci doar o parte din personal a părăsit firma din alte cauze. De aceea, în cursul anului trecut s-au făcut 21 de angajări, dintre care patru mecanici de locomotivă.
Angajările vor continua și în cursul acestui an, dădea asigurări conducerea ATC. „Căutăm în continuare personal specializat pentru funcțiile:
- mecanic de locomotivă;
- șef de tren;
- electrician locomotive;
- inginer T”, se arăta în răspunsul trimis de ATC la solicitarea Club Feroviar.