luni, aprilie 29, 2024
spot_img

Rezervarea locului devine facultativă sub 40 km, bicicletele mai ieftin de transportat

Rezervarea locului devine facultativă sub 40 de kilometri, iar bicicletele vor fi mai ieftin de transportat. La puțin timp după ce CFR Călători a majorat de capul său tarifele la călătoria cu trenul, și anume suplimentele la vagoanele de dormit și cușete, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a decis să îi mai taie din zel directorului general CFR Călători, Traian Preoteasa, reglementând absolut toate tarifele din transportul public feroviar de călători.

În acest sens, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a emis un proiect de act normativ privind „aprobarea tarifelor care pot fi percepute de operatorii de servicii publice pentru serviciile de transport feroviar public de călători care fac obiectul obligației de serviciu public”. (Club Feroviar a anunțat aici anterior posibila apariție a unui astfel de proiect normativ). Practic, astfel sunt incluse în categoria tarifelor reglementate de stat inclusiv suplimentele al căror tarif CFR Călători susținea că îl poate impune fără avizul sectorului public. Libertatea luată de CFR Călători de a stabili aceste tarife după voia sa a venit în pofida faptului că operatorul public (la fel ca cei privați) încasează compensații de la stat, iar majorările de tarife îi aduc profituri suplimentare.

Potrivit proiectului vor fi reglementate:

a) tarif pentru o călătorie;

b) tarif de călătorie metropolitană;

c) tarif abonament;

d) tarif abonament metropolitan;

e) tarif unic;

f) tarif autorizație de călătorie;

g) tarif permise de călătorie;

h) tarif tichet rezervare loc;

i) tarif supliment pentru vagoane de dormit;

j) tarif supliment pentru vagoane cușetă;

k) tarif supliment transport biciclete;

l) tarif supliment transport schiuri.

Cum s-a ajuns la acest haos

Existența interpretărilor diferite privind libertatea operatorilor de a majora de la sine putere anumite tarife vine dintr-un soi de talmeș-balmeș legislativ.

Tarifele ar trebui să fie avizate, conform OUG 12/1998. Potrivit articolului 64 din acest act normativ „Lista produselor şi a serviciilor ale căror preţuri şi tarife se stabilesc cu avizul Oficiului Concurenţei, anexă la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 7/1998 privind preţurile şi tarifele produselor şi serviciilor care se execută sau se prestează în ţară în cadrul activităţilor cu caracter de monopol natural, al celor supuse prin lege unui regim special sau al regiilor autonome, care se stabilesc cu avizul Oficiului Concurenţei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 133 din 2 aprilie 1998, se modifică la liniuţa a treia, coloana întâi, şi va avea următorul cuprins: „Transport de călători pe calea ferată – deservire generală (exclusiv servicii auxiliare şi transport internaţional).”

Însă operatorii de transport, în special CFR Călători, se prevalează de alt act normativ, și anume de Legea nr. 21/2012 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 56/2011 pentru stabilirea principiilor de aplicare a tarifelor de deservire generală în transportul feroviar public de călători. Prevederile legale sunt:

(1) Tarifele maximale pentru deservire generală în transportul feroviar de călători – tarife pentru trenuri regio, clasa I şi clasa a II-a pe zone kilometrice, tarife pentru trenuri interregio, clasa I şi clasa a II-a pe zone kilometrice, tariful de rezervare a locului, clasa I şi clasa a II-a, care pot fi percepute de operatorii de transport feroviar public de călători se stabilesc prin ordin al ministrului Transporturilor şi Infrastructurii până la data de 1 noiembrie 2011, cu respectarea prevederilor legale.

(2) Nivelul maxim al tarifelor pentru deservirea generală din transportul feroviar public de călători nu poate fi depăşit de operatorii de transport feroviar public de călători.

(3) Alte tarife practicate în transportul feroviar public de călători, în trafic intern, precum tarifele pentru tren Inter City (IC), tarifele auxiliare, facilităţile sau reducerile comerciale se vor stabili şi se vor aproba de fiecare operator de transport feroviar public de călători, în condiţiile legii, se vor forma liber pe piaţă şi se vor aduce la cunoştinţa publicului”. În acest ultim caz s-ar încadra tarifele aferente vagoanelor de dormit/cușetelor.

O altă prevedere, și anume OUG 57/2011 trece sarcina avizării tarifelor de la Consiliul Concurenței la Ministerul Transporturilor. „Articolul II(1) Tarifele de călătorie cu metroul şi de transport feroviar de călători vor fi ajustate prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii, în condiţiile legii”, spune OUG menționat. Prevederea a stat la baza scumpirii generalizate a tarifelor de călătorie în decembrie 2023.

Noutăți ale proiectului

Actul normativ aduce și noutăți. Astfel, se spune că în limita a 40 de kilometri nu este obligatorie cumpărarea rezervării, indiferent de categoria trenului. „Pentru distanța kilometrică 1 – 40 km achiziționarea tichetului de rezervare este opțională, indiferent de categoria și subcategoria trenului. Staționarea/ ocuparea unui loc nu este permisă la vagoanele de dormit și, după caz, cușetă fără achitarea suplimentului de pat”.

Apoi, tariful de transport a bicicletei nedemontabile nu va mai fi fix, ci diferențiat pe distanțe. Dacă până acum era unic la nivelul de 25 lei de acum va începe de la șapte lei pentru călătoriile de până la 60 de kilometri și nu va depăși valoarea unică de până acum.

O altă noutate este introducerea tarifelor pentru transport metropolitan. De exemplu, o călătorie metropolitană în București-Ilfov va avea un preț de 6-7 lei, în funcție de distanță.

 

IN THE SPOTLIGHT

ARIC 25 de ani: Basm/Real. Ţinta comună – Realizarea proiectului

ARIC a organizat ieri, 18 aprilie, o Conferință aniversară la hotel Novotel București pentru a celebra 25 de ani de la înfiinţare. Evenimentul, intitulat „Basm/Real...

Ultimele Articole