joi, februarie 13, 2025
spot_img

EXCLUSIV Retragerea locomotivelor cu graduator SAGMA dă peste cap mersul trenurilor

Retragerea locomotivelor cu graduator (instalație SAGMA) dă deja peste cap circulația garniturilor CFR Călători. Operatorul feroviar de stat nu mai are suficiente vehicule de tracțiune, iar din această cauză trenurile întârzie. O primă ”victimă” a acestei situații este trenul IRN 1641 București Nord-Baia Mare, care joi a plecat cu o întârziere de peste o oră din Gara de Nord, iar luni a ajuns la destinație mai târziu cu trei ore față de program. În acest context, CFR Călători are închiriate locomotive bune către operatorii privați de transport marfă, dar refuză să precizeze câte și pe ce bani.

În ședința de joi, 30 martie 2023, a Consiliului de Administrație al SNTFC CFR Călători, s-a luat o decizie radicală: retragerea din circulație a tuturor locomotivelor care au soluția tehnică, precum cea care a provocat accidentul feroviar de la Galați din seara zilei de sâmbătă, 25 martie 2023, așa cum a anunțat în premieră Club Feroviar. Măsura a fost anunțată oficial abia a doua zi, când deja locomotivele cu probleme fuseseră ”trase la gard” până la noi verificări.

Joi seara, trenul IRN 1641 trebuia să pleca la drum la ora 21,01 din Gara de Nord din București, cu destinația finală Baia Mare, unde ar fi trebuit să sosească a doua zi la ora 8,48. Numai că garnitura a plecat din București cu o întârziere de 65 de minute. Motivul? A așteptat sosirea locomotivei EA 626, care se afla la tracțiunea trenului 1662 (Iași-București Nord) și care a întârziat. În Depoul București Călători nu a fost altă locomotivă disponibilă pentru a remorca trenul IRN 1641, așa că a trebuit s-o aștepte pe cea care trebuia să ajungă de la Iași la 20,33, dar a sosit cu întârziere.



IRN 1641 nu a avut locomotivă de schimb la Brașov și a întârziat trei ore

trenuri regionale la BrașovUn nou ”pocinog” de acest fel s-a produs în noaptea de duminică spre luni la același tren IRN 1641. Acesta a plecat duminică seara din București Nord, remorcat de EA 690, cu o întârziere de 28 de minute, deoarece erau călători care aveau legături cu 1641, iar trenurile lor au întârziat. Întârzierea nu era prea mare și s-ar fi putut spera că ea va fi oarecum recuperată pe parcurs. Ei bine, s-a întâmplat exact contrariul.

În stația Brașov, locomotiva trebuia schimbată cu EA 565, care trebuia să sosească cu trenul R 4526 de la Siculeni, care a întârziat 183 de minute. Pe cale de consecință, la întârzierea inițială de 28 de minute (plus alte 14 minute acumulate între Brazi și Azuga) s-au mai adăugat 116 minute. De această dată, în Depoul Brașov nu a fost disponibilă nicio altă locomotivă în afară de EA 565, care, așa cum am arătat, tracta un alt tren, întârziat. În total, trenul IRN 1641 a ajuns la destinație cu o întârziere de aproape trei ore (mai exact 178 de minute).

CFR Călători dă vina pe restricții de circulație și pe o linie chipurile închisă

Club Feroviar a întrebat oficialii CFR Călători ce s-a întâmplat cu trenul IRN 1641 în noaptea de duminică spre luni.

”Întârzierea a fost generată de restricții de circulație, cca. 34 de minute; așteptarea legăturilor cu alte trenuri pentru preluare călători cca. 28 de minute; a aşteptat cca. 116 minute în staţia Braşov redeschiderea liniei, tren defect în faţă, pe linie simplă”, a răspuns operatorul feroviar de stat.

Răspunsul nu coincide însă cu datele consultate de Club Feroviar în sistemul intern al CFR SA, pe care le-am prezentat mai devreme. Mai mult, nici CFR Călători, nici CNCF CFR SA nu au anunțat anterior că ar fi fost un tren defect pe linia respectivă, așa cum ar fi fost normal, dacă acest lucru chiar s-a întâmplat.

Retragerea locomotivelor cu graduator de tip SAGMA ar trebui însoțită de recuperarea vehiculelor de tracțiune închiriate

Retragerea din circulație a locomotivelor cu probleme, de genul celei care a provocat oribilul accident feroviar de la Galați, în care ceferista Gina Basoc și-a pierdut viața, este o măsură binevenită, nu contestăm acest lucru. Ea ar fi trebuit luată mai demult, mai ales în contextul accidentului feroviar de la Bârsești din 2016, soldat și el cu pierderi de vieți omenești. Atunci, CFR Marfă a retras din circulație toate locomotivele cu acest tip de graduator. CFR Călători nu a luat atunci o măsură similară.

Bun, se poate spune că mai bine întârzie niște trenuri decât să moară oameni. Perfect adevărat, însă se poate limita și numărul întârzierilor. La prima vedere, retragerea circulației a doar puțin peste 20 de locomotive nu ar reprezenta decât un minus de 0,6% din parcul activ al operatorului feroviar de stat, care la finele anului trecut număra 350 de vehicule de tracțiune, potrivit unui răspuns al CFR Călători pentru Jurnalul. Dintre acestea, locomotivele electrice au o vârstă medie de 42 de ani, iar cele diesel – de 48 de ani.

Tocmai aici este problema. Din cauza vârstei ”venerabile”, locomotivele se defectează des, iar lipsa din start a peste 20 de unități se simte imediat, așa cum am văzut mai sus. Necesarul de locomotive este asigurat ”la blană”, cum se spune în popor.

Însă CFR Călători nu are doar atâtea locomotive cât numără parcul său activ. Zeci de vehicule de tracțiune au fost închiriate de ani buni către operatori privați de transport marfă. Bineînțeles, este vorba de locomotive în stare bună, pentru că niciun operator privat nu ar plăti chirie pe un vehicul care se defectează când ți-e lumea mai dragă. Conducerea CFR Călători refuză în mod sistematic să spună public câte locomotive sunt închiriate și pe ce sume, invocând pretextul că ”acționează într-o piață concurențială”.

Cel puțin până la rezolvarea crizei de material rulant de tracțiune (licitațiile derulate de ARF pentru cumpărarea de locomotive noi sau pentru modernizarea celor existente), soluția ar fi rezilierea contractelor de închiriere (acolo unde se poate) și readucerea locomotivelor la remorcarea trenurilor de călători. Se pierd mai mulți bani din întârzierea trenurilor (număr de călători mai scăzut, din cauza faptului că oamenii ezită să mai meargă cu trenul) decât se câștigă din închirierea unor locomotive.

În loc de epilog. Un alt tren fără locomotivă în Gara de Nord din București

Retragerea locomotivelor cu cu graduatorChiar când ne pregăteam să publicăm acest articol, a venit o nouă informație despre un tren care nu are locomotivă pentru a pleca la ora programată (15,06) din Gara de Nord din București. A plecat în final, cu o întârziere de 22 de minute.

Este vorba despre trenul R 8093 spre București Obor, unde ar trebui să ajungă la 15,56. Cu acest tren nu circulă mai nimeni, așa că la prima vedere nu ar fi o problemă majoră, însă din această garnitură se formează trenul R 8007, de navetiști, extrem de solicitat, pe relația București Obor-Fetești. Acesta din urmă riscă să plece cu întârziere.

IN THE SPOTLIGHT

Un an de la moartea lui Octavian Udriște. Prietenia de 65 de ani cu Mihai Marcu

Azi se împlinește un an de când ne-a părăsit inginerul Octavian Udriște, cel care și-a dedicat întreaga carieră transportului pe calea ferată și cu...

Ultimele Articole