Reteaua de metrou din Sofia va fi extinsa

Ministrul Transporturilor din Bulgaria, Rosen Jeliazkov, a anuntat ca in urmatorul exercitiu financiar, fondurile europene din cadrul Programului Operational „Transport si Infrastructura de Transport” vor fi folosite pentru constructia a doua extensii ale retelei de metrou care vor conecta partea centrala a Sofiei de cartierele Levski si Slatina. Dupa 2020, Bulgaria va aloca 500 de milioane de euro pentru proiectele de dezvoltare a retelei de metrou.
Prima extensie prevede constructia a 6 statii de metrou noi de la Shipka catre Tsarigradsko Shose Blvd. la Spitalul Universitar Sfanta Ana. A doua extensie include constructia a 3 statii de metrou noi si va ajunte in cartierul Levski.
In cadrul actualului Program Operational „Transport si Infrastructura de Transport”, au fost investite 2 miliarde de euro in infrastructura de transport nationala, iar „in perioada urmatoare, ne asteptam ca aceste investitii sa creasca. La sfarsitul lui 2019, vom avea o perspectiva clara asupra investitiilor. Dupa 2020, vom urma un program similar de alocare a fondurilor, iar planurile includ o investie de 500 de milioane de euro in reteaua de metrou”, a declarat ministrul.
In prezent, Sofia lucreaza la Linia 3 de metrou care va furniza o legatura est-vest. Aceasta va avea 18 km cu 19 statii, iar lungimea totala a retelei de metrou a Sofiei va creste la 56 de km de linii si 53 de statii pana in 2020. Linia 3 va fi deservita de 20 de trenuri Inspiro, iar contractul include o optiune pentru alte 10 trenuri de metrou.
In iunie, Banca Europeana de Investitii a anuntat ca evalueaza a doua etapa a proiectului Liniei 3 pentru care intentioneaza sa aloce 22 de milioane de euro. Aceste fonduri acordate de BEI ar putea fi utilizate pentru a acoperi un cost total de 50 de milioane de euro. Proiectul include o linie de metrou dubla de aprox. 3,8 km cu 4 statii si o statie de cale ferata pentru legatura cu reteaua feroviara nationala la ultima statie de metrou. Costul total al proiectului este de 500 de milioane de euro din care 350 de milioane de euro sunt fonduri UE. 70% din finantarea proiectului este asigurata de UE in cadrul Programului Operational „Transport si Infrastructura de Transport”, iar 30% sunt fonduri locale. Proiectul este implementat in doua faze. Lucrarile la prima faza a Liniei 3 au fost lansate in 2016 si includ constructia unei sectiuni de 8 km cu 8 statii care vor intra in serviciu in 2019, cand 20 de metrouri vor circula pe linie. Contractul pentru lucrarile de constructie a fost acordat consortiului format din Doğuş, Via Construct si Ultrastroy.