Restructurare fără emoții la Transporturi

19 noiembrie 2019

Oficialii Ministerului Transporturilor au publicat proiectul de funcționare al noului Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor (MTIC), rezultat din unificarea celui al Transporturilor cu cel al Comunicațiilor și Societății Informaționale. Noua structură va avea 693 de angajați adică suma numărului de angajați ai celor două ministere vechi, ceea ce înseamnă că nimeni nu își va pierde locul de muncă.

Doru Cireașă

Ludovic Orban revine la Ministerul Transporturilor secretar de stat pe domeniul feroviar Mircea Florin Biban

Singura economie făcută de către ministrul Lucian Bode se anunță a fi la numărul secretarilor de stat, scăzut la cinci, de la opt (înainte erau șase la Transporturi și doi la Comunicații).

Tot o noutate este desființarea Autorității Metropolitane de Transport care nu se mai regăsește în subordinea Ministerului Transporturilor. Autoritatea a fost desființată în mai 2018. Atribuțiile acesteia au fost transferate Asociatiei de Dezvoltare Intercomunitara pentru Transport Public Bucuresti-Ilfov.

„Luăm o decizie importantă pentru transportul de călători din regiunea Bucuresti-Ilfov după modelul țărilor europene, după schimbul de bune practici în sistemul de transport public de călători. Acestea sunt organizate și funcționează sub autoritatea administrațiilor locale. Vrem acest lucru și în România, astfel transferăm atribuâiile Autoritatii Metropolitane de Transport Bucuresti din subordinea Ministerului Transporturilor catre Asociatia de Dezvoltare Intercomunitara pentru Transport Public Bucuresti-Ilfov. Speram sa fie o veste buna pentru bucuresteni”, spunea atunci premierul Viorica Dancilă.

 Atribuțiile MTIC pe zona feroviară

Proiectul de act normativ stabilește atribuții în zona sectorului feroviar. Astfel MTIC:

  • stabileşte, prin autoritatea competentă, volumul de transport feroviar public de călători pe care operatorii de transport feroviar de călători îl pot realiza în cadrul pachetului minim social pentru care aceştia primesc compensaţii de la bugetul de stat, potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române şi reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi Regulamentului (CE) nr. 1.370/2007 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 octombrie 2007 privind serviciile publice de transport feroviar şi rutier de călători şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 1191/69 şi 1107/70 ale Consiliului;
  • propune Guvernului închiderea unor linii de cale ferată nerentabile sau menţinerea în exploatare a liniei respective şi regimul exploatării acesteia, potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 12/1998, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
  • încheie, în numele statului, contracte de activitate cu compania naţională care administrează infrastructura feroviară, contracte de servicii publice cu operatorii de transport cu metroul şi, prin autoritatea competentă, contracte de servicii publice cu societăţile naţionale şi/sau cu societăţile comerciale care efectuează transport feroviar public de călători, potrivit art. 37-39 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 12/1998, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
  • aprobă, potrivit legii, instrucţiuni şi regulamente obligatorii pentru activităţile de transport feroviar, rutier, naval şi aerian;
  • stabileşte organizarea regională a transporturilor rutiere, feroviare, navale şi aeriene;
  • emite norme obligatorii de siguranţă a traficului în transporturile rutiere, feroviare, navale, aeriene, precum şi în transportul multimodal şi combinat şi supraveghează respectarea acestora;

Poiectul prevede menținerea spitalelor regionale de căi ferate din vechea organizare, cu același număr de posturi, respectiv cele din București (2), Iași, Cluj, Timișoara, Ploiești, Galați, Constanța, Brașov, Pașcani, Simeria, Oradea, Craiova, Sibiu și Drobeta Turnu Severin.

Este menținut și numărul de personal al entităților de reglementare și control pe calea ferată, precum Autoritatea pentru Reformă Feroviară, Autoritatea Feroviară Română sau Agenția de Investigare Feroviară (AGIFER). Alte modificări minore sunt majorarea parcului auto al ministerului cu două autoturisme, socotite cu un consum mediu zilnic de 15 litri de carburanți și dobândirea unor proprietăți suplimentare în bulevardul Libertății și strada Italiană, unde funcționa Agenția pentru Agenda Digitală a României, desființată.