spot_img
miercuri, iulie 6, 2022
spot_img

GALERIE FOTO Cum lucrează reparatorii de locomotive din Brașov: minuni cu bani puțini

Cu bani puțini și, uneori, chiar deloc, reparatorii de locomotive din Brașov fac adevărate minuni. Locomotivele vechi de decenii ale CFR Călători sunt reparate pentru a redeveni apte de circulație în condiții de siguranță, în situația în care multe repere nu se mai fabrică de ani buni. Totodată, la SCRL Brașov își repară locomotivele și operatori privați de transport feroviar de călători și de marfă.

În total, Societatea Comercială de Reparații Locomotive (SCRL) are în momentul de față peste 1.400 de angajați, distribuiți în 15 secții de reparații din toată țara. Sediul central și ”nucleul” societății se află în centrul țării, la Brașov, unde lucrează aproximativ 300 de angajați.

SCRL Brașov, de șapte ani în insolvență

Nu e ușor. Societatea a fost înființată în urmă cu 21 de ani, prin Hotărârea Guvernului nr. 863/2001, ca filială a Societății Naționale de Transport Feroviar de Călători CFR Călători SA și a preluat penrsonalul de specialitate existent la vremea respectivă în depourile operatorului feroviar de stat.

Până în 2009, lucrurile au mers ”ca pe șine”, fără nicio restricție de viteză, pentru a folosi limbajul feroviar. Apoi, societatea-mamă a început să nu mai achite la termen facturile emise de SCRL Brașov, așa că situația financiară s-a agravat de la an la an, iar în 2014 s-a cerut intrarea în insolvență. Lucru care s-a și întâmplat un an mai târziu, prin sentința civilă a Tribunalului Brașov.

Funcționarea depinde de plata facturilor de către CFR Călători

De la declanșarea insolvenței și până în prezent, în condițiile în care a scăpat de cheltuielile cu dobânzi și penalități impuse de ANAF, societatea a reușit ca din veniturile proprii să-și acopere toate cheltuielile și să obțină și profit. Anul trecut, profitul brut a fost de 4.564.815 lei.

Recent însă, problemele financiare au revenit, ca urmare a întârzierilor înregistrate la plata facturilor de către CFR Călători, condusă de Traian Preoteasa. Club Feroviar a semnalat această situație în urmă cu aproape două săptămâni, iar între timp lucrurile au revenit la oarecare normalitate, o tranșă de 17 milioane de lei fiind virată în conturile societății brașovene, care, la rândul ei, a putut să facă plățile scadente către ANAF. Urmează însă altă scadență pe data de 27 a lunii în curs.

CITEȘTE și Scandal la SCRL Brașov: Se cere insolvența CFR Călători. Ce spune Traian Preoteasa

Reparatorii de locomotive din Brașov au renunțat deocamdată la creanțele salariale restante

reparatorii de locomotive din BrașovLiderul Sindicatului Național Solidaritatea 2012 din cadrul SCRL Brașov, Nicolae Ghiță (FOTO), amintește faptul că angajații societății au renunțat deocamdată la solicitarea unor creanțe salariale pe care societatea le are către ei, tocmai pentru a-și menține locurile de muncă, neinducând o presiune financiară suplimentară.

Angajații au de recuperat de la societate peste șapte milioane de lei, provenind din prime neacordate de-a lungul anilor de Paști, de Crăciun sau de Ziua Ceferistului. Tribunalul Brașov a lăsat la latitudinea conducerii societății și a firmei de insolvență achitarea sau nu a acestor drepturi cuvenite prin Contractul Colectiv de Muncă.

Reparațiile se fac cu mare dificultate, dar cu profesionalism

reparatorii de locomotive din BrașovDorel Coconașu (FOTO), director general și administrator special al SCRL Brașov, evită să facă declarații belicoase în legătură cu relația sa cu actuala conducere a societății-mamă, CFR Călători. El preferă să vorbească despre modul cum se desfășoară activitatea curentă și ce planuri are pentru perioada următoare pentru a crește veniturile societății pe care o conduce.

Locomotivele sunt reparate pe bandă rulantă în halele SCRL, care sunt în continuarea Depoului Brașov. Aici se fac atât reparațiile curente, cât și cele generale, astfel încât vehiculele feroviare să se întoarcă pe șine apte de circulație în condiții de siguranță feroviară.

Numai că cele mai multe locomotive ale operatorului feroviar de stat sunt vechi de câteva decenii, iar reparațiile se fac cu mare dificultate. De exemplu, unele relee nu se mai fabrică de ani buni, iar angajații trebuie să reconstituie unul, folosind piese din patru-cinci bucăți, uneori chiar mai multe.

Apoi, unele repere au furnizori unici în România și, cu toate acestea, SCRL trebuie să organizeze procedură de achiziție publică, prin urcarea pe SEAP a anunțului de licitație. De exemplu, există un singur producător de contractori, Electroaparataj Traditional Craiova, la fel și pentru garnituri de cauciuc – Vulcom, sau pentru garnituri de frână – Fartec.



Reparatorii de locomotive din Brașov vor să-și extindă aria serviciilor oferite

Dorel Coconașu vrea să își diversifice gama serviciilor oferite. Un astfel de demers vizează o asociere cu Euroest pentru specificațiile tehnice în vederea transformării locomotivelor diesel în locomotive diesel cu baterii. Finanțarea ar putea fi obținută prin intermediul Planului Naționale de Redresare și Reziliență.

O altă direcție de diversificare o constituie modernizarea locomotivelor electrice de 3.400 kW în varianta cu transmisie curent alternativ – curent alternativ. Oferta de modernizare s-a făcut pe baza ofertelor de preț transmise de producători naționali certificați pentru acest tip de echipamente, cum ar fi Promat SA sau Tehnoind Electric SRL. De asemenea, societatea mizează pe profesionalismul salariaților săi, familiarizatți cu o gamă complexă de reparații la locomotive.

Nu în ultimul rând, se impune menționarea colaborării cu compania Tehmin Brașov în ceea ce privește locomotiva LDE 2.100, pentru care este pus la punct un sistem de diagnoză. Cu ajutorul acestui sistem, se realizează înregistrarea și afișajul datelor de diagnoză ale locomotivei, a eventualelor erori și defecțiuni din timpul operării. Datele locomotivei sunt preluate de un card de memorie.

CITEȘTE și SCRL Brașov, interesată de mentenanța ramelor Alstom Coradia


 


Manopera pentru vopsirea vagoanelor, la tarif de Dacia Logan

Pentru ca nicio resursă tehnică și umană să nu fie irosită, SCRL Brașov activează și în domeniul vopsitoriei de vagoane.

Anul trecut, societatea a avut contract pentru vopsirea a 30 de vagoane de călători reparate la Atelierele CFR Grivița din București. Vopseaua a fost aplicată impecabil și la costuri minime din punctul de vedere al manoperei, care ar putea rivaliza cu cheltuielile generate de vopsirea unei Dacii Logan.

CITEȘTE și CFR Călători, acuzată că a atribuit scump în 2019 un contract pentru vopsirea vagoanelor

Ultimele Articole