vineri, martie 7, 2025
spot_img

Reparațiile pe linia Tecuci-Iași: SRCF Iași se contrazice singură și neagă cifrele șefilor de la București

Sucursala Regională de Căi Ferate Iași se contrazice singură și neagă cifrele oficiale girate de conducerea centrală a Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA referitoare la reparațiile pe linia Tecuci-Iași.

Club Feroviar a publicat ieri articolul cu titlul Cum a prelungit ”din pix” SRCF Iași cu doi ani repararea a 7 km din Magistrala 600. Arătam în acest articol că reparațiile pe linia Tecuci-Iași (Magistrala 600), făcute de societatea ploieșteană Ness Proiect Europe, aflată la primul contract în domeniul feroviar, sunt în întârziere. În toamna anului trecut, SRCF Iași susținea că șantierul se va încheia în decembrie 2024, apoi nu a mai precizat nimic în legătură cu termenul de finalizare a lucrărilor, pentru ca la finele lui ianuarie să avanseze un nou termen: ”vara acestui an”. În paralel, pe pagina oficială a CNCF CFR SA data estimată a finalizării figurează ca fiind decembrie 2026.



Nu ”se pupă” numărul de kilometri

Șeful SRCF Iași, Vasile Cozubaș, s-a simțit lezat și a ținut să ne trimită o replică, în baza dreptului la replică. O vom publica, iar cu Bold vom insera precizările noastre.

”Referitor la afirmaţia că <în total, o distanţă de 7,037 km sau 12,065 km desfăşuraţi (inclusiv linii abătute)>, precizăm faptul că lucrările de tip Quick Wins se desfăşoară între staţiile Tutova şi Munteni (fir II), între poziţiile kilometrice km 286+163 – km 328+000, şi au o lungime de 41,837 km. În acelaşi timp, lucrările de execuţie se desfăşoară pe o lungime construită de 43,855 km, incluzând, pe lângă lungimea liniei firului II, şi lungimea din zona trecerilor la nivel cu cale ferată la nivel pentru firul I, lungimea diagonalelor şi alte linii din staţii”.

Pe site-ul CNCF CFR SA, la secțiunea ”Stadiul proiectelor de reabilitare/modernizare infrastructură feroviară, finanțate din fonduri externe nerambursabile” la rubrica ”lungime” figurează 12,065 km, așa cum se poate vedea și în captura de ecran alăturată. De asemenea, în dreptul proiectului sun menționate intervalele km 286+163-289+200 și km 324+000-328+000. Dacă SRCF Iași are informații potrivit cărora datele publicate de centralul companiei sunt eronate, Vasile Cozubaș îi poate semnala acest lucru șefului său direct, Ion Simu-Alexandru, în vederea remedierii.



SRCF Iași nu aflase la mijlocul lunii octombrie că în septembrie fuseseră calamități

”În ceea ce priveşte afirmaţia <însă data estimată a finalizării este decembrie 2026, nicidecum vara acestui an, aşa cum se arată pe pagina de Facebook a SRCF Iaşi>, precizăm că termenul de finalizare al contractului Proiecte tip <Quick Wins> – Lucrări de eliminare a restricţiilor de viteză pentru restabilirea parametrilor tehnici ai suprastructurii căii – SRCF Iaşi este finalul lunii iunie 2025, aşa cum a fost comunicat oficial într-o postare din 23 ianuarie 2025 pe pagina de Facebook a SRCF Iaşi. În acelaşi timp, precizăm faptul că termenul contractual iniţial de finalizare a lucrărilor a fost actualizat prin trei acte adiţionale, justificate de motive obiective precum calamităţile înregistrate în septembrie 2024, necesitatea realizării PSS pe un substrat de teren mlăştinos, condiţiile meteorologice nefavorabile din iarna 2023-2024 precum şi perioada de vreme nefavorabilă la sfârşitul lunii decembrie 2024 – începutul lunii ianuarie 2025”.

În postarea SRCF Iași de pe Facebook din data de 23 ianuarie nu se menționează ”finalul lunii iunie 2025” ca termen de finalizare, ci ”în vara acestui an”. Vara poate însemna și finalul lunii august. Cât privește prelungirea termenului de finalizare, încheierea celor trei acte adiționale nu a fost comunicată public, așa cum ar fi fost normal, fiind vorba de o lucrare făcută cu bani europeni, deci și ai contribuabilului român. SRCF Iași spune că un act adițional privind prelungirea termenului a fost semnat din cauza calamităților din septembrie 2024. Or, în postarea din 16 octombrie se preciza că termenul de finalizare a lucrărilor este luna decembrie 2024. Cu alte cuvinte, la jumătatea lunii octombrie, oficialii SRCF Iași încă nu aflaseră că în luna anterioară se produseseră calamități.

Termenul limită, incert

”La data prezentei, conform celor mai recente informaţii, stadiul fizic de execuţie a lucrărilor este de 83% iar stadiul financiar de 78%. În ceea ce priveşte afirmaţia <data estimată a finalizării este decembrie 2026>, pe baza informaţiilor publice disponibile, considerăm că acesta reprezintă termenul limită pentru implementarea investiţiilor din PNRR, respectiv pentru aprobarea ultimelor plăţi aferente acestei axe de finanţare, şi nu termenul efectiv de finalizare a lucrărilor în cauză”.

În articolul de ieri, am precizat că stadiul fizic de execuție a lucrărilor este de 81,5%, așa cum era el prezentat pe site-ul CFR SA, aferent lunii ianuarie 2025 (ultimele date disponibile). Dacă între timp procentul a urcat la 83%, foarte bine. În privința termenului de finalizare, Vasile Cozubaș îi poate semnala lui Ion Simu-Alexandru că în dreptul acestui proiect este trecută luna decembrie 2026, pentru a remedia. Căci în cazul altor proiecte de reabilitare/modernizare a infrastructurii feroviare în dreptul lor este trecută data (luna și anul) în care se estimează că se vor finaliza lucrările, și nu data la care se încheie programul de finanțare europeană respectiv (Connecting Europe Facility – CEF, Programul Operațional Sectorial Transport – POST ori Programul Operațional Infrastructură Mare – POIM).

IN THE SPOTLIGHT

CEMBRE și AGRISORG: Revoluția Echipamentelor Feroviare Moderne

Performanță, durabilitate și inovație în întreținerea căilor ferate Când vine vorba de eficiență și fiabilitate în construcția și întreținerea căilor ferate, CEMBRE setează noi standarde...

Ultimele Articole