După Dobrogea și Oltenia, urmează Moldova. Ministerul Transporturilor pare să acționeze după zicala ”scumpul mai mult păgubește” atunci când vine vorba de modernizările și reparațiile feroviare. Concret, anulează licitații la care au fost constructori interesați pe motiv că prețurile ofertate sunt prea mari. Numai că, până să fie reluate respectivele proceduri, prețurile la materiale cresc, iar valoarea la care se poate face lucrarea este mai mare decât cea inițială.
Ultima situație de acest fel s-a produs recent la Sucursala Regională de Căi Ferate Galați. În luna septembrie a anului trecut, așa cum am scris atunci, SRCF Galați a postat în sistemul electronic de achiziții publice anunțul de licitație cu titlul ”Lucrări de reabilitare poduri, podețe și tuneluri de cale ferată, etapa II pe raza SRCF Galați, proiectare și execuție – 7 loturi”.
Valoarea totală estimată a achiziției este de 273.598.695,51 lei, echivalentul a aproximativ 55 de milioane de euro. Chiar dacă în titlul procedurii apărea cuvântul ”reabilitare”, era vorba de fapt de construcția unor poduri noi pe secția de circulație 501.
Apoi, la finele lunii octombrie 2024, s-au depus ofertele. Toate loturile erau ofertate, așa că părea că totul merge strună, însă nu a fost așa.
Două loturi ofertate, dar neatribuite
La finele săptămânii trecute, în SEAP a fost publicat un ”anunț de atribuire”, care de fapt era unul de neatribuire a loturilor 4 și 5, referitoare la podurile de la km 82+980, respectiv km 53+480. ”Toate ofertele, cererile de participare sau proiectele au fost retrase sau au fost considerate inadmisibile, Procedura de atribuire pentru lotul 4 se anulează în conformitate cu prevederile art. 225 alin.(1) lit a), având în vedere faptul că nu a fost depusă nicio ofertă”, se arată în anunț. Identic și pentru Lotul 5.
De fapt, ambele loturi fuseseră ofertate de către asocierea Confer Group SRL Onești (lider), Construcții Feroviare Drumuri Poduri, Europan Prod SA. Iar ieri, în SEAP a apărut un anunț de licitație cu titlul ”Lucrări de reabilitare poduri, podețe și tuneluri de cale ferată – etapa II SRCF Galați – 2 loturi (proiectare și execuție)”. Ofertele trebuie depuse până la data de 14 iulie 2025, ora 15:00.
Ministerul Transporturilor nu a fost de acord cu suplimentarea de fonduri
Club Feroviar a cerut lămuriri de la directorul SRCF Galați, Gabriel Oprea, care ne-a transmis următoarele: ”Cele două poduri pentru care s-a reluat procedura de achiziție au avut oferta tehnico- economică mai mare decât valoarea supusă achiziției. S-a cerut la minister, prin companie (CNCF CFR SA – n.red.), suplimentarea de fonduri pentru cele două loturi și s-a primit aviz negativ. Ele au fost reluate cu aceeași valoare supusă achiziției”.
Este greu de crezut că la următorul termen se va găsi altă companie sau asociere care să vină cu un preț mai mic sau că oferta depusă de asocierea menționată se va micșora între timp. Mai ales că din septembrie 2024 și până în iulie 2025 prețurile la materialele de construcții au crescut, iar salariul minim pe economie s-a majorat și el.
Cel mai probabil, și această procedură va fi anulată, iar după o vreme va fi lansată alta, cu o valoare estimată mai mare. În consecință, construcția podurilor respective se va face mai scump și mai târziu. Altfel spus, amânăm modernizările și reparațiile feroviare pentru a le face apoi mai scump.
Cazurile Constanța-Mangalia și Igiroasa-Drobeta Turnu Severin
Din păcate, nu este singurul caz în care Ministerul Transporturilor procedează astfel. Cel mai cunoscut este cel al anulării licitației pentru modernizarea și electrificarea căii ferate Constanța-Mangalia.
Licitația a fost lansată pe 19 aprilie 2024, iar pe 5 august au fost depuse două oferte, din partea asocierii Drum Asfalt (lider), Alstom Transport SA și a asocierii IC Içtaş Inşaat Sanayi ve Ticaret A.Ş. (lider), Rotary Construcții Mentenanță. Totul părea că merge ca pe șine noi, însă pe 13 decembrie CNCF CFR SA a anunțat că a anulat licitația, deoarece prețurile ofertate de cele două asocieri sunt prea mari.
La fel s-a întâmplat și pe un lot din Oltenia, cel care cuprinde viitorul tunel Balota, așa cum am scris în luna februarie a acestui an. Ba chiar în acest caz fusese desemnat și câștigătorul licitației pentru modernizarea căii ferate Igiroasa-Drobeta Turnu Severin, și anume compania spaniolă FCC Construccion.