miercuri, februarie 19, 2025
spot_img

Repararea viaductului Cârcea de pe M100, pe agenda ședinței de Guvern

Repararea viaductului Cârcea de pe Magistrala feroviară 100, grav avariat în 2018 de un mecanic de locomotivă beat, se află pe ordinea de zi a ședinței de Guvern de joi. Este vorba de repararea în integralitate a viaductului, al cărui fir 1 a fost distrus în 2018 de un mecanic de locomotivă beat. Până acum, licitațiile lansate pentru reparare parțială au fost anulate.

Proiect de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii ”Reconstrucţie şi reparare viaduct Cârcea km 200+306 linia CF 100 Videle- Orşova”, lucrare de utilitate publică de interes naţional – se arată în anunțul trimis de Palatul Victoria referitor la subiectele ce vor fi discutate azi în ședința Executivului.

Proiectul a fost pus la finele lunii ianuarie în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Transporturilor. Potrivit documentului, valoarea totală a investiţiei (inclusiv TVA) este de 71.407 mii lei, din care cea a lucrărilor propriu-zise de construcţii-montaj, de 57.335 mii lei. Durata de realizare a investiţiei pentru repararea viaductului cu o lungime de 168 m este prevăzută la 14 luni.



Pe 12 august 2018 s-a prăbușit firul 1. Mecanicul de locomotivă era beat

La data de 12 august 2018, un tren de marfă al GFR a deraiat pe firul I al Viaductului Cârcea, după ce mecanicul de locomotivă a depășit semnalul de circulație aflat pe culoarea roșie şi a intrat pe firul închis pentru lucrări. Viaductul se află la 9 km de gara Craiova, la 45 km de Caracal și la 200 km de București.

Garnitura avea în componenţă 23 de vagoane, încărcate cu biodiesel, şi locomotiva. Şase vagoane au deraiat și au căzut de la o înălțime de peste 20 de metri. Din fericire nu s-au înregistrat victime omeneşti, dar un tronson al Viaductului Cârcea s-a prăbușit odată cu vagoanele.

În urma accidentului, circulaţia feroviară a fost închisă pe raza SRCF Craiova, între staţiile CF Malu Mare şi Banu Mărăcine, din cauza deraierii a șase vagoane din compunerea unui tren de marfă ce transporta produse petroliere, a anunțat la vremea respectivă Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA. Trenul circula pe distanţa Slobozia Veche – Curtici.

Mecanicul de locomotivă a fost testat cu etilotest şi a rezultat o alcoolemie de 0,72 mg/l alcool în sânge. Potrivit reprezentanților IPJ Dolj, pe numele acestuia s-a deschis dosar penal pentru comiterea infracţiunilor de prezență la serviciu sub influenţa alcoolului sau a altor substanţe şi distrugerea sau semnalizarea falsă în cazul producerii unui accident.



Repararea viaductului Cârcea a mai fost încercată ”pe bucăți”, fără succes însă         

Regionala Craiova a Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA a mai încercat de-a lungul timpului să repare parțial viaductul, fără succes însă.

Ultima încercare de acest fel a avut loc anul trecut chiar înainte de Crăciun, când în sistemul electronic de achiziții publice a fost postat anunțul de licitație ce are ca obiect ”Reparații tablierul nr. 1 de pe firul II al Viaductului Cârcea amplasat la km 200+306 al liniei 100 Videle-Orșova”, după cum a relatat la vremea respectivă Club Feroviar.

Valoarea totală estimată a lucrărilor executate era de 1.509.957 lei fără TVA. Licitația a fost însă anulată, din cauza faptului că ”au fost depuse numai oferte inacceptabile sau neconforme”, potrivit anunțului din SEAP.

CNCF CFR SA și Regionala Craiova au mai lansat în ultimii trei ani licitații pentru repararea parțială a viaductului Cârcea, însă toate au fost anulate. În timp, valoarea estimată a crescut, din cauza majorării prețurilor la materialele de construcții. La prima licitație, lansată în noiembrie 2019, valoarea estimată a lucrării era de 446.689,72 lei fără TVA, de aproape 3,5 ori mai mică decât cea stabilită înainte de Crăciun.

Viaductul Cârcea, construit în 1945 și ”updatat” în 1972

Viaductul Cârcea este situat pe linia de cale ferată dublă și electrificată  București-Craiova, între stațiile Malu Mare – Banu Mărăcine, la ieșirea din stația Malu Mare.

Viaductul traversează valea Cârcea și susține două fire de circulație ale Magistralei feroviare 100 Videle-Orșova, suprastructura pe fiecare fir fiind alcătuită din câte trei tabliere metalice simplu rezemate cu deschideri de calcul de 3×50,0 m, de tip grinzi cu zăbrele cu calea sus cu tălpile inferioare parabolice. Infrastructura viaductului este comună pentru cele două fire de circulație, fiind compusă din doua cule și două pile cu elevațiile masive din beton, fundații directe.

Viaductul a fost construit în perioada 1944-1945 cu infrastructura pentru cale dublă și suprastructura doar pentru linia I. Cu ocazia dublării liniei în perioada 1971-1972 au fost introduse în cale tablierele de pe firul II. Calea ferată pe viaduct, realizată cu joante, este în aliniament și palier, cu șine tip 65 și traverse din lemn.

IN THE SPOTLIGHT

CEMBRE și AGRISORG: Revoluția Echipamentelor Feroviare Moderne

Performanță, durabilitate și inovație în întreținerea căilor ferate Când vine vorba de eficiență și fiabilitate în construcția și întreținerea căilor ferate, CEMBRE setează noi standarde...

Ultimele Articole