spot_img
vineri, decembrie 9, 2022
spot_img

După etapa secretă, repararea liniilor din Portul Constanța trece în cea ”la vedere”

Repararea liniilor din Portul Constanța trece în a doua fază, cea de transparență, după cea de săptămâna trecută, când atribuirea primelor două loturi s-a făcut prin încredințare directă, fără licitație. Acum, Regionala Constanța a Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA a scos la licitație alte trei loturi. Însumat, atribuirea directă și valoarea estimată a licitației depășesc cu mult bugetul anunțat de premierul Nicolae Ciucă. 

În sistemul electronic de achiziții publice a fost postat miercuri seara anunțul de licitație ce are ca obiect ”Lucrări de reparații și întreținere a infrastructurii feroviare publice aflată în incinta Portului Constanța – PRIORITATEA 2 – 3 LOTURI”. Valoarea totală estimată a contractului este de 152.823.058 de lei, echivalentul a peste 30 milioane de euro.

Lucrările presupun înlocuirea la rând a elementelor componente ale suprastructurii căii, având drept rezultat readucerea liniilor și a aparatelor de cale în parametrii instrucționali, în vederea redeschiderii acestora pentru exploatare cu vitezele prevăzute, în condiții de deplină siguranță. Lucrările ce urmează să fie făcute în această Prioritate 2 constau în reparaţia a 64 de linii, cu o lungime însumată de 29,795 km din zonele A, B, MOL V. De asemenea, este prevăzută înlocuirea a 51 de aparate de cale.



Repararea liniilor din Portul Constanța, împărțită în trei loturi

Procedura de achiziție a fost împărțită în trei loturi, după cum urmează:

  1. Lucrări de reparații și întreținere a infrastructurii feroviare publice aflată în incinta Portului Constanța – PRIORITATEA 2 – LOTUL 1

Lucrările constau în înlocuirea suprastructurii pe 27 de linii, totalizând 10,435 km. De asemenea, vor fi înlocuite 16 aparate de cale și seturile de traverse speciale la alte cinci. La acestea se adaugă înlocuirea dalelor prefabricate din beton cu dale elastice pentru trafic greu la șapte treceri la nivel, totalizând o lungime de 152 m.

Valoarea estimată fără TVA: 55.242.200 lei

  1. Lucrări de reparații și întreținere a infrastructurii feroviare publice aflată în incinta Portului Constanța – PRIORITATEA 2 – LOTUL 2

Lucrările constau în înlocuirea suprastructurii pe 24 de linii, totalizând 11,275 km. De asemenea, vor fi înlocuite 18 aparate de cale (17 schimbătoare simple de cale și o TJD) și seturile de traverse speciale din lemn la un număr de cinci aparate de cale.

Valoarea estimată fără TVA: 55.239.700 lei

  1. Lucrări de reparații și întreținere a infrastructurii feroviare publice aflată în incinta Portului Constanța – PRIORITATEA 2 – LOTUL 3

Lucrările constau în înlocuirea suprastructurii pe 13 linii, totalizând 8,085 km. De asemenea, vor fi înlocuite 17 aparate de cale și seturile de traverse speciale din lemn la alte cinci.

Valoarea estimată fără TVA: 42.341.158,00 lei.

În cadrul lucrărilor, pe toate liniile vor fi utilizate exclusiv traverse din beton precomprimat, iar în curbe vor fi prevăzute traverse din beton precomprimat cu supralărgire. Aparatele de cale care se vor înlocui integral vor fi montate pe traverse din beton precomprimat și vor fi prevăzute cu ace flexibile. Caietul de sarcini cuprinde atât lucrări specifice de linii, cât și lucrări de instalații și linie de contact.

Durata de execuţie a lucrăriloe va fi de maximum 180 de zile calendaristice de la data prevăzută în ordinul de începere a lucrărilor, dintre care 60 de zile calendaristice pentru aprovizionarea cu materiale de cale şi 120 de zile calendaristice pentru lucrările propriu-zise.

Termenul limită pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare este data de 25 iulie 2022, ora 15:00. Oferta trebuie să fie valabilă până pe 25 noiembrie 2022.

Faza 1 privind repararea liniilor din Portul Constanța, ținută la secret

Fix în urmă cu o săptămână, Regionala Constanța a CFR SA a decis să atribuie către două firme lucrările de reparație derulate la linii din port, fără a permite altor companii să trimită ofertele lor, așa cum a scris la vremea respectivă Club Feroviar.

Firmele alese pe considerente cunoscute doar de CFR și Ministerul Transporturilor sunt Wiebe pe lotul 1 (lucrări pe 19 linii, totalizând 6,6 km și 32 aparate de cale) și Arcada Company pentru lotul 2 (lucrări pe 16 linii, totalizând 6,8 km și 43 aparate de cale).

Dacă urgența lucrării poate fi înțeleasă în contextul necesității transportului cerealelor din Ucraina, atribuirea netransparentă a acestuia, nu. Au existat cel puțin patru firme interesate să facă lucrările, potrivit informațiilor deținute de Club Feroviar.

Prețul atribuirii directe, peste 110 milioane de lei

CFR SA nu a comunicat nici acum oficial ce valoare au cele două contracte din Faza 1. În SEAP a fost însă publicat două anunțuri de atribuire, care indică o valoare cumulată de 116,9 milioane de lei.

Primul anunț de atribuire are o valoare de 56.100.000 de lei și vizează 19 linii, cu o lungime de 6,589 km, și 27 de aparate de cale.

Al doilea anunț are o valoare de 60.800.000 de lei și se referă la 12 linii și patru diagonale principale, însumând 6,809 km. În plus, vor fi înlocuite 38 de aparate de cale.

A fost depășită sumă anunțată de premierul Ciucă

„Am identificat banii necesari și astfel, prin Hotărârea de astăzi, vom aloca 200 de milioane de lei pentru a putea să operaționalizăm ceea ce ani buni a fost blocat de vagoanele care au zăcut efectiv pe liniile din interiorul infrastructurii feroviare din Portul Constanța și prin această măsură vom putea să mărim capacitatea tuturor activităților de transport din port”,  spunea în luna aprilie premierul Nicolae Ciucă.

Dacă este să facem calculul, atrbuirea directă plus licitația de miercuri însumează 270 milioane de lei, cu mult peste suma avansată de premier. La prima vedere, cifrele ”nu se pupă”, însă analizând mai atent, situația este plauzibilă. Aceasta în condițiile în care, așa cum am arătat mai sus, ofertele la licitația lansată miercuri seara trebuie să fie valabile până la finele lunii noiembrie.

Pe cale de consecință, mare parte din bani va fi virată în conturile firmelor câștigătoare în cursul anului viitor, când se poate face o nouă alocare bugetară.

Ultimele Articole