marți, mai 13, 2025

Reorganizare la Ministerul Transporturilor: Feroviarul ”înghite” rutierul

Un proiect de reorganizare la Ministerul Transporturilor prevede reducerea numărului de posturi de execuție, a numărului de secretari de stat și comasarea unor direcții. De fapt, reorganizarea se face din pix, doar pe hârtie. Nu în ultimul rând, Direcția Transport Feroviar va avea și o componentă rutieră.

Pe site-ul ministerului a fost pus marți, în consultare publică, proiectul de Hotărâre a Guvernului  pentru modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 370/2021 privind organizarea și funcționarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. În Nota de fundamentare a proiectului de act normativ se precizează faptul că modificările sunt necesare pentru punerea în aplicare a prevederilor Legii nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, cunoscută mai ales ca Legea austerității.



Reducerea numărului de posturi, făcută doar pe hârtie

Dar să vedem, concret, ce schimbări sunt avute în vedere. În prezent, ministerul are aprobate prin lege 605 posturi.

Proiectul propune reducerea lor, însă nicidecum prin concedieri, fiind vorba doar de tăieri pe hârtie: ”(…) la data intrării în vigoare a Legii nr. 296/2023, din numărul maxim de 605 posturi aprobate în cadrul ministerului au fost desființate 51 de posturi vacante, rezultând un număr maxim de 554 de posturi, exclusiv demnitarii și numărul de posturi aferente cabinetelor acestora”.

Rezultatul concret al aplicării acestei modificări va fi că nu se vor mai putea face angajări pe posturile vacante. Însă oricând schema de personal se va putea suplimenta prin Memorandum guvernamental, așa cum s-a mai întâmplat în trecutul nu foarte îndepărtat.

Mai puțini secretari de stat. De fapt, tot atâția

O altă prevedere a proiectului este reducerea numărului de secretari de stat de la șapte la șase. Și aici reducerea este tot ”din pix”, pentru că în momentul de față sunt șase secretari de stat: Bogdan-Stelian Mîndrescu, Constantin-Gabriel Bunduc, Ionuț-Cristian Săvoiu (responsabil cu coordonarea sectorului feroviar), Ionel Scrioșteanu, Adrian Foghiș și Ion Popa.

Deci nu pleacă nimeni acasă, doar nu mai vine încă un secretar de stat pe locul rămas vacant după ieșirea UDMR de la guvernare (din primul eșalon, căci la nivelurile 2 și 3 încă sunt directori numiți de UDMR).

Reorganizare la Ministerul Transporturilor, de formă, nu de fond

În fine, în document se precizează faptul că a fost făcută o analiză a structurilor funcționale din cadrul MTI, respectiv Direcție generală/ Direcție și Serviciu, ocazie cu care s-a constatat neîndeplinirea normativelor de personal stabilite prin Legea austerității.

În acest caz intervin mai multe schimbări, însă tot de formă, pentru că niciun șef nu va fi pus pe liber, ci doar retrogradat puțin, pentru a lua o leafă ceva mai mică.

Astfel, Corpul de Control care a fost organizat și a funcționat la nivel de direcție, se va reorganiza în compartiment. Tot în compartiment se va transforma și Direcția Strategie și Transport Multimodal, care își va schimba denumirea în ”Unitatea de Politici Publice, Transport Multimodal și Strategie”.

Direcția Transport Feroviar va avea și componentă rutieră

În continuare, urmează unele schimbări care vizează transportul rutier și feroviar. Concret, Direcția Medicală se va reorganiza prin preluarea activităților, atribuțiilor și a personalului de către Direcția Transport Rutier.

La rândul ei, Direcția Infrastructură Rutieră și Investiții se va reorganiza prin preluarea Compartimentului infrastructură rutieră, activităților, atribuțiilor și a personalului la Direcția Transport Feroviar. Astfel, DTF se va ocupa și de transportul cu trenul, și de cel cu mașina.

Și Direcția Comunicare și Dialog Social va avea o nouă denumire, ”Direcția Comunicare, Dialog Social și Relații Instituționale”, prin preluarea atribuțiilor și a personalului Serviciului Relația cu Parlamentul. De asemenea, Serviciul Situații de Urgență se va reorganiza și se va redenumi în Compartimentul Situații de Urgență.

Intră în reorganizare și Direcția Generală Juridică, ce va căpăta numele de Direcția Juridică, prin preluarea Serviciului Reprezentare Instanță și a Serviciului Avizare. Direcția Afaceri Europene și Relații Internaționale se va reorganiza în Serviciul Afaceri Europene și Relații Internaționale. Se propune pe același model transformarea în serviciu și a Direcției Achiziții Publice și Servicii Interne.

Modificări la organismele responsabile cu fonduri europene

Vor interveni modificări și în ceea ce privește organismele din subordinea ministerului implicate în atragerea și gestionarea fondurilor europene.

Direcția Generală Programe Europene Transport (DGPET) va prelua activitățile, atribuțiile și personalul Direcției Generale Organism Intermediar Transport (DGOIT), care se desființează. ”Preluarea activității și a personalului DGOIT de către DGPET se realizează cu avizul Agenției Naționale a Funcționarilor Publici, prin ordin al ministrului Transporturilor și Infrastructurii, cu modificarea corespunzătoare a Regulamentului de organizare și funcționare a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, precum și cu respectarea cerințelor privind sistemele de management și control ale programelor operaționale”, se mai arată în document.

IN THE SPOTLIGHT

Primul tren regional electric construit de PESA pentru România va fi prezentat în premieră absolută la Conferința de Operatorie Feroviară & Material Rulant

Primul tren regional electric construit de PESA Polonia pentru România va fi prezentat în premieră absolută la Oradea, în cadrul Conferinței de Material Rulant,...

Ultimele Articole