Operatorul spaniol de căi ferate Renfe a întreprins eforturi ample de îndepărtare a graffiti-urilor de pe întreaga sa rețea de trenuri, curățând 90.000 de metri pătrați de suprafețe vandalizate în Spania între 2023 și 2024. Acest efort are un cost anual de aproximativ 25 de milioane de euro, acoperind materialele de curățare, forța de muncă, echipamentul de protecție, energia, gestionarea deșeurilor și măsurile de securitate pentru a descuraja alte acte de vandalism.
Incidența graffiti-urilor a crescut în ultimii ani, în special în Madrid, una dintre cele mai afectate regiuni. În 2023, Renfe a îndepărtat 19.373 de metri pătrați de graffiti din capitala Spaniei, numărul acestora crescând la 22.926 de metri pătrați în 2024. În cadrul sistemului feroviar de navetiști din Madrid (Cercanías), au fost șterse peste 1.000 de graffiti, totalizând 19.323 de metri pătrați.
Îndepărtarea graffiti-urilor necesită mai mult de 10.000 de ore de lucru pe lună, ceea ce are un impact semnificativ asupra operațiunilor. Serviciile feroviare sunt adesea perturbate deoarece unitățile sunt scoase din funcțiune pentru curățare, provocând întârzieri și reduceri temporare ale disponibilității flotei.
Impactul asupra mediului și energiei
Renfe estimează că artiștii graffiti folosesc anual aproximativ 16.000 de litri de vopsea, generând 40.000 de cutii de deșeuri periculoase care conțin substanțe toxice precum benzen și 1,3-butadienă. Pentru a reduce daunele aduse mediului, Renfe a pus în aplicare protocoale specializate de curățare, inclusiv covoare absorbante și un sistem de gestionare a mediului pentru a împiedica contaminanții să ajungă la sol.
În plus, transportul trenurilor către instalațiile de curățare consumă cantități semnificative de energie. Energia electrică necesară pentru aceste călătorii este estimată la 400.000 kWh – suficientă pentru a alimenta peste 44.000 de locuințe timp de o zi sau pentru a ilumina 36 de milioane de becuri timp de o oră.
Articol preluat de pe RailwayPRO.com