luni, aprilie 29, 2024
spot_img

FOTO Junglă, gunoaie și condiții inumane de muncă la Remiza CFR Călători Basarab

Linii închise de ani buni, apă scoasă cu gălețile de către ceferiști din canalul de sub locomotive, clădiri care stau să cadă, vegetație crescută la voia întâmplării și un munte de gunoaie. Așa poate fi rezumată în câteva cuvinte situația de la Remiza CFR Călători Basarab, unde angajații operatorului feroviar de stat fac eforturi supraomenești pentru a trimite în circulație locomotivele apte de drum.

Pasagerii văd doar starea vagoanelor cu care circulă prin țară și, eventual, faptul că unele locomotive sunt vechi sau murdare. Sau ambele la un loc. Ce nu se vede însă este cum lucrează o mână de oameni, angajați ai CFR Călători, în condiții inumane, străduindu-se să trimită la tracțiunea trenurilor locomotive în stare cât mai bună, în ciuda vechimii vehiculelor.

Se întâmplă în fiecare zi în Remiza Basarab a Societății Naționale de Transport Feroviar de Călători CFR Călători SA. Subunitatea operatorului feroviar de stat este situată chiar lângă stația CF București Basarab, sau București Nord grupa B. Nimeni nu s-ar aștepta ca într-un asemenea punct de lucru să găsească o ”farmacie”. Evident, vaselina și uleiul sunt ”ingredientele” oricărui atelier feroviar sau auto, însă situația de la Basarab este mai mult decât ”unsuroasă”.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


Terminal RO-LA abandonat de 14 ani

Cum intri în remiză, pe partea stângă te întâmpină o rampă de tip RO-LA, destinată încărcării autovehiculelor pe vagoane de cale ferată. Abia se mai vede de bălăriile care au crescut în jurul ei, ca o adevărată junglă urban-industrială.

”A fost folosită doar la inaugurare, acum mai bine de zece ani. De atunci, nimic”, spune un ceferist. Între timp, rugina și vegetația au acționat și este greu de crezut că rampa respectivă va mai putea fi utilizată cândva. Asta cu toate că ar fi nevoie, pentru a mai muta pe calea ferată din mărfurile grele care acum se transportă pe rutier.

Un ”Dorel” a spart conducta, apa se evacuează cu gălețile

Mergând mai departe în curtea subunității, dăm de locul unde se face propriu-zis remizarea locomotivelor CFR Călători. Și aici greșelile făcute în trecut le dau bătăi de cap angajaților de acum. În 2010, când s-au înlocuit niște traverse, tocmai pentru a amenaja linia spre terminalul RO-LA, un ”Dorel” cu excavatorul a spart conducta prin care evacua apa din canalul de sub calea de rulare. Și spartă a rămas, așa că acum ceferiștii sunt nevoiți să scoată manual apa acumulată în canalul de revizie, cu gălețile.

Unde mai pui că apa pentru alimentarea locomotivelor este adusă printr-un furtun, de la o distanță de vreo 20 de metri, pentru că cele patru linii unde se făcea ”adăparea” au fost închise și ele de multă vreme. Nu mai prezentau siguranță, din cauza traverselor vechi, pe care nimeni nu s-a obosit însă să le schimbe. Iarna, apa curge neîntrerupt prin furtun, pentru că altminteri ar îngheța. Și, cum curge continuu, surplusul trebuie evacuat cu gălețile, așa cum am arătat mai sus.

Welcome to the jungle!

Liniile închise, care încă mai sunt vizibile, continuau câteva zecci de metri mai încolo, spre locul unde acum se află o autogară. Zona a fost însă năpădită de o vegetație din care Tarzan mai lipsește, iar în capăt se înalță un munte de gunoaie, provenit de la unitatea Poștei Române din apropiere.

Din loc în loc, întâlnim clădiri abandonate, iar unele dintre acestea stau pur și simplu să cadă. Într-una dintre ele a fost vechea centrală termică, dar aceasta este acum doar o grămadă de fiare pe care nimeni nu s-a gândit s-o valorifice la remat, măcar pentru a mai asana zona, dacă nu pentru bani.

În alt loc, niște panouri prefabricate au fost aduse la începutul anilor 2000 pentru se construi niște clădiri tehnice destinate angajaților remizei. Au rămas și ele încremenite în timp, cu armăturile mâncate de rugină.

Pentru ca tabloul să fie complet, chiar dacă se află în inima Capitalei României, Remiza CFR Călători Basarab nu este conectată la sistemul de alimentare cu gaze, iar alimentarea cu energie electrică se întrerupe frecvent. Pe timp de iarnă sunt și probleme cu căldura, dar și cu apa caldă necesară pentru un duș la final de tură.

IN THE SPOTLIGHT

ARIC 25 de ani: Basm/Real. Ţinta comună – Realizarea proiectului

ARIC a organizat ieri, 18 aprilie, o Conferință aniversară la hotel Novotel București pentru a celebra 25 de ani de la înfiinţare. Evenimentul, intitulat „Basm/Real...

Ultimele Articole