Regio Călători acuză tratament discriminatoriu: ”Secțiile neinteroperabile vor fi abandonate”

22 iulie 2019

Regio Călători acuză tratament discriminatoriu, după ce autoritățile au anunțat că intenționează să modifice mecanismul de acordare a compensației în transportul feroviar de pasageri. La solicitarea Club Feroviar, directorul companiei brașovene a declarat că dacă modificarea va fi făcută secțiile neinteroperabile vor fi abandonate, iar CFR SA nu va mai avea cui să le închirieze.

Adrian Bărbulescu

Regio Călători operator privat la Mangalia

Club Feroviar a anunțat săptămâna trecută că Ministerul Trasporturilor pregătește modificarea metodologiei pentru compensațiile oferite de stat pentru transportul feroviar de călători, în sensul menținerii indicatorului tren*km și eliminării celuilalt indicator, pasageri*km.

Propunerea din cadrul ,,Strategiei privind dezvoltarea infrastructurii feroviare 2019-2023” a fost preluată în proiecful ,,Mecanismului de stabilire a compensației serviciilor publice pentru transportul feroviar public de călători” postat pe site-ul Autorității pentru Reformă Feroviară, în vederea dezbaterii publice, fiind prevăzut a intra în vigoare începând cu data de 1 ianuarie 2020.

”Din punctul de vedere al subscrisei societăți (Regio Călători – n.red.), repartizarea compensației în funcție exclusiv de indicatorul tren-km va crea un dezechilibru major în piața serviciilor de transport feroviar public de călători și apariția unei discriminări între operatorii de transport feroviar. Astfel, operatorii de transport care deservesc rute de lung parcurs, preponderent pe infrastructura feroviară interoperabilă, sunt avantajați în detrimentul operatorilor de transport care deservesc rute de circulație scurte, pe secții de circulație neinteroperabile, unde există cerere și sunt călători”, se arată în răspunsul la solicitarea adresată de Club Feroviar, semnat de directorul general Valentin Ciapraz.

Scenariu apocaliptic avansat de Regio Călători

El susține că tocmai pe aceste rute de pe secții neinteroperabile împărțite pe distanțe scurte serviciul de transport feroviar este cu adevărat public, esențial pentru cetățenii din localitățile care nu beneficiază de alte mijloace de transport în afară de tren.

”Repartizarea compensației în funcție exclusiv de indicatorul tren-km descurajează astfel operatorii de transport feroviar care operează pe secții neinteroperabile și care în ultimii ani și-au organizat activitatea și au optimizat mersul de tren astfel încât să existe un echilibru între numărul de trenuri trasate și numărul de călători transportați, costuri și venituri. Eliminarea indicatorului călători-km din modalitatea de repartizare a compensației va determina în mod cert decizia operatorilor de transport de a se retrage de pe secțiile de circulație neinteroperabile, acest fapt având consecințe deosebit de grave în piața serviciilor de transport feroviar”, se mai arată în răspuns.

Conducerea Regio Călători avertizează asupra faptului că secțiile neinteroperabile vor fi abandonate, iar cele deja închiriate vor fi predate către administratorul național CFR SA, cu consecința creșterii cheltuielilor de intreținere și reparații în bugetul acesteia. Potrivit lui Valentin Ciapraz, CFR SA va fi în imposibilitatea de mai închiria secțiile neinteroperabile, pentru că nimeni nu va putea să realizeze pachetul minim de servicii.

Softrans are altă părere

Majoritatea operatorilor nu a dorit să comenteze această propunere până când nu va apărea noul proiect de metodologie pentru compensațiile în transportul feroviar. În afară de Regio Călători, doar Softrans și-a expus punctul de vedere.

Directorul general al Softrans, Mihai Nicolae, a susținut intenția Ministerului Transporturilor. ”Indicatorul pasageri*km e băgat artificial, ca să se sperie lumea că se circulă cu trenurile goale. Nici nu ai cum să verifici câți pasageri sunt pe toată distanța pe care o străbate un tren”, a declarat el săptămâna trecută pentru Club Feroviar.