Regio Călători și Transferoviar și-au dat reciproc copy-paste propunerilor făcute ARF

21 ianuarie 2020

Ministerul Transporturilor a primit câteva propuneri privind noile contracte de servicii publice pentru transportul feroviar de călători, patru din partea operatorilor, unul din partea unui sindicat feroviar. Propunerile depuse de Transferoviar Cluj și Regio Călători Brașov sunt identice la virgulă, ceea ce arată că primii doi operatori privați de transport feroviar de călători și-au pus de comun pozițiile, fără a încerca măcar să ascundă acest lucru.

Doru Cireașă

Dar ce cer operatorii privați? În propunerea sa compania clujeană  Interregional atrage atenția că de la data de 1 ianuarie operatorii privați prestează serviciile publice fără a avea încheiate contracte de servicii publice și fără a fi asigurată decontarea acestora. Operatorul avertizează că e vorba de un „blocaj iminent” la asigurarea continuității serviciului public „generată de lipsa de finanțare a activității”.

După ce șeful Autorității pentru Reformă Feroviară, Gigi Gavrilă, a prezentat într-un interviu acordat Agerpres aproape ca fiind un succes  întâlnirea de zilele trecute cu operatorii privați, adevărul iese la iveală. Interregional menționează „un blocaj în care s-a ajuns în urma discuțiilor pe proiectul de contract la ședința comună din data de 16 ianuarie ”. Interregional propune incheierea contractelor de servicii publice pe următorii patru ani pe modelul contractului 2016-2019 și cu aplicarea mecanismului prezentat de ARF la începutul lunii decembrie 2019.

Obiecțiile Astra Trans Carpatic

Operatorul arădean menționat este nemulțumit de calitatea reglementării în sine. În luarea de poziție, directorul general Liviu Pescărașu (fost director general al CFR Călători) acuză introducerea unor articole anexe pentru care nu este identificată utilitatea. „Multe dintre acestea nu reflectă realitatea din piața de transport feroviar fiind practic de determinat la începutul contractului sau ulterior (spre exmplu cost cost întreținere/tren-kilometru, cost de depreciere/tren-km)”, spune el.

Pescărașu atrage atenția că lipsește definirea trenului Intercity fapt pentru care în următorii patru ani sunt șane nule să vedem aceste trenuri circulând.

Astra cere ca aceste contracte să prevadă posibilitatea prelungirii lor până la atingerea unei durate de 15 ani, posibilitate oferită de către Regulamentul UE 1370 din 2007, dar neprevăzută de ARF. Întrebat de acest aspect, în interviul Agerpres acordat la finele săptămânii trecute, Gigi Gavrilă dădea explicații vagi.  „Există şi posibilitatea asta, având în vedere că pe parcursul acestui contract pe 4 ani poţi să dai un act adiţional în care, având în vedere că pe anumite segmente – şi trebuie să demonstrezi care sunt acestea – nu poţi încă să îndeplineşti toate prevederile, toate constrângerile, mai ales la nivel economico-financiar, poţi să obţii şi o extensie a acestei perioade, dar cu condiţia ca acest contract să fie în derulare. Deci, putem să extindem cumva, printr-un act adiţional. Să zicem că în anul 2021, 2022 constatăm că anumite lucruri nu au putut fi îndeplinite din diverse motive obiective şi putem să propunem o extindere”, afirma el.

Observațiile Astra se întind pe numai puțin de 14 pagini iar operatorul cere, la rândul lui, preluarea modelului de transport existent pe perioada 2016-2019.

Ce au propus sindicatele

O altă propunere de modificare laborioasă a venit din partea sindicatelor, anume Federația Mecanicilor de Locomotivă. O primă propunere este ca aceste contracte să aibă o durată de 15 ani. Apoi sindicatele propun ca sprijinul să fie identic indiferent de categoria trenului, anume Regio sau Interregio. Propunerile sindicatelor, făcute în numele CFR Călători, mai privesc sistemul de e-ticketing (absent deocamdată), obligativitatea CFR Călători de a presta serviciile de transport chiar dacă nu și-a încasat banii de la ARF, etc.

O situație aparte este cea a primilor doi operatori privați ca mărime, anume Regio Călători Brașov și Transferoviar Cluj. Cei doi au trimis nu atât propuneri identice, cât documente identice ca editare (vezi foto) în care au schimbat doar antetul și elementele de identificare a firmelor lor. La rândul lor cei doi operatori solicită elaborarea unui contract de servicii identic cu cel din perioada 2016-2019 cu considerarea mecanismului de calcul a compnesației publict de  ARF la finele anului trecut. Operatorii insistă pe menținerea sistemului de acordaree a compensațiilor pe indicatorii tren – km si călători – kilometru, în pofida declarațiilor făcute recent de Gigi Gavrilă conform cărora compensația se va acorda doar in funcțiue de indicatorul tren – kilometru, cel călător kilometru fiind doar unui de calitate.