Ministrul Cseke Attila vrea să facă reformă la Inspectoratul de Stat în Construcții

4 februarie 2021

Ministrul Dezvoltării, Cseke Attila, a anunţat elaborarea unui proiect de act normativ prin care să realizeze o reformă la Inspectoratul de Stat în Construcţii (ISC), prin desfiinţarea structurilor intermediare ale acestuia şi reducerea costurilor. ISC supervizează recepția finală a lucrărilor de construcții, inclusiv cele feroviare, și face expertize.

reformă la Inspectoratul de Stat în Construcţii

În prezent, ISC are atât aparat central, cât şi inspectorate regionale şi judeţene. O analiză asupra activităţii inspectoratului a relevat, potrivit ministrului Dezvoltării, o suprapunere evidentă a atribuţiilor la nivel central, regional şi judeţean.

”19 atribuţii ale inspectorilor şefi regionali se regăsesc şi în atribuţiile inspectorilor şefi judeţeni, iar 29 de atribuţii ale inspectoratelor şefilor de serviciu  regionali se regăsesc şi la nivel judeţean ale aceloraşi posturi. Totodată, registraturile acestor niveluri servesc acelaşi scop. Întreaga structură arată o dublare a sarcinilor şi o ineficienţă a costurilor. Din aceste considerente, este necesară o reformă instituţională privind eliminarea nivelului intermediar şi păstrarea, pe lângă organismul central, a nivelului care este cel mai aproape de cetăţean, cel judeţean”, a declarat Cseke Attila, potrivit unui comunicat de presă dat publicității joi după-amiază.

Reformă la Inspectoratul de Stat în Construcţii. Actul normativ, supus dezbaterii publice săptămâna viitoare

ISC este un organism prin care statul exercită controlul asupra calităţii lucrărilor în construcţii. Din analiză a reieşit că ISC avea, la finele anului 2020 un număr total de 397 inspectori, dintre care doar 14 la nivelul regional. Astfel, activitatea de control a fost desfăşurată într-o măsură covârşitoare la nivel judeţean. Totodată, Inspectoratul Regional în Construcţii Sud-Est, având atribuţia de control în amenajarea teritoriului, urbanism şi autorizarea construcţiilor, nu are niciun inspector, atribuţiile de control din această regiune fiind asigurate exclusiv de inspectorii judeţeni – a atenţionat ministrul.

Inspectoratul de Stat în Construcţii are, la nivel naţional, 1.016 posturi, din care 770 sunt ocupate în prezent. 160 dintre aceste posturi sunt la nivelul intermediar, din care 124 sunt ocupate.  Nivelul regional al ISC a cheltuit 21,3 milioane de lei în 2020 pentru salarii, sediu, autoturisme şi combustibil, costurile facturilor şi alte cheltuieli.

”Pe lângă suprapunerea evidentă a sarcinilor de îndeplinit, ISC arată o ineficienţă clară în organizare, blocaje instituţionale în ambele direcţii ierarhice determinate de organizarea şi funcţionarea greşită”, a completat ministrul Dezvoltării. Ministrul a anunţat: săptămâna viitoare vom supune dezbaterii publice proiectul de act normativ privind eficientizarea ISC prin desfiinţarea structurii regionale, respectând prevederile legale stabilite de Codul Administrativ.

Inspectoratul de Stat în Construcţii a fost înfiinţat prin Ordonanţa de Guvern 63/2001, iar prin Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului 26 din 2013 a fost organizat nivelul regional al structurii acestei unităţi. ISC supervizează recepția finală a lucrărilor de construcții, inclusiv cele feroviare, și face expertize. Bunăoară, ISC a evaluat starea în care se afla Podul Constanța, înaintea începerii de către CFR SA a lucrărilor de consolidare.