spot_img
sâmbătă, ianuarie 28, 2023
spot_img

Reducerile tarifare la CFR Călători, eliminate. Ajungi mai ieftin la Chișinău decât la Iași

Aproape toate reducerile tarifare la CFR Călători au fost eliminate începând cu intrarea în vigoare a noului Mers al Trenurilor 2022-2023. Această eliminare a reducerilor vine după majorarea generalizată, de la 1 iulie 2022, a tarifelor de transport feroviar. În acest context, s-a ajuns la situația tragi-comică în care un bilet pe ruta București-Iași costă mult mai mult decât unul similar pe ruta București-Chișinău, cu trecere prin Iași.

Operatorul feroviar de stat introdusese de-a lungul timpului mai multe reduceri tarifare, menite, așa cum este și normal, să stimuleze oamenii să călătorească cu trenul.

Ei bine, aproape toate au dispărut, ultimele începând cu data de 11 decembrie 2022, când a intrat în vigoare noul Mers al Trenurilor. Conducerea CFR Călători le-a eliminat pe șest, fără a da niciun comunicat de presă sau a posta ceva pe pagina de Facebook în acest sens. Însă cititorii Club Feroviar au observat dispariția reducerilor și ne-au semnalat acest lucru. Iar noi am verificat pe site-ul operatorului de stat și am constatat că au dreptate.

reducerile tarifare la CFR CălătoriÎn aprilie 2008, CFR Călători anunța introducerea ofertei Minigrup 2-5 persoane. Prin această ofertă se acordau următoarele facilități:

  • 25% reducere pentru fiecare călător, pentru grupuri formate din 5 călători adulţi;
  • 20% reducere pentru fiecare călător, pentru grupuri formate din 4 călători adulţi;
  • 15% reducere pentru fiecare călător, pentru grupuri formate din 3 călători adulţi;
  • 10% reducere pentru fiecare călător, pentru grupuri formate din 2 călători adulţi.

Oferta a fost eliminată, sau ”suspendată momentan”, așa cum se precizează chiar pe site-ul CFR Călători.

De pe 11 decembrie 2022, actualul director general al operatorului feroviar de stat, Traian Preoteasa (recomandat pentru această funcție de către PNL și acceptat de ministrul PSD Sorin Grindeanu) a eliminat și alte facilități pentru călătoria cu trenul.

Au dispărut reducerile tarifare la CFR Călători pentru weekend pe Valea Prahovei. Călătorii, trimiși la microbuze

reducerile tarifare la CFR Călători Trenul IR Dacia Viena-București trenuri anulate Tren internațional cu întârziere trenul IR Dacia București-Viena Mersul Trenurilor CFR Călători 2021-2022 locomotivă defectă la IR Dacia

O facilitate importantă care a fost eliminată era cartea VSD (abreviere de la vineri-sâmbătă-duminică), care oferea posibilitatea unei reduceri tarifare de 50% la trenurile Regio și de 35% la cele Interregio pentru călătoriile făcute în week-end.

În plus, mai erau reducerile de weekend pe Valea Prahovei, cuprinse între 31% şi 56%. Oferta era valabilă de vineri până duminică inclusiv, pentru trenurile InterRegio care circulă pe Valea Prahovei, pe rute între Sinaia-Brașov și retur. Au dispărut și acestea, după cum a confirmat pentru Club Feroviar operatoarea de la Informații CFR Călători. Cu alte cuvinte, turiștii sunt trimiși la microbuze, pentru că tariful de călătorie la un tren Interregio între Sinaia și Bușteni este mult prea mare – de 14,5 lei pentru doar 8 km.

A fost scos din ofertă și Biletul de weekend, care oferea reduceri de 15 până la 35%

Nici Biletul de weekend, o altă reducere tarifară care oferea reduceri de 15 până la 35%, nu mai este valabil, după cum a confirmat aceeași operatoare de la call center-ul CFR Călători. Biletul de weekend era o legitimaţie de călătorie care se emitea pentru o singură persoană, la acelaşi rang de tren – Regio, Interregio, la clasa 1 sau clasa a 2-a (vagon clasă sau cuşetă) – şi aceeaşi rută, pe distanţe de până la 1000 km.

Pasagerii puteau alege numărul de weekenduri dintr-o lună (2, 3 sau 4) și beneficiau de reduceri, astfel:

–   35% pentru 4 weekenduri;

–   25% pentru 3 weekenduri;

–   15% pentru 2 weekenduri.

Practic, în oferta operatorului feroviar de stat nu mai există decât câteva reduceri importante: Cardul TrenPlus, biletul dus-întors și pentru cumpărarea online sau de la automatele de bilete ale CFR Călători.

Biletul de tren București-Iași, mai scump decât cel pentru București-Chișinău

Una peste alta, scumpirea biletelor din vara anului trecut și eliminarea celei mai marți părți a facilităților au condus la situația tragi-comică în care un bilet de tren pe ruta București-Iași să fie mai scump decât unul București-Chișinău.

O călătorie dus pe ruta București-Iași, la trenul de noapte, la vagon de dormit cu două paturi în cabină, costă 260 de lei dacă îți cumperi biletul de la casierie și 251,8 lei dacă îl achiziționezi online sau de la automate.

Trenul Prietenia București-Chișinău, format din vagoane ale Întreprinderii de Stat Calea Ferată din Moldova (CFM) trece și el prin Iași. Ei bine, călătoria București-Chișinău, tot la vagon de dormit cu două paturi în cabină, costă 184,05 lei. Mai ieftin cu aproape 70 de lei, chiar dacă distanța este mai mare.

În aceste condiții, merită să plătești bilet București-Chișinău și să cobori la Iași. Va fi mai ieftin.

Navetiștii, puși să completeze cereri pentru eliberarea abonamentelor

În final, mai semnalăm o anomalie în ceea ce privește ”ofertele” CFR Călători. Pentru a ți se elibera un abonament săptămânal sau lunar valabil la trenuri Regio sau Interregio trebuie să completezi o cerere tip. Adică nu te duci pur și simplu cu cartea de identitate la casierie și ți se eliberează abonamentul, cum procedezi la Societatea de Transport București, de exemplu.

Nu, trebuie mai întâi să completezi această cerere, inclusiv cu adresa de domiciliu, de parcă nu ar fi fost suficient codul numeric personal (CNP). În plus, în cererea respectivă figurează și o precizare bizară: ”În cazurile în care un călător prezintă în mod repetat la restituire abonamente după începerea perioadei de valabilitate, conducerea structurii teritoriale poate să solicite pentru aprobarea restituirii și acte doveditoare care să motiveze cererea respectivă (începând cu a 3-a cerere dintr-un an calendaristic)”.

Unde mai pui că abonamentele nu pot fi făcute decât pentru trenurile Regio și Interregio, nu și pentru garniturile Intercity, repuse în circulație de operatorul feroviar de stat după opt ani de pauză. Pe site-ul CFR Călători, la rubrica Prețuri abonamente CFR, până vara trecută exista și un tabel cu prețul abonamentelor Intercity IC, chiar dacă la vremea respectivă nu existau în circulație asemenea trenuri. După ce ele au fost repuse în circulație, opțiunea de a-ți face abonament a fost eliminată. Asta cu toate că, spre exemplu, pe ruta București-Ploiești Vest/Ploiești Sud trenurile IC circulă aproape goale.

Ultimele Articole