spot_img
miercuri, februarie 8, 2023
spot_img

De ce reducerea accizelor la carburanți e o măsură proastă și cum a uitat din nou PSD de CFR

Reducerea accizelor la carburanți a tot fost vehiculată de politicieni în spațiul public în ultima perioadă, ca soluție miraculoasă pentru combaterea efectelor crizei. Aceștia au adus exemple din alte state ale Uniunii Europene care au adoptat această măsură. Club Feroviar vă prezintă cinci motive pentru care accizele la benzină și motorină nu ar trebui reduse la modul general, ci printr-un mecanism țintit, având ca beneficiari transportatorii de persoane și de mărfuri, rutieri și feroviari. De aceștia din urmă însă PSD a uitat din nou.

Ministrul Finanțelor, Adrian Câciu (nominalizat de PSD), a anunțat în ultima săptămână din februarie pe contul său de Facebook că a propus o scădere „temporară” cu 50% a accizei la combustibil. „Măsura ar reduce prețul la pompă imediat cu peste 1 leu”, scria el la vremea respectivă.

Președintele PNL, Florin Cîţu, a reacționat și a spus că partidul său este în principiu de acord cu reducerea de taxe, însă a precizat că în situația în care nu scade preţul carburanţilor la pompă, cineva trebuie să răspundă. De atunci însă, măsura a fost trecută la ”discutate și uitate”, vorba fostului premier Mihai Tudose. Uitată de guvernanți în mod oficial, căci nu s-a adoptat niciun act normativ în acest sens, dar vehiculată încă în spațiul public de politicieni de la toate partidele.

Să vedem însă de ce această măsură nu și-ar putea atinge în totalitate scopul declarat și care ar fi implicațiile adoptării ei.

  1. Va scădea prețul la pompă? Și pentru cât timp?

În primul rând, nu este sigur că măsura își va atinge scopul principal, și anume scăderea prețului benzinei și motorinei la pompă. Și dacă da, cât timp va rămâne prețul mai mic? O întrebare pe care și-a pus-o și Florin Cîțu în Parlament: „Nu aş vrea doar să luăm banii din buzunarul nostru să-i transmitem în buzunarele companiilor. Dacă nu avem garanţia că preţul scade la pompă eu nu aş face măsura, dar o susţinem”.

  1. Mersul cu mașina personală nu e un drept fundamental

Cetățenii pot să se deplaseze cu mașina personală sau cu mijloacele de transport în comun – tren, autobuz, tramvai, metrou etc. Deplasarea cu mașina personală nu e un drept fundamental, prevăzut în Constituție. E simplu: dacă îți dă mâna, mergi cu mașina ta, dacă nu, apelezi la transportul public, care există (mai mult sau mai puțin performant) în aproape toate localitățile din țara asta și între ele. Acolo unde nu există, trebuie sancționat – la vot, o dată la patru ani – primarul sau președintele Consiliului Județean. Unde mai pui că transportul individual este extrem de poluant.

  1. România, țara europeană cu cele mai multe accidente rutiere

România are cele mai ”ucigașe” șosele din Uniunea Europeană. Evident, ”ucigașe” nu sunt șoselele în sine, ci șoferii care circulă pe ele, modul în care conduc. O creștere a prețului carburanților poate avea și un efect benefic, și anume reducerea numărului de accidente, căci unii șoferi se vor reorienta către transportul public, care este subvenționat, deci mai ieftin.

În anul 2019, în România au murit 96 de persoane dintr-un milion de locuitori în accidente rutiere (1.864 de persoane în cifre absolute), conform Raportului pentru siguranța drumurilor, publicat de Comisia Europeană.

CITEȘTE și Ce e mai sigur, trenul sau mașina? 2 morți pe calea ferată în 13 ani vs 932 de morți pe șosele în 7 luni

Politicienii și ”influencerii” care susțin reducerea accizelor la carburanți dau ca exemplu cele 15 state din UE care au adoptat această măsură: Belgia (pentru trei luni), Croaţia (trei luni), Cipru (două luni și jumătate), Franţa (patru luni), Germania (trei luni), Grecia (trei luni), Ungaria (trei luni), Irlanda (cinci luni și jumătate), Italia (o lună), Malta (decizie pentru 12 luni luată în noiembrie 2021), Olanda (nouă luni), Polonia (șase luni), Portugalia (trei luni și jumătate), Slovenia (o lună) şi Suedia (patru luni), potrivit HotNews. Însă, exceptând Polonia, nicio țară din această listă nu se află în topul accidentelor rutiere mortale.



  1. O măsură costisitoare

Poate că punctul 4 ar fi trebuit să fie de fapt punctul 1. Măsura este extrem de costisitoate pentru bugetul statului, adică pentru fiecare dintre noi. Vom plăti mai puțin pe benzină și motorină (dacă chiar se va întâmpla așa, după cum am arătat mai sus), dar statul va avea mai puțini bani pentru alte cheltuieli. Potrivit aceluiași Florin Cîțu, măsura ar avea un impact bugetar negativ de trei miliarde de lei pentru trei luni. Oare ne permitem, în condițiile în care accizele sunt practic singurul venit cert al statului, incapabil să colecteze integral alte taxe și impozite?

  1. De reducerea accizelor din România ar putea beneficia și bulgarii

Bulgaria nu se află printre țările care au redus accizele la carburanți. În atari condiții, dacă în România benzina și motorina vor fi mai ieftine, cetățenii bulgari din zonele de graniță vor veni să alimenteze de la noi. Așa cum și românii din vestul țării își fac plinul la vecinii unguri.

Ce ar trebui făcut în loc de reducerea accizelor la carburanți. PSD uită din nou de calea ferată

Nimeni nu contestă impactul negativ în economie al majorării galopante a prețurilor la benzină și motorină, care poate avea efecte și asupra celor care nu au mașini personale cu care să circule zilnic.

Benzină și motorină mai scumpe înseamnă transport mai scump, deci și produse mai scumpe la raft, inclusiv alimente. Nu în ultimul rând, costurile mai mari cu carburanții sunt pietre de moară legate de bugetele companiilor de transport, inclusiv CFR Călători și CFR Marfă. Dar și operatorii feroviari privați, de marfă și de călători.



Ce este însă de făcut? Soluția pare să vină de la PSD, care în această săptămână a lansat ”pe surse” propunerea ca firmele de transport de mărfuri și persoane să fie ajutate de guvern cu decontarea accizei.

Spuneam că ”pare să”, pentru că propunerea PSD se referă doar la transportatorii rutieri, care ar putea beneficia de o schemă de ajutor de stat pentru decontarea accizei la motorină, cu condiția ca alimentarea să fie făcută pe teritoriul României. De fapt, PSD nu este la prima ”omisiune” de acest fel, dacă ne amintim că și Guvernul condus de Victor Ponta a decontat supraacciza la carburant doar pentru transportatorii rutieri.

CITEȘTE și Summit-ul Zilele Feroviare. UDMR spune ce partide nu au vrut să semneze un Pact național pentru calea ferată

Revenind în zilele noastre, impactul bugetar al măsurii propuse ”pe surse” de PSD ar fi de 50 milioane de lei în acest an. Mult mai mic decât cel al reducerii accizei la combustibil pentru toată lumea (de trei miliarde de lei în doar trei luni de zile, așa cum am arătat mai sus), chiar dacă punem la socoteală și transportatorii feroviari de mărfuri și de călători, uitați de pesediști.

Și, cel mai important, decontarea diferenței de accize pentru transportatori ar avea ca efect imediat reducerea prețurilor la alimente și la alte mărfuri de strictă necesitate (sau măcar stagnarea lor). Plus un transport mai sigur pentru călători.

Ultimele Articole