joi, martie 28, 2024
spot_img

Rectificarea bugetară pe 2022: majorări de capital la CFR Călători și Metrorex

Ministerul Finanțelor a făcut public joi proiectul de Ordonanță privind rectificarea bugetară pe 2022, prin care Ministerul Transporturilor beneficiază de o suplimentare a fondurilor alocate. În domeniul feroviar, se dau bani pentru majorări de capital al CFR Călători și Metrorex. În ceea ce privește transportul cu metroul, nu este sigur că suma alocată va acoperi în totalitate restanțele înregistrate către furnizorul de mentenanță Alstom Transport. Din cauza acestor datorii, de aproximativ trei luni trenurile de metrou sunt tot mai rare, iar bucureștenii așteaptă foarte mult în stații.

Pe site-ul Ministerului Finanțelor a fost postat, în dezbatere publică, proiectul de Ordonanță cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2022.

Ministerul Transporturilor și Infrastructurii primește în plus la rectificare două miliarde de lei. Se propune asigurarea de sume suplimentare pentru subvenții (+155,9 milioane lei), transferuri între unități ale administrației publice (+264,5 milioane lei), proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile (FEN) postaderare (+70,0 milioane lei), asistență socială (+100,0 milioane lei), proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020 (+49,1 milioane lei), alte cheltuieli (+2,3 milioane lei), proiecte cu finanțare din sumele aferente componentei de împrumut a PNRR (+950,9 milioane lei) și pentru participarea la capitalul social al operatorilor economici aflați sub autoritatea ministerului (+411,3 milioane lei). Având în vedere execuția cheltuielilor bugetare s-au identificat economii în principal la dobânzi (-0,6 milioane lei), la alte transferuri (-1,6 milioane lei), la active nefinanciare (-0,3 milioane lei), precum și la ratele aferente creditelor externe (-1,6 milioane lei).

Rectificarea bugetară pe 2022. Metrorex primește bani în plus

În domeniul feroviar, un prim beneficiar este societatea de transport cu metroul Metrorex SA. „Din influența prevăzută în anexa nr. 2 la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, la capitolul 84.01 Transporturi, titlul 40 Subvenții, articolul 40.05 Subvenții pentru transportul de călători cu metroul, suma de 91.505 mii lei se utilizează pentru plata aferentă prestațiilor efectuate în anul 2017, conform hotărârii civile nr.1108/2022, pronunțată în Dosarul nr.6250/2/2020”, se arată în document.

Explicația acestei alocări este că Metrorex a acționat în judecată Ministerul Transporturilor pentru subvenția/compensația aferentă perioadei octombrie-decembrie 2017 care trebuia alocată Metrorex și care nu a fost virată la acea vreme. Acum, a avut câștig de cauză.

Tot la rectificarea bugetară, Metrorex mai primește și suma de 150.000 mii lei, care se va utiliza pentru majorarea, în condițiile legii, a contribuției statului la capitalul social al Societății Comerciale de Transport cu Metroul București Metrorex SA, cu respectarea legislației în domeniul ajutorului de stat. Această sumă se virează de către Ministerul Transporturilor către Metrorex într-un cont disponibil deschis la Trezoreria Statului și „se utilizează pentru reîntregirea fondurilor de exploatare, diminuate ca urmare a cheltuielilor cu despăgubirile stabilite de către instanțele de judecată, plătite pentru activitatea de investiții patrimoniu public și pentru acoperirea subcompensării de la bugetul de stat a pachetului de servicii la transportul cu metroul. Cel mai probabil, despăgubirile stabilite de instanță sunt cele aferente procesului intentat de Astaldi (actuala Webuild) referitoare la construcția Magistralei 5 de metrou.

Nu este clar dacă va fi acoperită integral datoria către Alstom Transport

Sumele nefiind defalcate în proiect, nu este clar dacă banii vor ajunge pentru stingerea în totalitate a datoriilor înregistrate de Metrorex către furnizorul de mentenanță a trenurilor, Alstom Transport SA.

După cum declara luna trecută pentru Club Feroviar directorul general al Metrorex, Mariana Miclăuș, la data de 31 decembrie 2021, datoria Metrorex către Alstom Transport (care anul trecut, pentru prima oară în istoria sa, nu a avut buget de venituri și cheltuieli aprobat) se ridica la 164 de milioane de lei. Din această sumă, din bugetul Metrorex pe anul în curs au fost plătiți 22 de milioane de lei, deci au mai rămas 142 de milioane de lei de plătit în contul lui 2021. Cât privește prestațiile efectuate în cursul acestui an de societatea Alstom Transport, facturile aflate la scadență la data realizării interviului totalizau 19,4 milioane de lei.

Trâgând linie, rezultă că la rectificare Guvernul României ar trebui să aloce suma de 161,4 milioane de lei, echivalentul a peste 32 de milioane de euro. Asta doar pentru stingerea datoriei din prezent, deoarece se vor acumula ulterior și alte facturi scadente către Alstom Transport, cu care Metrorex a încheiat pe 31 decembrie 2021 un nou contract de mentenanță a trenurilor pentru următorii 15 ani.

Majorare de capital la CFR Călători, pentru plata datoriilor

Un alt beneficiar al rectificării bugetare este Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători CFR Călători SA.

Capitalul social al operatorului feroviar de stat va fi majorat cu suma de 260 milioane de lei. Banii vor fi folosiți astfel:

– suma de 208 milioane de lei pentru plata tarifului de utilizare a infrastructurii către Compania Națională de Căi Ferate CFR SA;

– suma de 52 milioane de lei pentru plățile restante ale societății.

Vinerea trecută, în emisiunea ”Drumurile Noastre” de la B1 TV, directorul general a precizat cât este în momentul de față restanța societății pe care o conduce către CNCF CFR SA, la plata tarifului pentru utilizarea infrastructurii (TUI) și a menționat că a cerut bani în plus la rectificarea bugetară, pentru stingerea acesteia.

„Am preluat la 1 octombrie 2021 cu aproape 400 de milioane (de lei – n.red.) datorii la CFR Infrastructură, iar la data aceasta la care vorbim avem 226 de milioane. Deci am mai recuperat din pierdere. Drept pentru care am solicitat la rectificarea bugetară să ni se acorde această sumă, ca să putem închide datoria către CFR SA. Numai că până la rectificarea bugetară mai avem două luni în față pentru a achita salariile și a face alte plăți pe care le avem. Avem un buget cu pierderi de 600 de milioane (de lei – n.red.), care aceste 600 de milioane trebuie duse undeva. Dacă toată lumea vrea să fim pe zero nu se poate”, a mai spus Traian Preoteasa, după cum a scris la vremea respectivă Club Feroviar.

IN THE SPOTLIGHT

ARIC susține de 25 de ani rolul inginerilor consultanți

  Asociație profesională nonguvernamentală, apolitică și nonprofit, Asociația Română a Inginerilor Consultanți (ARIC), grupează companii și specialiști din domeniul proiectării și consultanței inginerești. Înființată în anul...

Ultimele Articole