Rectificare bugetară la CFR SA. Fondurile pentru întreținere și reparații scad cu 10 milioane de euro

Ministerul Transporturilor a pus în dezbatere publică un proiect de rectificare bugetară la CFR SA, prin care se prevede scăderea fondurilor alocate pentru întreținerea și repararea infrastructurii feroviare. În ansamblu, scad veniturile și cheltuielile (acestea din urmă într-o măsură mai mică), ceea ce conduce la o majorare a pierderii planificate inițial.

Adrian Bărbulescu

rectificare bugetară la CFR

”Veniturile și cheltuielile totale se modifică, urmare a diminuării transferurilor pentru întreținere și reparații curente la infrastructura feroviară, ceea ce a condus la mărirea pierderii, față de bugetul de venituri și cheltuieli inițial, cu 12.995,05 mii lei. Cheltuielile de natură salarială nu prezintă modificări”, se arată în expunerea de motive a proiectului de Hotărâre de Guvern postat pe site-ul ministerului.

Tot aici se mai precizează că prin actul normativ ”se modifică transferurile pentru întreținere și reparații la infrastructura feroviară publică” și că are loc ”modificarea surselor de finanțare a investițiilor”. Efectiv, rectificarea bugetului CFR SA pe 2019 a avut loc în august, însă ea devine operațională abia după ce Hotărârea de Guvern va apărea în Monitorul Oficial.

Atunci când a fost întocmit bugetul administratorului de infrastructură, compania își propunea să obțină venituri în valoare de 4,255 miliarde de lei, adică aproape un miliard de euro. Acum, potrivit bugetului rectificat, suma scade la 4,186 miliarde de lei. Și asta din cauza dinamicii veniturilor din exploatare, care scad de la 4,117 miliarde de lei, la 4,086 miliarde. Veniturile financiare rămân la aceeași valoare, de aproape 138 milioane de lei.

Rectificare bugetară la CFR SA. Pierdere mai mare

Pe de altă parte, cheltuielile totale ale Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA pentru anul în curs fuseseră estimate la 4,288 miliarde de lei, sumă care acum scade la 4,232 miliarde. Cheltuielile de exploatare, al căror nivel era prognozat la 4,153 miliarde de lei, scad la 4,097 miliarde.

O scădere drastică, de peste 48 milioane de lei (aproximativ 10 milioane de euro) se produce în ceea ce privește cheltuielile cu bunurile și serviciile, categorie în care sunt cuprinse și investițiile din fonduri proprii. Previzionate inițial la 831,14 milioane de lei (peste 175 milioane de euro), ele scad acum, potrivit actului normativ, la 782,9 milioane.

Cheltuielile cu personalul al companiei feroviare de stat rămân constante, la 1,554 miliarde de lei, echivalentul a peste 330 milioane de euro. Din această sumă, aproape 1,5 miliarde de lei sunt destinați cheltuielilor de natură salarială. Tot din categoria cheltuielilor cu personalul fac parte și sumele alocate contractului de mandat și altor organe de conducere și control, comisii și comitete care scad la 1,49 milioane de lei, față de bugetul inițial, în care erau prevăzuți 1,63 milioane.

Trăgând linie, pierderea contabilă a companiei pe acest an nu va mai fi de 32,78 milioane de lei, ci de 45,78 milioane de lei.

Tot din bugetul BVC CFR SA pe 2019 rezultă faptul că CNCF CFR SA are plăți restante în valoare de aproape 48,6 milioane de lei, același nivel cu cel previzionat. În schimb, mult mai mari sunt creanțele restante pe care le are de recuperat Compania Națională de Căi Ferate CFR SA – 1,37 miliarde de lei.

Buget în scădere față de cel din 2018

Bugetul de venituri și cheltuieli al companiei de infrastructură pentru acest an este în scădere față de cel din 2018, când veniturile și cheltuielile au fost stabilite la 4,99 miliarde de lei.

Cheltuielile de natură salarială au fost anul trecut în cuantum de 1,30 miliarde de lei (280 milioane de euro). În 2018,  CFR SA avea de făcut plăți restanțe în valoare de 58 milioane de lei (12,4 milioane de euro). Administratorul național al infrastructurii feroviare avea de recuperat creanțe în valoare de 1,53 miliarde de lei (329,2 milioane de euro).