Reabilitarea Podului Constanța, un eșec. CFR și-a făcut treaba, Primăria ”a uitat”

11 august 2020

Reabilitarea Podului Constanța, încheiată recent de Compania Națională de Căi Ferate CFR SA, este un eșec pentru bucureșteni, susține Asociația Metrou Ușor. Motivele invocate de asociație nu sunt însă imputabile CFR SA, ci Primăriei Capitalei, condusă de Gabriela Firea, care ”a uitat” să-și facă partea ei de proiect. Directorul general al CFR SA, Ioan Pintea, a confirmat pentru Club Feroviar că PMB nu a făcut niciun demers în vederea lărgirii deschiderii podului.

Adrian Bărbulescu

Reabilitarea Podului Constanța

”Deși pasajul era, într-adevăr, în stare proastă, reabilitarea și consolidarea acestuia sunt nepotrivite și blochează în continuare mobilitatea și dezvoltarea ulterioară din zonă. În prezent, pasajul și zona adiacentă nu oferă condiții demne de o capitală europeană din secolul 21 pe nici un plan”, au postat pe Facebook cei de la Asociația Metrou Ușor.

Ei prezintă și principalele motive pentru care consideră un eșec lucrările încheiate recent. Primul dintre acestea constă în faptul că nu există trotuare și nici benzi pentru biciclete, iar pe la suprafață, dincolo de pericolul evident al traversării ilegale a liniilor de cale ferată pe care se circulă cu viteză, nu există nicio amenajare pentru pietoni sau bicicliști. ”Soluția legală și sigură de a traversa Pasajul Constanța fără mașină este cu transportul în comun pentru o stație. Complet inacceptabil pentru o capitală europeană”, se arată în postare.

Reabilitarea Podului Constanța nu a fost însoțită și de modernizarea liniilor de tramvai

Apoi, infrastructura pentru tramvaie și troleibuze din pasaj este veche și necesită o modernizare urgentă precum și crearea unei benzi unice pentru transportul în comun. Ceea ce pare oarecum o misiune imposibilă, pentru că, pe partea rutieră, pasajul are o bandă și jumătate pe sens, incluzănd linia de tramvai și reprezintă o gâtuire majoră a traficului.

”Cu toate că era în stare proastă, pasajul nu avea nevoie de o simplă reabilitare ci de o lărgire substanțială, pentru a oferi condițiile necesare pentru toți participanții la trafic. Odată cu finalizarea reabilitării, această lărgire devine improbabilă în viitorul apropiat, întrucât ar însemna distrugerea lucrărilor realizate recent, încă neamortizate. Suntem, deci, blocați și în următorii ani cu un pasaj care ne pune în pericol. Tragem un semnal de alarmă și solicităm tuturor actorilor implicați în infrastructura orașului să colaboreze și să se coordoneze pentru a livra proiecte coerente, pentru binele întregii comunități. Solicităm găsirea urgentă de soluții pentru pietoni și bicicliști, astfel încât aceștia să poată traversa pasajul în siguranță”, se încheie postarea.

Constantin Axinia invita Primăria Capitalei să participe la reabilitarea Podului Constanța

În primăvara anului trecut, când PSD era la putere atât la Ministerul Transporturilor, prin Răzvan Cuc, cât și la Primăria Capitalei, prin Gabriela Firea, ambele părți promiteau că vor colabora astfel încât pasajul să nu fie doar reabilitat, ci și lărgit.

Reabilitarea Podului Constanța viteza medie a trenurilor modernizare la Podul Constanța
Constantin Axinia, pe 14 mai 2019 la Podul Constanța

Pe 14 mai 2019, pe o ploaie câinească, directorul de la acea vreme al CFR SA, Constantin Axinia, se ducea la Podul Constanța, atunci într-o stare avansată de degradare, pentru a evalua ce trebuie făcut. El a explicat atunci că lucrările vor fi făcute în strictă coordonare cu reprezentanții Primăriei Capitalei și cu cei ai Societății de Transport București (STB), având în vedere că pe sub pod circulă atât tramvaie, cât și troleibuze.

Totodată, Primăria Capitalei a fost ”invitată” să adauge două benzi de circulație. Constantin Axinia a spus că CFR SA are în vedere înlocuirea grinzilor din beton cu unele metalice, mai rezistente și cu o deschidere mai mare. ”Apoi, Primăria Municipiului București poate să se apuce să sape în stânga (în partea dinspre Casa Presei Libere și Gara Băneasa – n.red.) și să mai adauge două benzi de circulație. Nu sunt necesare exproprieri, pentru că terenurile au fost deja expropriate atunci când s-au făcut săpăturile la metrou (Magistrala 4, între stațiile 1 Mai și Jiului – n.red.)”, a mai spus el.

Un protocol inutil semnat de Gabriela Firea și Răzvan Cuc

Reabilitarea Podului Constanța
Răzvan Cuc a semnat degeaba un protocol cu Gabriela Firea

Opt zile mai târziu, pe 22 mai 2019, reprezentanţii Primăriei Capitalei, au anunțat că a fost semnat un protocol de colaborare cu Ministerul Transporturilor şi CFR SA pentru refacerea mai multor obiective de infrastructură, printre care se număra şi Podul Constanţa.

„Prin semnarea acestui protocol, Primăria Capitalei şi autorităţile centrale se angajează să colaboreze pentru demararea, de urgenţă, a unor obiective de investiţie comune, cuprinse în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă, în special în cazul celor care necesită intervenţii urgente. Astfel, facem paşi concreţi pentru reabilitarea unor obiective de infrastructură din Capitală, care necesită avize şi aprobări atât din partea autorităţilor centrale, cât şi din partea Primăriei Capitalei. Vom constitui grupuri de lucru cu participarea specialiştilor de la cele două instituţii, ceea ce va duce, cu certitudine, la deblocarea unor situaţii care trenează de ani de zile. Unul dintre obiectivele care vor intra de urgenţă în reparaţii este Podul Constanţa”, spunea la vremea respectivă Gabriela Firea.

Primăria Capitalei nu a cerut implicarea în proiect

Numai că totul a rămas la stadiul de protocol, iar pe teren nu s-a întâmplat nimic concret. Întrebat de Club Feroviar dacă Primăria Capitalei i-a cerut să fie implicată în proiect de când se află el în funcția de director general al CFR SA, Ioan Pintea a răspuns negativ, fără a face alte comentarii.

Din punctul de vedere al traficului, trecerea pe sub Podul Constanța are o importanță crucială, pentru că este singura cale de acces spre cartierele Pajura, Dămăroaia și Bucureștii Noi, în afară de cea prin Bulevardul Poligrafiei. Tot pe aici se face și accesul rutier către drumul național care leagă Bucureștiul de Târgoviște, așa că în zonă ambuteiajele sunt la ordinea zilei, chiar și în afara orelor de vârf.