Transportul feroviar de călători se află în topul serviciilor la care s-au înregistrat cele mai mari scumpiri în ultimul an, potrivit datelor privind rata inflației publicate marţi de Institutul Naţional de Statistică (INS).
Din aceste date referitoare la inflaţia şi evoluţia preţurilor de consum în luna mai 2023 reiese că zahărul se menţine în topul produselor care s-au scumpit cel mai mult în ultimul an, cu o creştere a preţului de 58,71% în mai 2023 faţă de mai 2022. Alte alimente care au consemnat creşteri importante de preţ sunt untul (+ 32,46%), margarina cu 31,39%, ouăle, cu un plus de 29,72%, brânza de vacă (telemea) cu 28,94%, alte legume şi conserve de legume cu 28,78% şi cartofii cu 25,54%.
În topul mărfurilor nealimentare care au consemnat cele mai mari creşteri de preţ în perioada analizată s-au aflat energia termică, cu 23,82%, detergenţii, cu 16,77%, articolele de igienă şi cosmeticele, cu 15,58%, şi alte mărfuri nealimentare, cu 15,46%. Combustibilii s-au ieftinit cu 9,05%, iar medicamentele cu 3,7%.
În sectorul serviciilor, cel mai mult s-au scumpit transportul aerian, cu 46,25%, serviciile de apă, canal salubritate – cu 21,93% şi transportul CFR, cu 21,18%.
Rata inflației, în ușoară scădere. Biletele CFR, scumpite de Grindeanu
Rata anuală a inflaţiei a scăzut la 10,64% în mai 2023, de la 11,23% în aprilie 2023, în condiţiile în care mărfurile alimentare s-au scumpit cu 18,73%, cele nealimentare cu 5,15%, iar serviciile cu 11,16%, potrivit datelor INS.
La finele lunii mai a anului trecut, în Monitorul Oficial al României a apărut Ordinul ministrului Transporturilor și Infrastructurii prin care se stabilea scumpirea biletelor de tren începând cu data de 1 iulie 2022, așa cum a scris atunci Club Feroviar. Majorarea a fost în medie de 20%, iar pentru secția Oravița-Anina s-a instituit un tarif special. Ultima majorare de tarife în transportul feroviar de călători avusese loc în 2013.
Proiectul fusese pus în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Transporturilor la data de 14 aprilie 2022 și nu a suferit nicio modificare. În motivarea deciziei de a scumpi biletele de tren, inițiatorul a adus ca argumente majorarea prețurilor la materii prime, materiale, piese de schimb, energie electrică, motorină și uleiuri, precum și devalorizarea monedei naționale în raport cu euro.