spot_img
miercuri, noiembrie 30, 2022
spot_img

Raportul administratorilor CFR SA: Datoriile CFR Călători la infrastructură depășesc 220 milioane de lei

Compania CFR SA a prezentat la finele lunii trecute raportul administratorilor pe primele șase luni, document care radiografiază situația companiei și care este cât se poate de explicit privind datoriile CFR Călători față de CFR SA. Principalul debitor al CFR SA este însă CFR Marfă, companie aflată în dificultate.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

întreținerea infrastructurii feroviare linia ferată spre Aeroportul Brașov salariile la CFR SA programul de lucru la societățile feroviare Ioan Pintea a preluat mandatul
Șeful CFR Ioan Pintea a obținut o pierdere mai mică decât cea stabilită prin BVC, în pofida pandemiei

Potrivit documentului menționat la finele primului semestru al acestui an, principalii datornici ai CFR SA erau CFR Marfă și CFR Călători. Volumul total al creanțelor restante înregistrate de companie era de 1,63 miliarde lei, față de 1,54 miliarde lei, suma prevăzută în bugetul de venituri și cheltuieli pentru perioada menționată.

Raportul este disponibil aici

În totalul sumelor restante ponderea cea mai mare o dețin operatorii de transport feroviar cu capital de stat, respectiv 1,29 miliarde lei împărțită astfel 1,06 miliarde lei CFR Marfă și 229,15 milioane lei CFR Călători. În altă parte a documentului, datoriile CFR Călători figurează chiar la nivelul de 263 milioane lei, aici fiind incluse litigiile.

CFR Marfă are însă încheiate cu CFR SA convenții de plată a sumelor restante, iar active ale companiei de transport marfă fac obiectul executării silite în interiorul planului de concordat elaborat pe o perioadă de doi ani.

Suma de 1,02 miliarde lei reprezintă creanță garantată cu bunuri mobile și imobile conform ofertei de concordat preventiv, iar 41 milioane lei reprezintă creanțe aferente anului curent.

Precizările CFR SA vin în contextul în care informațiile difuzate de Club Feroviar, privind datoriile imense ale CFR Călători față de infrastructură,  au fost etichetate drept „minciuni” de către susținătorii șefului CFR Călători, Dan Costescu.

Efect dezastruos al obligațiilor neplătite de CFR Călători

Efectul creanțelor neîncasate de către CFR SA de la alte companii este o îndatorare a gestionarului infrastructurii la alte companii de cale ferată. Raportul administratorilor arată că CFR SA datorează 218 milioane lei împărțiți astfel: 141 milioane lei către filiale (Telecomunicații, Informatică, Electrificare – datoria cea mai mare este aici, de 84,9 milioane lei), furnizori de energie electircă 3,86 milioane lei, furnizori de materiale și produse pentru infrastructura feroviară 25,11 milioane lei și alți furnizori (întretinere clădiri igienizări, centrale etc) 30 milioane lei.

Surse de finanțare a investițiilor

Volumul acestora este de 9,08 miliarde lei pe întregul an, aici fiind incluse sursele proprii, cele de la bugetul de stat și fonduri nerambursabile. La capitolul cheltuieli cu întreținerea si reparația infrastructurii feroviare se prevăd 930 milioane lei, din care reparații curente 27,53 milioane lei, iar 900 de milioane sunt lucrările de întreținere a infratsructurii.

Proiectele cu finanțare din fonduri nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020 au o valoare de 1,03 miliarde lei sumă prevăzută pentru finaele lui iunie 2020, iar CFR SA a realizat cheltuieli de 848 milioane lei. Cei mai mulți bani, adică 576 milioane lei au mers la proiectul Frontieră – Curtici – Simeria, porțiunea km 614 – Gurasada – Simeria. O sumă de 167 milioane lei a fost cheltuită pentru modernizarea liniei de cale ferată spre Aeroport Otopeni, iar aproape 100 de milioane lei pentru Sighișoara – Coșlariu – Simeria.

Pe partea de întreținere a infrastructurii feroviare, suma prevăzută în BVC era de 579 milioane lei și a fost realizată o sumă de 548 milioane lei. Din această sumă au fost utilizați 528 milioane lei. S-ar putea crede că banii merg la lucrări de întreținere a căii ferate. Raportul este însă clar, 371 milioane lei sunt obligațiile către bugetul general consolidat, iar 157 milioane lei sunt drepturi salariale.

Reparațiile curente au fost bugetate în BCV la 1,53 milioane lei, din care s-au realizat doar 101 mii lei.

La 30 iunie CFR SA avea plătite avansuri în sumă de 934 milioane lei, din care 330 milioane lei către Astaldi, 314 milioane lei către FCC Construccion, 182 milioane lei către Aktor și 76 milioane lei către Secol. Compania are realizată la 30 iunie o pierdere de 135 milioane lei, inferioară celei stabilite pentru această dată prin BVC la 242 milioane lei.

Ultimele Articole