Conform unui raport realizat de Curtea Europeana de Conturi (ECA), nu exista un plan realistic pe termen lung cu privire la transportul de mare viteza in EU, ci doar o combinatie ineficienta de linii nationale care nu sunt bine legate intre ele, de vreme ce Comisia Europeana nu are instrumentele legale necesare si nici puterea de decizie pentru a se asigura ca Statele Membre fac progrese vizibile catre finalizarea coridoarelor principale stabilite in cadrul Regulamentului TEN-T. „Prin urmare, exista doar o combinatie a liniilor de mare viteza nationale, planificate si construite de Statele Membre independent de restul statelor”, se mentioneaza in raport.
Incepand cu anul 2000, UE a acordat o cofinantare in valoare de 23,7 miliarde de euro pentru sustinerea investitiilor in infrastructura feroviara de mare viteza. Conform ECA, actualul plan pe termen lung al UE nu are la baza o analiza plauzibila, este putin probabil sa fie aplicat si nu are o abordare strategica solida la nivelul intregii Uniuni. In plus, noua din 14 linii si extensii ale acestora au un numar insuficient de passageri si exista inca 11.000 de legi nationale, desi Curtea a cerut deja in 2010 ridicarea acestor bariere de natura tehnica si administrativa.
Conform raportului ECA, rentabilitatea acestor linii este in joc, deoarece liniile de foarte mare viteza nu sunt necesare peste tot, costul pe minut de timp de calatorie economisit fiind foarte ridicat, de pana la 369 de milioane de euro, iar viteza medie ajunge doar pana la 45% din capacitatea maxima, in vreme ce budgetul depasit si prelungirea termenului de executie sunt mai degraba comune decat o exceptie.
Desi lungimea retelelor nationale de mare viteza este in crestere, obiectivul Comisiei stabilit in 2011 de triplare a numarului de kilometri de linii de mare viteza pana in 2030 nu va fi atins, deoarece in prezent sunt operabili 9 000 de km de linie de mare viteza, iar aprox. 1 700 de km de line erau in constructie in 2017.
In cazul liniilor de mare viteza noi, dureaza in medie 16 ani de la inceperea lucrarilor pana la darea in exploatare.