spot_img
miercuri, decembrie 8, 2021
spot_img

Raport de control la CFR Călători. Cum s-au scurs banii spre Remarul 16 Februarie

Un Raport de control la CFR Călători, dat publicității marți de Corpul de Control al Primului Ministru scoate la iveală mai multe nereguli constatate la nivelul operatorului feroviar de stat în perioada perioada 01.01.2017-31.12.2019. Cele mai importante aspecte semnalate în documentul guvernamental se referă la felul cum s-au scurs banii statului către Remarul 16 Februarie, pentru repararea unor automotoare de tip Săgeata Albastră.

Adrian Bărbulescu

Raport de control la CFR Călători Remarul 16 Februarie
FOTO Monitorul de Cluj

Contractul pentru repararea automotoarelor Siemens Desiro, cunoscute și sub numele de Săgeata Albastră, a fost semnat în perioada în care la conducerea societății de stat se afla Iosif Szentes.

Contractul inițial a fost semnat de Iosif Szentes

Astfel, ca urmare a finalizării procedurii de atribuire (licitație deschisă – online) organizată pe 17.08.2017, între CFR Călători şi ofertantul declarat câștigător, a fost încheiat Acordul cadru nr. 7/20.02.2018 pentru servicii de „Revizie tip R8 la automotoarele Desiro SR 20D–Revizie Capitală și alte servicii constatate pe fluxul tehnologic în prezența Recepției CFR”.

Pe 20.02.2018, între aceleași părți a fost încheiat Contractul sectorial de servicii nr. 46/2018, subsecvent al Acordului cadru nr. 7/2018, având ca obiect prestarea serviciului „Revizie tip R8 la automotoarele Desiro SR 20D – Revizie Capitală”, pentru un număr de 12 automotoare, în valoare de 13.458.900 de lei, inclusiv TVA.

Raport de control la CFR Călători. Prețul a crescut peste noapte

Până aici, toate bune și frumoase, numai că prețul a crescut peste noapte. ”Prin actele adiționale la contract nr. 3 – 6, valoarea a fost majorată cu 506.827,54 lei”, se arată în Raportul menționat. Apoi, pe lângă majorarea prețului prestației, Remarul 16 Februarie, societate de material rulant controlată de omul de afaceri clujean Călin Mitică, a cerut și prelungirea termenului de execuție. Și a primit.

”Durata stabilită inițial prin Contractul subsecvent nr. 46/2018 a fost până la data de 19.08.2018. Aceasta a fost prelungită ulterior prin Actele adiționale nr. 1/09.08.2018 (până la data de 31.12.2018) și nr. 2/20.12.2018 (până la data de 30.06.2019)”, se arată în document.

Leon Bărbulescu spune că totul s-a făcut legal

Raport de control la CFR Călători
Leon Bărbulescu

Directorul general al CFR Călători de la acea vreme, Leon Bărbulescu, spune că nu are nimic să-și reproșeze și că totul a fost legal. ”Orice prelungire de contract este legală atâta vreme cât nu se modifică prețul și datele contractuale importante”, a declarat el pentru Club Feroviar.

Intervine apoi și componenta legată de majorarea prețului. ”În ceea ce privește primele 6 automotoare, introduse la reparație în perioada 11.04.2017-17.05.2018, ale căror reparații au fost finalizate, s-a constatat faptul că CFR Călători a achitat, integral, serviciile de bază efectuate de prestator, în valoare de

7.236.277,55 lei și cele suplimentare, în valoare de 1.960.516,43 lei, deși prestatorul nu a respectat termenele de execuție prevăzute contractual în cazul unui număr de 4 dintre acestea”, se arată în raportul de Control.

Din nou, Leon Bărbulescu spune că nu are ce să-și reproșeze: ”Sunt lucrări depistate pe fluxul de reparații. De exemplu, un motor trebuia reparat și s-a constatat că e practic distrus. Din punctul meu de vedere, și nu numai al meu, căci am avut toate avizele de la toate direcțiile, inclusiv Juridic și Tracțiune, am procedat perfect legal”.

CFR Călători a tăiat facturi, Remarul 16 Februarie nu le-a plătit

În Raport se precizează faptul că, din cauza depășirii termenelor de execuție prevăzute în Caietul de sarcini, CFR Călători a calculat penalități pentru depășirea acestora în cazul a patru automotoare și a emis către prestator 13 facturi de penalități, în valoare de 663.368,66 lei. Numai că aceste facturi nu au fost recunoscute de prestator și, pe cale de consecință, figurează neîncasate.

Raport de control la CFR Călători agent frigorific pentru Săgeata Albastră

”Potrivit prevederilor art. 26 alin (1) din Contractul sectorial de servicii nr. 46/20.02.2018, subsecvent la Acordul cadru nr. 7/20.02.2018, s-a stabilit faptul că plata prestațiilor trebuie făcută de beneficiar în termen de 60 de zile calendaristice de la data înregistrării facturii la sediul său, prin ordin de plată, fără a fi prevăzută posibilitatea stingerii obligațiilor prin compensare și/sau deducerea din prețul facturii  a sumelor reprezentând penalități de întârziere și nici nu a fost condiționată plata facturilor de respectarea termenelor de execuție stabilite de părțile contractuale. În conformitate cu pct. 3.4.1. și pct. 3.4.3 din Caietul de sarcini nr.D33/3/14/2017, imobilizarea maximă în societatea reparatoare a automotoarelor era stabilită pentru o perioadă de 75 de zile calendaristice, iar constatarea unor eventuale servicii suplimentare trebuia să fie efectuată de reprezentanții prestatorului și ai beneficiarului și avizată către CFR Călători SA în mod obligatoriu în interiorul celor 75 de zile”, menționează autorii Raportului de Control.

Raport de control la CFR Călători. Servicii suplimentare, constatate abia după 10 luni de zile

Tot aici se semnalează faptul că unele servicii suplimentare/imprevizibile, care au trebuit efectuate, au fost constatate pe fluxul de reparație (în situația a șase automotoare introduse în reparație în perioada 17.05.2018-25.06.2018) abia în perioada 24-26 iunie 2019 (abia după numirea lui Valentin Dorobanțu la conducerea CFR Călători – n.red.), ”respectiv cu circa 10 luni întârziere față de termenul la care reprezentanții prestatorului și cei ai beneficiarului aveau obligația contractuală de a le constata, obligație prevăzută la art. 10.1. alin. (3) din Contractul subsecvent nr. 46/2018”.

Ulterior s-a constatat, din informațiile puse la dispoziție de către CFR Călători, că demersurile făcute de operatorul feroviar de stat în legătură cu cele șase automotoare imobilizate la Remarul 16 Februarie au constat doar în emiterea, la data de 4 iulie 2019, a șase facturi de penalități de întârziere și încheierea unui proces verbal pe 13 august 2019. Numai că nici acest act nu și-a produs efectele, potrivit reprezentanților CFR Călători, din motive imputabile prestatorului.

Acțiune în instanță, introdusă după un an de când automotoarele ar fi trebuit restituite

”Potrivit celor prezentate, s-a constatat faptul că indisponibilizarea unui număr de 6 automotoare în uzina reparatoare, peste termenul contractual, a fost cauzată de nerespectarea prevederilor caietului de sarcini și ale contractului, precum și de demersurile întârziate ale CFR Călători cu referire la depășirea duratei de imobilizare, demersuri care au fost materializate în acțiuni în instanță la peste un an de la data la care automotoarele ar fi trebuit restituite în stare de funcționare către CFR Călători”, se mai arată în Raportul de control.

Șase automotoare sunt și acum ”sechestrate” la Cluj Napoca

Ba, mai mult, nici acum nu au fost recuperate automotoarele cu pricina, lucru care se știa ”pe surse”, dar care abia acum a fost confirmat oficial de o autoritate a statului român: ”În condițiile în care 6 dintre cele 12 automotoare, ce au făcut obiectul Contractului subsecvent nr. 46/2018 (<Revizie tip R8 la automotoarele Desiro SR 20D – Revizie Capitală>), sunt și în prezent imobilizate la societatea reparatoare, s-a constatat faptul că, până în momentul finalizării prezentului control, nu s-a procedat la încheierea unui acord între reprezentanții CFR Călători și cei ai prestatorului în care să fie cuprinse: modul de preluare a automotoarelor aflate la prestator, proceduri, termene clare și precise privind finalizarea serviciilor de reparații rămase neefectuate în contextul în care durata contractului a expirat”.

Cu alte cuvinte, nici în mandatul de director general al lui Dan Costescu nu s-a făcut nimic pentru recuperarea automotoarelor ”sechestrate” în curtea societății reparatoare.

Până la ora publicării acestui articol, conducerea CFR Călători nu a dat publicității nicio reacție oficială în legătură cu aspectele semnalate în documentul guvernamental.

RECOMANDĂRI

Ultimele Articole