Ramele CRRC sunt cele mai bune. ARF a scos din nou câștigător producătorul chinez

6 februarie 2020

După ce a decis că oferta asocierii sino-române CRRC  – Astra Vagoane este cea mai bună în licitația de achiziție a 40 de rame electrice regionale, dar Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a obligat la revaluarea ofertelor, ARF și-a menținut decizia inițială. Reevaluarea de zilele trecute a ofertelor  dă câștigătoare tot asocierea CRRC – Astra.

Doru Cireașă

Tehnologie superioară. Ramele chinezilor consumă mai puțin curent decât ale francezilor sau germanilor

Ultimul proces verbal al Autorității de Reformă Feroviară, elaborat zilele trecute, arată că oferta producătorului chinez CRRC a primit punctaj superior celorlalți competitori, anume compania franceză Alstom și germanii de la Siemens.

Procesul verbal a fost emis în data de 5 februarie după ce la finele anului trecut CNSC a obligat Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) să verifice termenele de predare a ramelor de către competitori și veridicitatea consumurilor energetice declarate. După cum a  explicat recent Club Feroviar, ARF a susținut că CRRC – Astra Vagoane au capacitatea de a livra primele rame la 18 luni de la semnarea contractelor. Ulterior competitorii au prezentate date suplimentare privind consumurile energetice. Alstom și Siemens au contestat mai multe aspecte printre care capacitatea chinezilor de a omologa și livra trenurile în 18 luni de la semnarea contractului, corespondența dintre modelul propus de CRRC și cel cerut prin documentația de licitație etc.

ARF a recurs la evaluarea propunerilor financiare a doua dată, după decizia CNSC de la finele lunii noiembrie, și a concluzionat din nou că oferta CRRC e cea mai bună.

Unde au câștigat chinezii

La criteriul cost chinezii au obținut punctajul maxim adică 80 de puncte urmați fiind de Siemens cu 72,14 puncte și Alstom cu 71,66 puncte. Punctele forte ale CRRC au fost prețul ramelor (939,49 milioane lei față de 1,24 miliarde lei Siemens si 1,3 miliarde lei Alstom). CRRC a obținut punctaj mai bun și la capitolul costuri cu consumul de energie, declarat de ei la 141,64 milioane lei, față de 143 milioane lei Alstom si 157 milioane lei Siemens.

Subiectul a dus la o dispută între Alstom și Siemens, pe de o parte, și ARF de partea cealaltă. Ramele chinezilor ar consuma doar 3,86 kW pe ramă și km, mai puțin decât cele ale Alstom (3,91 kW/ramă/km) și 4,3 kW/ramă/km la Siemens. Costurile de întreținere declarate de CRRC au fost mai mari, dar per total CRRC a obținut cel mai bun punctaj.

La criteriul calitate CRRC au ieșit la egalitate cu Alstom și peste Siemens. Chinezii au primit cele mai bune punctaje la capitolele termene de livrare a primei rame și a întregii cantități (performanțe contestate de Alstom si Siemens). Aceasta în pofida faptului că nu au nicio ramă în exploatare în Europa, spre deosebire de Alstom și Siemens. Compania Alstom a obținut scorul maxim la capitolul plus valoare (locuri în plus în ramă. În final CRRC a obținut la criteriul calitate 9 puncte, la fel ca Alstom, dar peste Siemens care a primit doar 7,5 pouncte.

În final, însumat cu punctajul criteriului cost, CRRC a primit 89 de puncte față de 80,66 puncte Alstom si 79,64 Siemens.

Este de așteptat ca Alstom și Siemens să conteste din nou evaluarea ARF după ce săptămâna trecută au depus la CNSC analize din care rezultă că CRRC nu poate livra prima ramă în 18 luni iar acestea nici nu corespund cerințelor din documentația de licitație, trebuind reproiectate.

CRRC ar fi cei mai prompți la livrarea ramelor. Nu au nicio ramă în circulație în UE

Ce contestă Alstom și Siemens

Cei doi producători europeni au depus în intervalul 23 – 28 ianuarie 2020 contestații privind decizia ARF în care autoritatea contractantă consideră că asocierea sino-română CRRC-Astra Vagoane are capacitatea de a livra în 18 luni primele rame.

În contestația sa producătorul Siemens contestă câteva aspecte, anume capacitatea chinezilor de a livra în 18 luni primele rame, afirmație susținută cu o analiză făcută de contestatar asupra procedurilor de autorizare, în condițiile în care  rama CRRC nu circulă în Europa iar una dintre condiții era ca trenul autorizat să fie în circulație în UE.

Trenul chinezilor are alte dimensiuni față de cele cerute prin documentația de licitație, argument invocat și de Alstom. ARF ar fi manifestat o bunăvoința și înțelegere exagerată o abordare foarte optimistă față de oferta chinezilor.

Siemens mai acuză că după decizia CNSC, ARF a primit libertatea de a modifica termenii ăn care se analizează ofertele sub pretextul clarificării unor aspecte legate de consumul energetic. Este evident că aceasta modificare este ilegală pe parcursul derulării unei proceduri. Astfel competitorii au putut alege punctele de pe traseu din care să aibă loc plecarea trenurilor, selecția unor stații amplasate în zone fără declivitate ducând la consumuri mici energetice.

Compania franceză Alstom și aceasta decizia ARF, afirmând că autoritatea condusă de Gigi Gavrilă are un „mod superficial de înțeleghere” a unei licitații și unui proiect ce poate atinge un miliard de euro.

Alstom oferă o analiză a posibilităților de omologare a ramelor și fabricare în 18 luni, în condițiile în care acestea trebuie reproiectate integral. Ramele CRRC nu corespund deloc cu ceea ce a cerut ARF. Anume trenurile chinezilor sunt cu totul altfel, nu au dimensiunile de gabarit cerute (lățime, înălțime a platformei) au alte accelerații și decelerații, alte dotări ERTMS 2 ce fac imposiibilă funcționarea sistemului INDUSI din România. Mai mult, formula unităților motoare și tractate este cu totul și cu totul alta, față de cerereile din documentația de licitație. În concluzie, trenurile CRRC trebuie  reproiectate.