Railworks va începe săptămâna viitoare lucrările la loturile 1 și 3 de pe calea ferată Brașov-Sighișoara

9 aprilie 2020

Asocierea Railworks va începe lucrările de modernizare a loturilor 1 și 3 din calea ferată Brașov-Sighișoara săptămâna viitoare, pe 16 aprilie, după ce joi compania CFR SA a dat asocierii o înștiințare în acest sens. Contractul a fost semnat în luna martie.

Doru Cireașă

calea ferată Brașov-Sighișoara modernizarea căii ferate Brașov-Sighișoara modernizarea liniei Cluj-Oradea PSD acuză Guvernul Retrospectiva feroviară 2019

La capătul a patru ani de dispute la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) și în Justiție, vor începe în sfârșit lucrările de modernizare a loturilor 1 și 3, Brașov – Apața și Cața – Sighișoara, din Coridorul IV feroviar.

Lucrările la calea ferată Brașov-Sighișoara încep pe 16 aprilie

Potrivit informațiilor deținute de Club Feroviar, joi a fost emisă de către CFR SA o informare privind începerea lucrărilor săptămâna viitoare, în data de 16 aprilie. Procedura legală este emiterea unei astfel de informări cu cel puțin o săptămână înainte de începerea lucrărilor. De asemenea, începerea lucrărilor trebuie să aibă loc cu cel mult 42 de zile după data semnării acordului contractual.

Semnarea informării către Railworks arată importanța acordată de CFR acestui proiect finanțat din fonduri europene.

Contractul a fost semnat în martie

Compania CFR SA și asocierea Railworks (Alstom, Arcada, Aktor, Euroconstruct Trading 98) au semnat în martie contractul de execuție pentru lucrările de modernizare a loturilor 1 și 3 din tronsonul de cale ferată Brașov-Sighișoara, respectiv Brașov – Apața și Cața – Sighișoara, cu o lungime de 86 de kilometri. Valoarea lucrărilor este de 2,9 miliarde de lei.

Semnarea contractului a devenit posibilă după ce în urmă cu aproximativ două luni Curtea de Apel București a respins acțiunea deschisă în vara anului trecut de către asocierea Brasig, anume companiile austriece Swietelsky și Strabag.

Curtea de Apel București s-a pronunțat definitiv în ceea ce privește execuția lucrărilor de modernizare pe loturile 1 și 3 de pe calea ferată Brașov-Sighișoara. Astfel, Compania Națională de Căi Ferate CFR a declarat câștigătoare oferta Railworks, în dauna celor de la Brasig.

”Respinge contestaţia ca nefondată. Definitivă (…) Respinge excepţia lipsei de interes, ca neîntemeiată. Disjunge cererea privind anularea în parte a raportului procedurii şi actelor entităţii contractante care au stat la baza acestuia, cu referire la încadrarea ofertantului Aktor în cazul de excludere prevăzut de art. 180 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 99/2016, de restul contestaţiei. Pe cererea disjunsă, Repune cauza pe rol. Acordă termen şi pune în vedere intimatei- entitate contractantă să depună la dosar actele depuse odată cu răspunsul la solicitarea de clarificări nr. 12 de către intimata Asocierea RailWorks. Pe restul contestaţiei, Admite în parte contestaţia. Anulează comunicările privind rezultatul procedurii şi în parte raportul procedurii nr. 11/1/604/19.06.2019, în ce priveşte evaluarea ofertei Asocierea RailWorks raportat la îndeplinirea cerinţei privind neîncadrarea în prevederile art. 178 şi 180 (lit. g, h) din Legea nr. 99/2016. Obligă entitatea contractantă la reevaluarea ofertei Asocierea RailWorks raportat la îndeplinirea cerinţei privind neîncadrarea în prevederile art. 178 şi 180 (lit. g, h) din Legea nr. 99/2016, cu luarea în considerare a aspectelor reţinute prin hotărâre. Respinge în rest contestaţia”, spunea decizia Curții de Apel.

Brasig a avut o ofertă mai mare decât Railworks cu 40 milioane de euro

Această ofertă, mai ieftină, pentru loturile 1 și 3 (Brașov-Apața și Cața-Sighișoara, în lungime totală de 86 km) nu a fost însă acceptată deoarece – argumenta CFR SA inițial –  Euroconstruct Trading 98 este în insolvență.

Însă, potrivit legii 99 din 2016 privind achizițiile sectoriale, când unul dintre participanți intră în insolvență, autoritatea contractantă trebuie să-i ceară acestuia explicații privind posibilitatea de îndeplinire a contractului. De menționat faptul că Euroconstruct Trading nu era nici măcar liderul asocierii, acesta fiind Alstom Transport România SA.

A urmat o adevărată sarabandă a proceselor, sentințele instanțelor fiind dintre cele mai diverse. Prin această amânare în Justiție a semnării contractului, CFR SA a pierdut 30% din finanțarea europeană alocată proiectului.

Viteză de 160 km/oră pentru trenurile de călători

Sursa de finanţare pentru modernizarea subsecţiunilor Braşov – Apaţa şi Caţa – Sighişoara, în lungime totală de 86 de km, este asigurată din fonduri nerambursabile şi de la bugetul de stat, iar obiectivul general al contractului este dezvoltarea infrastructurii şi suprastructurii feroviare pentru atingerea vitezei maxime de circulaţie de 160 km/oră, pentru trenurile de călători și 120 km/oră pentru cele de marfă. Contractul prevede o gamă variată de lucrări de infrastructură şi suprastructură feroviară: terasamente, linii CF, consolidări poduri, podeţe, tuneluri, pasaje superioare, linie de contact, sistem de informare a călătorilor, energoalimentare, telecomunicaţii, comunicaţii pentru semnalizare, fibră optică, supraveghere video, instalatii electrice, instalatii sanitare, instalaţii termoventilaţie, apărări de maluri, semnalizare, protecţia mediului.