spot_img
luni, noiembrie 28, 2022
spot_img

Forumul Railway PRO: Centrul de control Alstom Iconis supravegheaza traficul pe 350 km de cale ferata

1DX_1667Regiunea Arad, dar în special importanța acesteia ca hub feroviar situat pe axa dintre Europa de Est și cea de Vest, joacă un rol crucial în consolidarea Spațiului Unic Feroviar European, mai ales că orașul este parte a Coridorului TEN-T Orient/East Med, coridor ce travesează România.

Gara Arad, cea mai mare din Europa de Sud-Est, beneficiază acum de unul din cele mai moderne centre de control al traficului feroviar, Iconis, instalat și pus în fucțiune de către Alstom în cadrul unui proiect implementat pentru CFR SA, administratorul național de infrastructură feroviară. Proiectul este unul dintre cele mai ample și reprezentative de acest gen dezvoltate, până în prezent, pe calea ferată în România, fiind vorba de modernizarea secțiunii Frontieră – Curtici – Arad – Km 614.

 

Centrul de control al traficului, Iconis, a fost prezentat participanților la Forumul Railway PRO pentru Tehnologie și Servicii, organizat de către Club Feroviar și Railway PRO, alături de Asociația Industriei Feroviare din România (AIF), la Arad, în perioada 5-6 aprilie.

”Alstom se mândrește cu faptul de a fi contribuit la modernizarea sistemului național feroviar prin utilizarea de astfel de tehnologii inovatoare și avansate, precum acest centru de management și control al traficului, construit la Arad, o premieră absolută în România. Un al doilea astfel de centru este construit în gara Simeria. Ambele centre vor administra traficul feroviar începând de la granița cu Ungaria și până la Sighișoara, secțiune ce are mai mult de 350 kilometri de cale ferată dublă și peste 30 de gări”, a precizat Gabriel Stanciu, Director General Alstom pentru România, Bulgaria și Republica Moldova.

hdr

Iconis, centrul de control de ultimă generație, a devenit operațional începând cu luna septembrie 2016, transformând gara Arad într-una dintre cele mai performante stații de cale ferată din Europa de Sud-Est.

În anul 2012, un consorțiu condus de Alstom, format din cinci companii, a demarat lucrările de modernizare a infrastructurii de cale ferată pe secțiunea Frontieră – Curtici – Arad – Km 614, linie dublă, în lungime de 41,1 kilometri.

Contractul a inclus lucrări de  reabilitare și modernizare extrem de complexe la partea de infrastructură și suprastructură, lucrări de electrificare, semnalizare și comunicații, inclusiv instalarea sistemului de comunicații GSM-R și, nu în ultimul rând, lucrări de construcții civile, în speță, modernizarea gării Arad.

Compania Alstom a fost direct responsabilă de partea de proiectare și de implementare a tuturor lucrărilor legate de centrul de control al traficului, instalarea Sistemului European de Management al Traficului Feroviar, ERTMS Nivel 2, sistemul de centralizare electronică a datelor (interlocking), sistemele de informare a pasagerilor precum și modernizarea sistemelor de electrificare prin instalarea substațiilor de tracțiune.

Modernizarea gării Arad, inclusiv cu instalarea centrului de control al traficului Iconis, a făcut parte din proiectul de modernizare a secțiunii Frontieră – Curtici – Arad – Km 614, proiect ce s-a ridicat la valoarea de peste 300 milioane euro.

”Sistemul de control centralizat al traficului de la Arad, Iconis, este adaptat să integreze și alte sisteme asemănătoare, de centralizare electronică a datelor, chiar de la alți furnizori. Implementată în zece țări diferite, Alstom a dezvoltat platforma ATLAS 200 cu scopul de a asigura cea mai eficientă soluție de semnalizare pentru căile ferate. Alstom a instalat, de asemenea, soluția proprie de interlocking, SMARTLOCK 400, în patru gări din România – Curtici, Șofronea, Arad și Glogovăț, situate pe secțiunea Frontieră – Curtici – Arad – Km 614. Toate cele patru stații funcționează având sistemul SMARTLOCK 400 în operare, acesta fiind în prezent în curs de implementare în alte 17 stații de pe lungimea secțiunii de cale ferată. Sistemul de control al traficului ETCS Nivel 2 a fost instalat pe o lungime de 210 kilometri de cale ferată, dar pe linie convențională, ceea ce constituie o altă premieră pentru România, instalarea unui astfel de sistem (dezvoltat pentru linii de mare viteză) pe linii convenționale de cale ferată”, a punctat Laurențiu Ivan, BD & Director de Vânzări Departamentul Semnalizare Alstom pentru România, Bulgaria și Republica Moldova.

 

”Acest important proiect de infrastructură feroviară, modernizarea secțiunii Frontieră – Curtici – Arad – Km 614 a fost una dintre primele astfel de experiențe pentru Alstom în România. Pe această secțiune din Coridorul IV Pan-european, au fost construite peste 900 de fundații (stâlpi și ancore), 1000 de console, 41 kilometri de catenară, 24 traverse rigide – la Arad fiind construită cea mai mare traversă rigidă din România, în lungime de 36 m -, au fost de asemenea construite 32 de separatoare, toate acestea fiind complet funcționale în prezent. A fost un proiect ambițios, ce a necesitat eforturi intense deoarece s-a lucrat în sistem de trafic convențional iar transportul de pasageri pe această secțiune nefiind întrerupt”, a explicat participanților la Forum Șerban Iorga, Director Alstom România Sisteme și Infrastructură.

O altă premieră pentru România o constituie efectuarea testelor pentru sistemele de control și semnalizare cu un tren Alstom, de cea mai nouă generație.

Potrivit unui contract semnat cu CFR SA, Alstom va efectua testele cu unul dintre cele mai reprezentative trenuri ale producătorului francez de material rulant, Coradia Polyvalent,  proiectat și construit în Franța special pentru România. Trenul este complet funcțional însă deocamdată este fără dotările interioare necesare. Proiectarea, configurarea interiorului și modul în care dotările necesare vor fi dispuse se va efectua local, tot de către Alstom, în conformitate cu cerințele clientului, CFR SA. Aceste lucrări se vor derula în prima jumătate a anului 2017.

Livrarea trenului, complet echipat și adaptat pentru testările necesare, este parte a contractului de modernizare a sistemului de semnalizare pe secțiunea Sighișoara – Simeria, contract semnat în 2014 cu CFR SA. Proiectul constă în desfășurarea unor ample lucrări de modernizare a sistemului de semnalizare pe secțiunea Sighișoara-Coșlariu-Simeria, în lungime de 170 kilometri, acesta urmând să fie complet echipată cu sistemul ATLAS 200 și soluția Alstom pentru sistemul ERTMS Nivel 2.

Ultimele Articole