Radiografia bugetului caii ferate in 2019

Guvernul a aprobat recent bugetul de stat pe anul 2019. Bugetul urmeaza sa sufere inevitabil mai multe rectificari in acest an, ca si in anii precedenti, însă, chiar și așa, repartizarea banilor intre diferitele componente dezvăluie intentiile.

Stratagema Finantelor este aceeași an de an. Se da un buget  mare la Ministerul Transporturilor, se inchid gurile tuturor ca s-au alocat ca la nimeni altii pentru sector, iar la prima rectificare le iau cam 30-40%  din bani si-i duc la pensii si salarii bugetare. In noiembrie mai iau 10-20% si anul sfârșește mult mai modest decât a început.

Pe hartie lucrurile stau insa bine la început de an. Sectorul feroviar primeste mai multi bani decat în 2018. Sinteza fondurilor alocate sectorului feroviar pare a acoperi tot necesarul. Sunt prevazuti bani pentru „reabilitarea si modernizarea infrastructurii feroviare aflate pe reteaua TEN-T, prin finalizarea sectiunilor lipsa aferente coridoarelor pe TEN-T centrala, incluzand si actiuni de crestere a calitatii serviciilor de transport feroviar, modernizarea garilor si constructia de linii de mare viteza, reabilitarea si modernizarea “Inelului Feroviar al Bucurestiului” ca o alternativa pentru transportul urban al locuitorilor din zonele periferice, un acces mai facil pentru marile centre comerciale si depozitare amplasate in zona centurii si crearea unor noduri intermodale la capatul liniilor de transport.

Se prevede dotarea cu utilaje si echipamente pentru activitatea de reinnoire (reparatie capitala), reabilitare, modernizare, construirea unor elemente componente ale infrastructurii feroviare si cresterea gradului de siguranta a circulatiei feroviare.

La modul teoretic totul este mai bine decat anul trecut si banii sunt mai multi. La modul practic sunt doua aspecte care fac ca lucrurile sa nu mai fie atat de bune.

Unul este ca toate comparatiile se fac cu executiile estimate pentru anul trecut, de regula inferioare alocarilor de la inceputul anului. Al doilea aspect este ca, cel mai probabil, nici in acest an nu se vor cheltui banii prevazuti, din diferite motive cum ar fi licitatii blocate, proceduri administrative greoaie in derularea proiectelor, etc. Banii mai degraba se taie decat se adauga la cele doua rectificari ce se fac anual.

Principalele programe primesc mai mulți bani fata de executia anului trecut

Pe partea feroviara avem cateva componente. Acestea sunt Programul de dezvoltare si modernizare a infrastructurii feroviare si a statiilor de cale ferata cu o alocare de 3,64 miliarde lei, fata de executia preliminata de 2,15 miliarde lei pe anul trecut.

Al doilea program este cel de reparatii curente la infrastructura ferata publica. Acesta are prevazuti 40 milioane lei, fata de 17,2 milioane lei executia anului trecut, dar la jumatate fata de realizarile anului 2017 de 92,97 milioane lei. Al treilea program este cel de modernizare a mijloacelor de transport feroviar. Pentru 2019 nu este prevazuta nicio finantare. Singura informatie despre aceasta componenta apare in buget cu referire la 2017 cand s-au cheltuit 11.9 milioane lei.

Și in fine, ultimul capitol priveste Programul de asigurare a volumului de transport feroviar public de calatori. Pentru aceasta Guvernul a alocat 1,43 miliarde lei , in usoara crestere fata de 2018 cand executia arata ca s-au cheltuit 1,33 miliarde lei. Mentionam ca in 2017 suma a fost de 1,31 miliarde lei, iar programul initial pe 2018 a fost de 1,43 miliarde lei.

Pentru intretinerea infrastructurii feroviare publice se prevad alocatii de 1,41 miliarde lei, fata de 1,04  miliarde lei programul anului trecut (893 milioane lei realizari efective).

Per total, pentru zona de transport feroviar se prevad alocatii de la buget de 6,55 miliarde lei, in crestere fata de anul trecut, cand executia bugetara a fost de 4,28 miliarde lei. Bugetul intial al anului trecut a fost de 5,11 miliarde lei din care 3,93 miliarde lei pentru calea ferata, restul pentru metrou.

 

Mai puțin bani în 2019 pentru resurse umane în transporturile feroviare

Sunt cateva programe, finantate pana in 2016, pentru care in acest an ca si in precedentii doi ani nu au mai fost alocati bani. Aceste programe, in special din zona de resurse umane, sunt: „Formarea formatorilor” nu mai primeste niciun ban in 2019 dupa cum a fost taiat de la finantare si in 2018. In 2017 programul a fost finantat cu 2,47 milioane lei, in conditiiile in care calificarea angajatilor din transporturile feroviare a primit in 2017 4,66 milioane lei si niciun ban in 2018-2019. Centru National de Calificare si Instruire Feroviara care a primit peste 10 milioane lei pana in 2016, nu a mai primit niciun ban dupa acest an.

Lucrarile de reparatii/modernizari ale liniilor de cale ferata ( Bucuresti – Brasov, Timisoara – Arad, Bucuresti – Buzau, Bucuresti – Craiova, Pascani – Iasi, Bucuresti – Constanta, Bucuresti – Pitesti), pentru asigurarea unei viteze sporite si cresterea calitatii serviciilor de transport feroviar primeste o suma derizorie de 2,16 milioane lei.

Costul mediu pe călător kilometru în ușoară creștere fata de 2018

Asigurarea serviciului public de transport feroviar intern si international, in conditii de compatibilitate si interoperabilitate cu sistemul feroviar european prevede urmatorii indicatori de fundamentare: cost mediu pe lei calator si kilometru de 0,61 lei. Este vorba de o usoara creștere fata de 2018 an în care acest cost a fost de 0,6 lei. Tariful mediu lei – calator – kilometru pe 2019 de 0,23 lei, identic în ușoară creștere fata de 2018 (0,22 lei). Programul pachetului minim pentru serviciul public transport calatori prevede un trafic de 53,2 milioane tren – kilometru.

 

Modernizarea trecerilor la nivel se va face din fonduri europene

Care sunt proiectele finantate din fonduri preaderare si postaderare? Reabilitarea sectiunii Baneasa – Fetesti de pe linia de cale ferata Bucuresti – Constanta, proiect ISPA, primeste 362 milioane lei in conditiile in care anul trecut s-au cheltuit, estimativ, doar 4,5 milioane lei. Cum se va putea anul acesta cheltui atati bani?

Exista si programe in suferinta unde alocarile sunt pur si simplu insignifiante sau lipsesc. Modernizarea trecerilor la nivel, respectiv 112 treceri, are alocata la sectiunea Fond European de Dezvoltare Regionala aproximativ 66,3 milioane lei.

Repararea statiilor de cale ferata se afla la stadiul de studii de fezabilitate, cel putin in cazul a 47 dintre acestea. Pentru astfel de documentatii se aloca in 2019 patru milioane lei, valoarea totala a programului fiind de 23 milioane lei. Pentru introducerea sistemului ERTMS intre Predeal – Bucuresti si Constanta – faza studii de fezabilitate, se prevad 11 milioane lei, proiectul urmand sa fie derulat integral in acest an.

Revizuirea Studiului de fezabilitate pentru obiectivul de investitii – Linia de cale ferata Bucuresti Nord – Aeroport International Henri Coanda Bucuresti primeste 1,66 milioane lei, respectiv jumatate din suma totala a acestui proiect de 3,21 milioane lei.

Pentru sectorul de cale ferata Brasov – Sighisoara (Coslariu-Sighisoara), din componenta Mecanismul de Interconectare a Europei se vor aloca 8,93 milioane lei. Grosul banilor va veni din Fondul de Coeziune , respectiv 252 milioane lei, valoarea totala a programului fiind de 1,58 miliarde lei. Pentru tronsoanele 2 și 3 km 614 Gurasada și Gurasada   – Simeria mai sunt alocati 744 milioane lei din Fondul de Coeziune.

Cat priveste restul  coridorului feroviar, cel dintre Simeria și Curtici, alocarile sunt simbolice.

 

Se va face electrificarea liniei Cluj – Episcopia Bihor

Bugetul ministerului include in acest sens (Fondul European Dezvoltare Regionala) 684 mii lei pentru electrificarea Cluj – Oradea -Episcopia Bihor, suma mica raportat la valoarea totala necesara a acestui proiect de 10 milioane lei.  O alta linie unde vor fi facute lucrari de electrifficare este Doaga – Tecuci – Barbosi  – Galati.

Bugetul include si continuarea lucrarilor la linia Valcele – Ramnicu Valcea, respectiv 39,5 kilometri de linie. Ca si in alti ani proiectul nici nu e lasat sa moara, nici nu este urnit intr-un mod semnificativ. Va avea alocati in acest an 30 milioane lei, destul de putin daca luam in calcul ca totalul general al acestuia este dat ca fiind 2,07 miliarde lei.

 

Doru Cireasa