marți, aprilie 16, 2024
spot_img

FOTO-VIDEO Se lucrează la racordul CFR Dragonul Roșu, vital pentru trenul metropolitan

Se lucrează intens la racordul CFR Dragonul Roșu, a cărui repunere în funcțiune va fi vitală pentru circulația trenului metropolitan București, pe relația Gara de Nord-Gara Băneasa-Gara Obor. Pe acest racord, abandonat în urmă cu mai bine de 20 de ani, circulația feroviară se va relua la finele lunii viitoare, dă asigurări CFR SA, iar durata călătoriei se va reduce de la 50 la 30 de minute. Rămân însă multe probleme de rezolvat.

Primele tronsoane ale trenului metropolitan București, al cărui proiect a fost lansat de primarul general Nicușor Dan și este derulat de Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București-Ilfov (TPBI) ar trebui să fie Gara de Nord-Gara de Vest, Gara de Nord-Gara Băneasa-Gara Obor, Gara Obor-Gara Băneasa-Gara de Vest și Gara de Nord-Scroviștea. La finele anului trecut, Iosif Szentes, coordonatorul proiectului din cadrul TPBI, spunea că primele trenuri, pe rutele București Nord-Scroviștea și București Nord-București Obor, ar urma să circule la finalul lui 2023, așa cum a scris la vremea respectivă Club Feroviar.

Contractul de lucrări a fost atribuit în toamna anului trecut

racordul CFR Dragonul Roșu noul Consiliu de Administrație al CFR Călători Trenul Gara Obor-Gara de Nord Trenul metropolitan București
În stația Pantelimon se pierde timp cu rebrusarea

În ceea ce privește ruta București Nord-București Băneasa-București Obor, ea este parcursă acum în 50 de minute. În loc să facă dreapta spre Gara Obor, trenurile se duc înainte până în stația Pantelimon de pe Magistrala 800 București-Constanța, unde trebuie să rebruseze (să schimbe locomotiva dintr-un capăt în celălalt al garniturii).

Această manevră, care durează 15 minute, este necesară pentru că racordul direct între Magistrala 800, sensul spre Constanța, și Gara Obor este inutilizabil de ani buni. Cu totul, se pierd mai bine de 20 de minute cu ocolul până la Pantelimon și rebrusarea.

Nefuncționalitatea racordului a fost semnalată, la Conferința de Infrastructură Club Feroviar din primăvara trecută, de către Iosif Szentes, directorul Direcției Dezvoltare Transport Feroviar din cadrul TPBI. Apoi, la finele lunii mai, Regionala București a CFR SA a lansat o licitație pentru repararea a patru loturi feroviare, printre care și ”Linia 301 S Racord București Obor-București Băneasa”, după cum a scris la vremea respectivă Club Feroviar. Contractul pentru repararea acestui lot a fost câștigat de Antrepriza de Construcții Căi Ferate, pentru suma de 1.186.323,29 lei, echivalentul a aproximativ 240.000 de euro, conform anunțului de atribuire din 17 octombrie 2022.

CITEȘTE și FOTO-VIDEO Am testat trenul metropolitan București (I). Cursa corporatiștilor

Pe racordul CFR Dragonul Roșu crescuseră copaci. După defrișare, au început lucrările feroviare

Pe șantier se lucrează susținut, după cum am constatat la fața locului. Foarte mult au durat lucrările pregătitoare, pentru că liniile de cale ferată, nefolosite de decenii, erau năpădite de vegetație, după cum spune șeful de șantier Vicențiu Ionescu. Ba chiar între traverse crescuseră și copaci, care au fost defrișați.

Acum, după ce munca de pădurar a luat sfârșit, muncitorii au trecut la executarea lucrării propriu-zise. Aceasta presupune înlocuirea completă a unui macaz (schimbătorul 19) și repararea altor două (schimbătoarele 15 și 17), la care se vor înlocui seturile de traverse din lemn.

De asemenea, pe linia de racordare către stația București Obor se vor înlocui 400 de traverse din lemn, cele noi fiind deja aduse la fața locului de ceva vreme. De asemenea, pe șantier au sosit piesele metalice, schimbătorul de cale nou și a fost descărcat materialul mărunt de cale.

Racordul CFR Dragonul Roșu va fi funcțional din nou la finele lunii viitoare

Club Feroviar a întrebat oficial responsabilii Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA când va fi gata lucrarea și când se va relua circulația pe ruta directă.

”Pe linia 301S Racordul București Obor – București Băneasa sunt în derulare lucrările de întreținere și reparații, executate de firma Antrepriza de Construcții Căi Ferate SA. Menționăm faptul că lucrările au fost sistate în perioada iernii, fiind reluate în data de 23.02.2023, data estimată pentru finalizare și redeschidere circulație fiind 30.04.2023”. Pe scurt, de 1 Mai se va circula pe ruta directă.

Veste bună pentru corporatiștii din Băneasa, dar proastă pentru clienții Dragonului Roșu

Odată cu finalizarea lucrărilor, durata călătoriei între București Nord și București Obor se va reduce de la 50 la doar 30 de minute, pentru că va fi eliminat timpul necesar rebrusării de la Pantelimon și cel aferent ocolului. Și mai important este că de la Gara Obor până la Gara Băneasa, în jurul căreia se află foarte multe clădiri de birouri în care lucrează mii de corporatiști, se vor face doar 20 de minute, față de 40 în prezent.

Ar mai rămâne de rezolvat problema liniei dintre stația Pantelimon Sud (peronul construit în urmă cu mai bine de 15 ani în dreptul complexului comercial Dragonul Roșu) și București Obor. Distanța de 6 km este parcursă acum în 12 minute, pentru că există o limitare de viteză de 30 km/oră, însă și așa trenurile sunt folosite de cei care vor să ajungă la Dragonul Roșu, pentru că pe cale rutieră drumul durează mult mai mult.

„SRCF București, funcție de alocația bugetară, va propune lucrări de întreținere și reparații cu terți, pentru aducerea liniei în parametri și ridicarea limitării de viteză de 30 km/oră. Menționăm faptul că viteza maximă proiectată pe intervalul halta Pantelimon – stația CF București Obor este de 50 km/oră”, au precizat reprezentanții CNCF CFR SA.

Numai că după finalizarea lucrării și reluarea circulației pe ruta directă între Gara Obor și Gara de Nord aceste trenuri nu vor mai putea opri la Dragonul Roșu. Peronul de la actuala haltă Pantelimon Sud este amplasat pe linia care duce spre Pantelimon și aici vor opri în continuare trenurile Regio care se duc spre/vin de la Fetești și Constanța. Pentru cele care se vor duce/vor veni la/de la Gara de Nord via Gara Băneasa va trebui construit un alt peron, pe racordul ce va fi repus în funcțiune.

Însă, așa cum semnalează Iosif Szentes, studiul de fezabilitate privind Modernizarea Complexului Feroviar București, realizat de Asocierea ISPCF SA – Baicons IMPEX SRL, se va finaliza abia anul viitor. Contractul a fost semnat în aprilie 2022, așa cum a scris la vremea respectivă Club Feroviar. „Avem informații că geometria căii va fi modificată și vor fi diferențe de peste 50 cm față de amplasarea actuală. În acest caz, nu putem să construim peroanele pentru ca apoi să fie nevoie de altele, pe noul amplasament”, ne-a declarat responsabilul TPBI. Singura soluție ar fi amplasarea unui punct de oprire provizoriu, prin instalarea unor prefabricate mobile din beton. Rămâne de văzut dacă în acest demeres se vor implica și proprietarii complexului comercial Dragonul Roșu, așa cum au făcut-o la primul peron, acum mai bine de 15 ani.

O multitudine de probleme pentru care se caută rezolvarea

scandal Răzvan Cuc-Iosif Szentes acuze reciproce Szentes-Costescu consilier la Ministerul Transporturilor control la CFR Călători plângere penală lui Iosif SzentesO altă problemă este cea a trecerilor la nivel cu calea ferată. La Pantelimon Sud sunt bariere manuale, care sunt coborâte/ridicate de un angajat feroviar prin acționarea barierei. O creștere a numărului de trenuri ar crea probleme grave de trafic rutier. La Andronache și Petricani, barierele sunt automate, însă și aici un număr sporit de curse feroviare ar crea disconfort șoferilor (primăriile au tot promis de-a lungul anilor construcția de pasaje subterane sau supraterane, însă totul a rămas la stadiul de vorbe).

Rămâne și problema tarifelor. De exemplu, opt dintre cele 13 perechi de trenuri care circulă între Gara de Nord și Gara Băneasa sunt Interregio, iar tariful pentru o călătorie este de 14,5 lei. Enorm. Nici la cele Regio tariful nu este atractiv pentru transportul urban pe o distanță de doar 7 km: 6,5 lei călătoria, pentru că este inclusă automat în el și rezervarea locului (un leu), care evident nu are ce căuta în cazul unui serviciu de transport urban.

„Vom face în așa fel încât regimul de rezervare pentru cei care au abonamente pe aceste rute să nu fie necesar la trenurile care au opriri în aceste puncte de pe raza trenului metropolitan. De asemenea, trebuie modificată Hotărârea de Guvern privind zonarea pe grupe kilometrice ca transportul feroviar. Eu aș dori să fie un singur tarif pentru regiunea București-Ilfov”, spune Iosif Szentes.

Cât privește automotoarele care vor fi utilizate pe rutele trenului metropolitan, responsabilul TPBI spune că se va organiza o licitație cu procedură clară la care vor fi invitați operatori de transport feroviar din România și din străinătate, care să vină cu propriul material rulant.

IN THE SPOTLIGHT

ARIC susține de 25 de ani rolul inginerilor consultanți

  Asociație profesională nonguvernamentală, apolitică și nonprofit, Asociația Română a Inginerilor Consultanți (ARIC), grupează companii și specialiști din domeniul proiectării și consultanței inginerești. Înființată în anul...

Ultimele Articole