spot_img
luni, ianuarie 30, 2023
spot_img

PSD și PNL resping decontarea accizei pe feroviar

Comisiile Senatului pentru Transporturi și pentru Finanțe au dat luni raport comun de respingere la propunerea UDMR de restituire a accizei destinate transportului feroviar, deși cel rutier beneficiază exact de această facilitate.

Potrivit documentelor publicate pe site-ul de internet al Camerei superioare, respingerea a avut loc cu o majoritate de voturi. Comisiile sunt dominate de parlamentari PNL și PSD, partide ai căror lideri s-au bătut cu pumnul în piept, ori de câte ori au avut posibilitatea, că susțin transportul feroviar. Trebuie spus că proiectul a fost oarecum surprinzător, venind tocmai din partea unor parlamentari UDMR.

Situația este cu atât mai trisă cu cât în componența comisiilor găsim membri ce au deținut funcția de miniștri, inclusiv ai Transporturilor. Comisia de Transporturi a Senatului este condusă de Toma Florin Petcu, fost ministru, membru PNL. Vicepreședinte este Răzvan Cuc, fost ministru al Transporturilor. Din cei 11 membri, trei sunt membri PNL, patru membri PSD, doi USR, unul AUR și unul UDMR. PNL și PSD au deci peste jumătate din voturi.

În ceea ce privește Comisia de Finanțe, cealaltă Comisia ce a respins proiectul, aceasta are 13 membri din care opt sunt ori de la PSD, ori de la PNL. Din aceasta comisie face parte Florin Cîțu de la PNL, fost premier.

Obținerea unui aviz negativ nu duce direct la respingerea proiectului de lege. El va intra la dezbateri în plen, însă soarta lui va fi îngreunată de faptul că experții din comisii l-au respins. Documentele de pe site-ul Senatului nu explică motivele respingerii. Proiectul a primit aviz pozitiv din partea altor Comisii.

Răzvan Cuc, fost ministru al Transporturilor: Trebuie discutat în Coaliție

Fost ministru al Transporturilor și vicepreședinte al Comisiei de Transporturi, Răzvan Cuc explică respingerea proiectului prin faptul că acesta nu a fost votat în Coaliție. „Noi ne-am abținut, cei de la PSD. A fost punct de vedere negativ de la Guvern, au fost împotrivă cei de la Finanțe. Normal că trebuie ajutat și transportul feroviar, dar lucrurile acestea trebuie discutate în Coaliție, trebuie discutate la nivel guvernamental, apoi în Comisie. Dacă fiecare face inițiative, unde vom ajunge? Eu știu că a fost săptămâna trecută la Comisie, dar sigur nu a ajuns la Plen”, spune el.

Rugat să explice cum vede respingerea în calitate de fost ministru al Transporturilor și cunoscător al problemelor căii ferate, Răzvan Cuc a spus: „Să facem diferența între partea de imagine și cea reală. Lucrurile trebuie discutate în Coaliție, de aceea e Coaliție. Sectorul feroviar trebuie sprijinit, trebuie ajutat, dar cine știe cel mai bine ce e în visteria statului sunt cei din Guvern. Măsura trebuie implementată de Ministerul de Finanțe. Nu poți face un proiect să dai într-un loc și să tai din altul”, spune el.



Ce prevede proiectul UDMR

Un număr de 23 de parlamentari UDMR au propus într-un proiect de lege o schemă de ajutorare a sectorului feroviar, care presupune restituirea accizei plătite la motorina pentru transporturile feroviare.

Proiectul a primit zilele trecute avizul favorabil al Consiliului Economic și Social. Valoarea ajutorului acordat sectorului, implicit efortul bugetar, este de 657 de milioane de lei, respectiv valoarea accizei la motorină actualizată pe 2022, socotit pe durata schemei, de cinci ani (1 ianuarie 2023 – 31 decembrie 2027).

Este luată în calcul o cantitate anuală de motorină de aproximativ 80.000 de tone, cât s-a consumat în 2019.

Potrivit propunerii, la finele fiecărui semestru se depune o cerere de restituire a contravalorii accizelor. Schema ajutorului de stat, notificat la Comisia Europeană, este gestionată de Ministerul de Finanțe.

În justificarea măsurii propuse, inițiatorii afirmă că sectorul rutier beneficiază de o astfel de măsură de sprijin și că ajutorul acordat sectorului feroviar ar fi oricum de trei-patru ori mai mic decât pentru cel rutier. Apoi, UE încurajează transporturile feroviare, în timp ce în România, în perioada 1990-2020, traficul feroviar de marfă a scăzut de șase ori.

Măsura scutirii transportatorilor feroviari de acciza la carburanți este solicitată de cel puțin doi ani de către patronatele feroviare din OPSFPR. O scrisoare deschisă publicată de acestea acum doi ani afirma, printre altele: „Mai mult de atât, transportul feroviar românesc este puternic afectat de concurența neloială pe care o face transportul rutier și de discriminarea pe care au practicat-o toate Guvernele din țara noastră. Este de reținut și faptul că transportul rutier are internalizate mult mai puține costuri decât cel feroviar. Transportatorii rutieri au dreptul să recupereze o parte din accizele pentru motorină, lucru interzis transportatorilor feroviari, deși Cartea Albă pentru Transporturi publicată de Uniunea Europeană recomandă statelor membre egalitatea între sumele investite în infrastructura rutieră, respectiv infrastructura feroviară. În România, la fiecare un EURO alocat transportului feroviar, transportului rutier îi sunt alocați zece EURO”.

Ultimele Articole