joi, februarie 20, 2025
spot_img

FOTO-VIDEO Protestul USLM s-a mutat la Guvern. ”Ai studii superioare, nu ai dreptul la mâncare”

După ce cu o zi în urmă avusese loc la Palatul Parlamentului, protestul USLM s-a mutat miercuri la Palatul Victoria. Sindicaliștii de la metroul bucureștean sunt nemulțumiți atât de Legea Austerității, cât și de mai recenta Ordonanță Trenuleț.

Ieri la Ministerul Finanțelor, azi la Guvern. Pentru a doua oară în tot atâtea zile, câteva sute de angajați ai metroului bucureștean s-au adunat să-și strige nemulțumirile, de această dată în fața Muzeului Antipa, la girafă, vizavi de sediul Executivului. Și-au luat cu ei și ”recuzita” de cu o zi în urmă, și anume vuvuzelele și pancartele cu mesajele adresate decidenților politici.

”Ordonanța e vinovatul, că ignoră sindicatul”, ”Vorbiți de democrație, dar doriți doar sărăcie”, ”Inflația e reală, indexarea e vrăjeală”, ”Personal nu angajați, dar pe Titk-Tok vă uitați”, ”Fără finanțare nu avem exploatare”, ”Guvernul nostru baban a uitat de subteran”, ”Opriți subfinanțarea metroului!”, ”Vreți să băgați în cavou lucrătorii din metrou”, ”Ordonanța Trenulețul iarăși ridică prețul” sau ”Dacă vreți să meargă roata, faceți de urgență plata”. Acestea erau câteva dintre mesajele adresate guvernanților care se puteau citi pe pancartele purtate de sindicaliști.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


Protestul USLM, față de Legea Austerității și Ordonanța Trenuleț

În plus, a mai fost fluturată o pancartă cu inscripția ”Ai studii superioare, nu ai dreptul la mâncare”. Mesajul respectiv datează încă de anul trecut, când și-a arătat efectele Legea 296/2023, denumită și Legea Austerității. Prin actul normativ menționat li s-a interzis salariaților societăților și companiilor de stat să mai primească tichete de masă dacă au venituri lunare peste 8.000 de lei net.

Principala nemulțumire a Unitatea – Sindicatul Liber Metrou, formațiune sindicală condusă de Marian Artimon (care este și consilier general din partea PSD), este legată de faptul că majorarea salarială în sumă fixă, de 1.050 de lei, negociată cu administrația și inclusă în Contractul Colectiv de Muncă, nu se mai aplică, din cauza prevederilor Ordonanței de Urgență 156/2024, cunoscută ca Ordonanța Trenuleț.

Bilete mai scumpe, salariile la Metrorex au rămas aceleași

”Se acordă o majorare salarială, în cuantum de 1.050 lei/salariat, aplicată la salariul de bază lunar brut, majorare care se va acorda odată cu aprobarea sursei de finanțare privind creşterea veniturilor proprii necesară acoperirii acestei majorări salariale, începând cu data de 01.01.2025, cu respectarea legislației în vigoare”, se arăta în CCM, așa cum a dezvăluit Club Feroviar la finele lunii noiembrie. Între timp, ”sursa de finanțare” a fost găsită, și anume scumpirea de la 3 lei la 5 lei, începând cu data de 1 ianuarie, a călătoriei cu metroul bucureștean. Numai că în Ordonanța Trenuleț se stipulează faptul că societățile de stat nu trebuie să majoreze fondul de salarii față de anul trecut, așa că prevederea din CCM a fost ”înghețată”.

Deficit de personal la metrou, angajările sunt blocate

În afară de neaplicarea prevederilor CCM 2024/2025, sindicaliștii mai sunt nemulțumiți și de nerespectarea Legii 367/2022 și a Codului Muncii actualizat. Ei reclamă deficitul de personal, deficitul de finanțare, riscul blocării activității metroului. Sindicaliștii de la metrou mai acuză nerespectarea Legii 195/2020 privind Statutul personalului feroviar.

Într-o conferință de presă susținută săptămâna trecută, președintele USLM, Marian Artimon, a avertizat asupra faptului că angajații metroului sunt deciși să recurgă, cât de curând, la grevă japoneză, urmată de o alta a excesului de zel, pentru a-și cere drepturile. După spusele lui Marian Artimon, Metorex ar avea un deficit de 910 angajați. ”Ar trebui 5.922, iar noi suntem 4.998”, spunea liderul sindical. De la 1 ianuarie, angajările la Metrorex au fost blocate, fiind anulate inclusiv concursurile deja lansate.

IN THE SPOTLIGHT

CEMBRE și AGRISORG: Revoluția Echipamentelor Feroviare Moderne

Performanță, durabilitate și inovație în întreținerea căilor ferate Când vine vorba de eficiență și fiabilitate în construcția și întreținerea căilor ferate, CEMBRE setează noi standarde...

Ultimele Articole