Protestul ceferiștilor, al 21-lea în ultimii doi ani, organizat luni în parcul din fața Ministerului Transporturilor (Palatul CFR) de către Federația Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România nu s-a bucurat de o prezență foarte numeroasă. În schimb, participanții la miting au fost extrem de vocali și implicați, cerând Guvernului ”să nu mai meargă pe caiet” cu CFR Călători. Adică să-și achite obligațiile atât către societate, cât și către salariații acesteia.
Principala nemulțumire a sindicaliștilor reprezentați de Rodrigo Maxim este neadoptarea nici până la această dată de către Guvern a bugetelor de venituri și cheltuieli pe anul în curs la SNTFC CFR Călători și la CNCF CFR SA, administratorul infrastructurii. Pentru că de aici pleacă totul – dacă bugetele nu sunt aprobate, nici partea de salarizare din Legea 195/2020 a Statutului personalului feroviar nu poate fi aplicată de la 1 iulie.
Statutul personalului feroviar, aplicat prin uniformizarea salariilor
Conducerea CFR Călători a propus o aplicare a legii amintite printr-o uniformizare practic a salariilor la nivelul de 4.500 de lei brut pentru funcțiile de execuție, reclamă sindicaliștii, așa cum au făcut-o și îniante de miting.
”În bugetele CFR Călători și CFR Infrastructură trebuie să fie prinsă o creștere salarială reală, pe bază de coeficienți de ierarhizare. Până acum, Guvernul a mers pe caiet cu CFR Călători, lucru care nu trebuie să se mai întâmple”, a declarat președintele FSTFR, Rodrigo Gabriel Maxim.
El a făcut apel la directorul general al SNTFC CFR Călători, Traian Preoteasa, să negocieze cu sindicatele noi grile de salariazare bazate pe prevederile Legii 195/2020, care să intre în vigoare cel mai târziu la data de 1 Decembrie 2023: ”De la 1 iulie acceptăm să funcționăm pe actuala grilă doar dacă se va face un act adițional la Contractul Colectiv de muncă prin care să se garanteze coeficienții de la 1 Decembrie. Altfel vom continua protestele, iar mecanicii de locomotivă de drum, revizorii de locomotivă și șefii de tură tracțiune vor protesta prin refuzul legal de a efectua ore suplimentare. Vor face doar norma lunară și într-o anumită perioadă a fiecărei luni trenurile vor sta”.
Trebuie menționat faptul că angajații operatorului feroviar de stat nu pot declanșa acum, din punct de vedere legal, conflictul colectiv de muncă și, în consecință, nu pot face grevă, pentru că CCM actual este în vigoare până la sfârșitul anului. Ar putea intra însă în grevă colegii lor de la CNCF CFR SA, al căror CCM a expirat recent.
Protestul ceferiștilor. Rodrigo Maxim îl trimite pe Traian Preoteasa la Ministerul Mediului
Rodrigo Maxim a continuat la protestul ceferiștilor seria ”săgeților” aruncate către Traian Preoteasa: ”Domnul director general spunea că mai bine ar trebui să protestăm la Ministerul Mediului. Acolo ar trebui să se ducă el, pentru că nici acum nu are buget de venituri și cheltuieli aprobat și poluează mediul”.
Liderul sindical a explicat și faptul că, din cauza neaprobării bugetului pe anul în curs, nu mai sunt bani nici pentru piese de schimb la locomotive și vagoane, fapt care se reflectă negativ în condițiile de călătorie. ”Domnule ministru (Sorin Grindeanu – n.red.), spuneți-le călătorilor din România să apostrofeze Guvernul și pe dumneavoastră pentru condițiile din trenuri, nu pe ceferiști, că nu ei sunt de vină”, a mai spus Rodrigo Maxim la megafon.
Pentru unii mumă, pentru alții ciumă
Prin modul cum a acționat, Guvernul a creat discriminare între angajații companiilor feroviare din subordinea Ministerului Transporturilor.
La CFR Marfă și Metrorex, bugetele de venituri și cheltuieli pe acest an au fost aprobate, ceea ce deschide calea aplicării coeficienților de ierarhizare prevăzuți de Legea 195/2020 privind Statutul personalului feroviar. Nu același lucru s-a întâmplat însă și în cazul CNCF CFR SA și SNTFC CFR Călători, unde revolta socială mocnește și nu se știe când va exploda.