Urmează o toamnă fierbinte, cu proteste sindicale la CFR, care vor începe cu pichetarea Guvernului, Parlamentului și a ministerelor Transporturilor și Finanțelor. Lista de revendicări a sindicaliștilor feroviari este lungă, însă una-peste alta este vorba de oprirea declinului căii ferate.
Adrian Bărbulescu
Protestele vor fi organizate de Federaţia Mecanicilor de Locomotivă, Federaţia Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România (FSTFR) şi Federaţia Naţională Drum de Fier.
”Într-o primă fază, timp de o lună de zile, între orele 10,00 și 12,00, începând cu 16 septembrie, vom picheta ministerele Transporturilor și Finanțelor, precum și sediile Guvernului și Parlamentului. La Parlament, avem problema cu Legea privind Statutul personalului feroviar, care a fost trimisă spre reexaminare de către președintele Klaus Iohannis și care vrem să intre în sesiunea de toamnă pe agenda Camerei Deputaților și a Senatului. La Transporturi, Finanțe și Guvern vom reclama subfinanțarea căii ferate. Avem nevoie de bugete multianuale, altfel nu reușim să facem ceea ce ne propunem, adică ridicarea restricțiilor de viteză și creșterea vitezei de circulație a trenurilor”, a declarat pentru Club Feroviar Florin Dobrescu, președintele Federației Naționale Drum de Fier.
Proteste sindicale la CFR, pentru a cere suplimentarea materialului rulant
El a adăugat că este nevoie de bani pentru reabilitarea lucrărilor de artă – poduri, podețe și tuneluri – în condițiile în care peste 60% dintre acestea au durata de viață depășită. O altă problemă de pe lista de revendicări se referă la aprovizionarea ritmică cu materiale – șine, piatră spartă și traverse. În altă ordine de idei, sindicaliștii vor să afle ce se mai întâmplă cu crearea holdingului din care să facă parte toate companiile feroviare de stat, lucru pe care l-a promis ministrul Finanțelor, Eugen Teodorovici.
Florin Dobrescu a ridicat și problema materialului rulant insuficient. ”Am ajuns să circulăm cu o locomotivă și unul sau două vagoane, suntem de râsul lumii. Călătorii stau în tren ca-n tramvai, în picioare”, a mai spus liderul sindical.
Revendicările protestatarilor vizează și lipsa de personal din anumite zone, cum ar fi cea a mecanicilor de locomotivă. Apoi, se pune pe tapet și problema condițiilor de muncă, unde nu s-a mai făcut nimic de ani buni.
Sindicaliștii vor să preia în administrare patrimoniul feroviar
Nu în ultimul rând, sindicaliștii vor să urgenteze și procedura cumpărării de către angajați a locuințelor de serviciu. ”Nu poți să stai într-o locuință de serviciu, să plătești chirie și utilități, dar să nu poți face nimic, nicio reparație, să-ți plouă în casă sau, mai rău, să cadă pe tine”, a spus Florin Dobrescu.
El a ridicat și problema patrimoniului feroviar, care acum este scos la mezat din cauza falimentului Societății Feroviare de Turism. În opinia lui Dobrescu, acesta ar putea fi preluat de sindicate, spre administrare, după modelul din Franța, Germania și Belgia. ”Nu cerem milă sau pomană, dar nici să ne batem joc de munca foștilor ceferiști”, a punctat liderul sindical.
În final, el a spus că se impune și accelerarea accesării de fonduri europene pentru începerea lucrărilor pe ramura sudică a fostului Coridor IV paneuropean de transport.
La rândul lui, Rodrigo Maxim, preşedintele Federaţiei Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România (FSTFR), a declarat pentru Agerpres că, în paralel cu pichetările, mecanicii de locomotivă, şefii de tren, conductorii şi revizorii de vagoane au anunţat o grevă tehnică.
Aceasta în principal deoarece, odată cu reducerea costurilor, nu mai sunt bani nici măcar pentru piese de schimb, iar mecanicii sunt nevoiţi să le ia de la locomotivele defecte şi aflate în revizie.