Proteste la Chișinău: Vrem Cale Ferată, nu Cale Furată

14 iunie 2021

Noi proteste au avut loc luni la Chișinău, acestea fiind cauzate de neplata salariilor la compania de cale ferată din Republica Moldova.

Platforma Demnitate și Adevăr a organizat luni un nou protest în fața clădirii Guvernului în legătură cu situația critică de la Calea Ferată a Moldovei, potrivit jurnal.md. Participanții la protest au solicitat achitarea salariilor angajaților, tragerea la răspundere a conducătorilor care au prejudiciat întreprinderea și au scandat „o Cale ferată, nu calea furată”.

„De câteva luni tot batem alarma despre criza de la CFM. În timp ce angajații nu primesc salarii cu lunile, șefii CFM sunt prinși cu trei milioane de lei și 100 000 de euro acasă și în oficii”, a menționat, anticipând evenimentul, vicepreședintele Platformei DA, Igor Munteanu.

Deputatul Alexandru Slusari a menționat că CFM a fost adusă în prag de faliment. La momentul actual datoriile la salarii sunt de circa 200 de milioane de lei. „Angajații nu și-au văzut salariile de cinci, șase luni. Aceste salarii nu sunt prea mari, 4500 de lei. Și, în pofida acestui genocid, angajații continuă să muncească în speranța că cineva va atrage atenția la problema lor și că statul mai are nevoie de această întreprindere. Dorim o cale ferată, nu una furată”, a spus deputatul.

Concluzii dure ale unui raport de audit

Un raport de audit despre felul în care au fost gestionate resursele financiare publice și patrimoniul public de către CFM în 2018–2019, efectuat de Curtea de Conturi, arată că întreprinderea a cheltuit, doar în această perioadă, aproape 900.000 de lei pentru alimentarea autoturismelor angajaților și a cumpărat bunuri de peste 50 de milioane de lei moldovenești (11,5 milioane lei românești) care stau abandonate.

„La sfârșitul lui 2020, datoriile creditoare ale CFM erau 459,4 milioane de lei (107 milioane RON – n.red.), inclusiv 200 milioane (46 milioane RON) pentru furnizori și combustibili. De asemenea, raportul de conformitate a atestat un supraconsum de carburanți și lubrifianți de circa 403,2 tone și 250,6 tone, respectiv, cu prejudiciu de 10 milioane de lei (2,3 miliioane RON)”.

„Deci, este implementată schema clasică de distrugere a unei întreprinderii de stat. Artificial se micșorează veniturile și se umflă cheltuielile. La un moment dat, nu rămân bani nici pentru salarii. Mai departe, insolvabilitatea, cumpărarea de către băieții șmecheri la prețuri derizorii, concesiunea etc”,  explică deputatul. (D.C.)